اجتماعی و فرهنگی

بازنگری ضوابط ساخت بناهای بلندمرتبه شهر تهران در کمیسیون ماده پنج

نوزدهمین جلسه کمیسیون ماده پنج شهر تهران در سال جاری به ریاست پیروز حناچی شهردار تهران با حضور اعضاء، محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای اسلامی شـــهر تهران، عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران و علی اشراقی رئیس دبیرخانه کمیسیون ماده پنج تشکیل و بازنگری”طرح مکان‌یابی و ضوابط ساخت بناهای بلندمرتبه شهر تهران” مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش شوراآنلاین و به نقل از روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، علی اشراقی رئیس دبیرخانه کمیسیون ماده پنج دراین‌باره گفت: مجوز ساخت بناهای بلندمرتبه در شهر تهران بر اساس طرح جامع، طرح تفصیلی و ضوابط عام بلندمرتبه‌سازی که توسط شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ابلاغ‌شده صادر می‌شود؛ با توجه به ضرورت‌های موجود، شهرداری تهران اقدام به بازبینی طرح قبلی نموده است و “طرح مکان‌یابی و ضوابط ساخت بناهای بلندمرتبه شهر تهران” پس از بررسی در کـــارگروه فــنی، در دستور کار کمیسیون ماده پنج قرار گرفت.

وی افزود: بر اساس تصمیم کمیسیون ماده پنج قرار شد شهرداری تهران به‌منظور طی کردن فرایند تصویب طرح، پهنه‌ها و محورهای مناسب مکان‌یابی شده و سقف تراکم ساختمان مجاز قابل احداث را به شورای عالی شهرسازی ارسال کند و متعاقباً ضوابط ساخت بناهای بلندمرتبه را به کارگروه فنی کمیسیون ماده پنج نیز ارائه نماید.

اشراقی در خصوص جزئیات طرح گفت: بنا شد ظرفیت کُریدورها و مجتمع‌های ایستگاهی مترو، امکان تجمیع قطعات ریزدانه و حصول حدنصاب عرصه بلندمرتبه در طرح مکان‌یابی به ضوابط جدید اضافه شود. همچنین پادگان‌ها و اراضی نظامی از نقشه مکان‌یابی بلندمرتبه شهر تهران حذف شده و ظرفیت‌های محتمل بلندمرتبه‌سازی در مناطق ۲۱ و ۲۲ با رعایت طرح تفصیلی ویژه منطقه رسیدگی شود.

وی افزود: در این جلسه طرح تدوین ضوابط منطقه‌ای زیر پهنه‌های ســکونت (R122,R251) و گستره‌های مختلط (M114,M115,M116)که باهدف تقویت نظام زونینگ، ساماندهی خط آسمان و دستیابی به بافت کالبدی همگن‌تر تهیه شده و در جلسات متعدد کارگروه فنی مورد رسیدگی قرارگرفته بود، بررسی شد و پس از بحث و مداقه مبسوط، قرار شد با تشکیل کارگروه مشترکی از شورای عالی شهرسازی و کمیسیون ماده پنج، چارچوب و کلیات طرح مذکور مورد بررسی کارشناسی قرارگرفته و برای طی کردن فرآیند تصویب، طرح به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ارسال گردد و متعاقباً ضوابط و مقررات مربوطه جهت بررسی به کمیسیون ماده پنج ارائه شود.

رئیس دبیرخانه کمیسیون ماده پنج اضافه کرد: در این جلسه با توجه به مفاد اصلاحیه ماده ۱۰۱ قانون شهرداری‌ها در خصوص ضوابط و مقررات تفکیک اراضی و املاک، با حذف کسر تراکم ساختمان مجاز به‌تناسب تعداد قطعات تفکیکی موافقت شد. همچنین موافقت با احداث ساختمان مرکزی پست‌بانک واقع در خیابان میرزای شمالی در منطقه ۶ از دیگر مصوبات این جلسه بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا