اجتماعی و فرهنگی

ردیابی ارتباطات بیماران کرونایی تهران در قالب طرح ملی شهید سلیمانی

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اشاره به اقدامات این نهاد برای مقابله با بیماری کرونا گفت: طرح «ردیابی ارتباطات بیماران کرونایی» با همکاری وزارت بهداشت و مشارکت خانه‌های سلامت در سطح محلات پایتخت و در قالب طرح ملی شهید قاسم سلیمانی درحال اجراست.

به گزارش شوراآنلاین و به نقل از روابط عمومی معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، زینب نصیری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: این طرح پیرو امضای تفاهم نامه‌ای میان وزارت بهداشت با سازمان بسیج مستضعفان در قالب طرح ملی «شهیدقاسم سلیمانی» و در شهر تهران با مشارکت خانه‌های سلامت و سرای محلات زیرمجموعه شهرداری و همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران و شهیدبهشتی اجرا می‌شود.

وی گفت: در طرح «ردیابی ارتباطات بیماران کرونایی»، افراد مبتلا به کرونا که از طریق سامانه ۴۰۳۰ و یا مراجعه آنان به مراکز ۱۶ ساعته وزارت بهداشت و مراکز درمانی شناسایی شدند، افرادی که با آنان در مکان‌های مختلف در ارتباط بودند نیز شناسایی و با این افراد تماس گرفته می‌شود و این روند تا ۶ مرحله ارتباطات افراد با مبتلایان را بررسی می‌کند.

نصیری افزود: اگر افراد علائم بیماری را داشته باشند، به آنان توصیه می‌شود که در خانه قرنطینه شوند یا اگر علائم ندارند و ممکن است ناقل باشند از آنان خواسته می‌شود برای انجام تست «PCR» به مراکز پیش‌بینی شده مراجعه کنند، در این روش افرادی که می‌توانستند ناقل یا حتی در مراحل ابتدایی بیماری باشند سریع شناسایی می‌شوند.

وی بیان کرد: با توجه به تعداد محدود مراکز جامع سلامت یا مراکز ۱۶ ساعته در تهران با همکاری وزارت بهداشت و بهره‌مندی از ظرفیت خانه‌های سلامت و سرای محلات در ۳۵۲ محله پایتخت، سعی کردیم افراد بتوانند در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین فاصله مکانی برای انجام معاینه و تست رایگان در این پایگاه‌ها حضور پیدا کنند.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران افزود: این روند ابتدا در منطقه ۱۸ به صورت پایلوت آغاز شد و براساس گزارش وزارت بهداشت، در این پایگاه از حدود یکهزار و۵۰۰ نفری که تست «PCR» گرفته شده، نتایج بیش از ۳۰ درصد تست آنان مثبت بوده و نشان می‌دهد که طرح «ردیابی ارتباطات بیماران کرونایی» برای شناسایی بیماران، ناقلین و شکست زنجیره انتقال کرونا چقدر می‌تواند موفق باشد که در همین راستا در تلاشیم تا در تمامی محلات شهر تهران توسعه پیدا کند.

نصیری با اشاره به همکاری اداره کل سلامت شهردای تهران با وزارت بهداشت در اجرای طرح غربالگری در فروردین و اردیبهشت ماه امسال اظهارداشت: تدوین دستورالعمل و راهنمایی کنترل محیطی برای مقابله با کرونا ویژه سازمان‌ها و اماکن شهرداری، اجرای مداخلات روانی اجتماعی ویژه خانواده‌های داغدار از کرونا، تشکیل کارگروه علمی تخصصی سوگ و اجرای طرح «سوگ آنلاین» ویژه سوگواران خاموش از اقدامات این اداره کل در شرایط شیوع کروناست.

وی گفت: برگزاری برنامه‌ها و کارگاه‌های آموزشی، تولید محتوای آموزشی و اطلاع‌رسانی با محوریت کنترل و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی و اجرای طرح «سلامتیار» (تماس تلفنی، دلجویی و احصای نیازهای گروه‌های خاص اجتماعی) نیز از دیگر اقدامات اداره کل سلامت شهرداری است.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، اصول خودمراقبتی از جمله فاصله اجتماعی، زدن ماسک و شست و شوی مرتب دست‌ها را برای مقابله با کرونا بسیار ضروری دانست و افزود: فعالیت‌ها باید به صورت غیرحضوری و مجازی انجام شود و شهروندان باید از انجام کارهای غیرضروری که منجر به حضور و تردد در شهر می‌شود، جلوگیری کنند، در محیط‌های کاری برای کاهش ابتلاء باید هوا جریان داشته باشد و با توجه به فصل سرما، بهتر است کارکنان لباس گرم پوشیده و پنجره‌ها را بازبگذارند.

اعمال محدودیت‌های کرونایی

نصیری همچنین درباره اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی اظهارداشت: تصمیم در مورد کنترل بیماری کرونا باید متناسب با شرایط و در همان شهر و استان مربوطه اتخاذ شود.

رئیس کمیته امور اجتماعی ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به اینکه با توجه به وضعیت قرمز کرونایی پایتخت طی هفته‌های گذشته محدویت‌ها و سیاست‌های جدید برای کنترل این بیماری باید خیلی پیش از این و حداقل در دو ماه گذشته اعمال می‌شد، افزود: ما نیازمند دید بلندمدت‌تر هستیم و براساس شرایط امروز باید سیاست‌گذاری کرد تا نتایج مطلوب را چند ماه آینده ببینیم.

وی، سیاست‌های ارائه خدمات بهداشتی و درمانی را از عوامل مهم برای کنترل بیماری کرونا عنوان کرد و گفت: بخشی از ارائه خدمات به ظرفیت‌های کشور مرتبط است، کشورهایی که برای مهار بیماری موفق بودند، اقداماتی از جمله غربالگری‌های گسترده در سطح شهر و ردیابی ارتباطات بیماران را انجام دادند که این اقدامات نیز به تازگی در سیستم بهداشت و درمان ما آغاز شده است.

رئیس کمیته امور اجتماعی ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران افزود: زمانی که چنین روش‌ها و ظرفیت‌هایی وجود داشته باشد، مبتلایان زودتر شناسایی شده و احتمال شیوع کاهش پیدا می‌کند اما زمانی که امکاناتی برای پیشگیری و مقابله با کرونا وجود نداشته باشد، صرفاً با افرادی مواجه خواهید شد که با علائم بسیار به بیمارستان و مراکز درمانی مراجعه کردند و پیش از این نیز در سطح شهر تردد داشته و افراد دیگری را نیز مبتلا کرده‌اند و با افزایش مبتلایان مواجه خواهیم شد.

تاکید بر اجماع در اعمال محدویت‌های کرونایی

نصیری با تاکید بر اجماع میان مسئولان در تصمیم‌گیری‌های مربوط به اعمال محدودیت‌های کرونایی اظهارداشت: زمانی که مردم با تناقض‌هایی میان سخنان، تصمیم‌ها و رفتار مسئولان برای مقابله با کرونا مواجه می‌شوند، به تدریج حساسیت و مسئولیت‌پذیری آنان نیز کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: در این شرایط نمی‌توان از مردم انتظار داشت که محدودیت‌ها، فاصله اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کرده و در خانه بمانند اما سیاست‌ها و محدودیت‌های ابلاغی در عمل اجرا نشود و نظارتی هم بر آنها وجود نداشته باشد پس باید سیاست‌ها یکپارچه، منسجم و مبتنی بر نیازهای جامعه باشد، متناقض با همدیگر نباشد و حاصل گفت و گو و اجماع مسئولان باشد تا اعتماد اجتماعی مردم افزایش پیدا کند و آنان در طرح‌های مقابله با کرونا مشارکت داشته باشند.

رئیس کمیته امور اجتماعی ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران در پاسخ به اینکه برخی معتقدند که به دلیل مشکلات اقتصادی نمی‌توان با اعمال محدودیت‌هایی کرونایی بعضی از مشاغل را برای مدتی طولانی تعطیل کرد، گفت: می‌توان برای واردنشدن ضررهای اقتصادی و کاهش تردد و تعاملات ساعت فعالیت بعضی از اصناف را شناور کرد، بعضی از اصناف در ساعاتی و بعضی دیگر در ساعت‌های دیگر فعالیت کنند.

نصیری بیان کرد: اگر بتوان با سیاستی یکپارچه و فرایندی درست در مدت زمانی محدود تعطیلی‌ها را اعمال کرد و افرادی که ممکن است متحمل فشار اقتصادی یا دچار محرومیتی شوند، آگاه کرد که بعد از آن پایان تعطیلی، شرایط بسیار بهتر از قبل خواهد شد، تاب‌آوری آنان افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: زمانی که مردم با شرایط مبهمی روبه رو هستند که شهر به طور کامل تعطیل نیست و بعضی از کسب و کارها مجوز فعالیت دارند و بعضی مجوز ندارند، نمی‌توانند پیش‌بینی کنند که یک هفته آینده چه اتفاقی خواهد افتاد و این موضوع از نظر اقتصادی بیشتر به افراد آسیب می‌رساند.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران خاطرنشان کرد: با اعمال سیاست‌های یکپارچه که در یک محدوده زمانی ضمن اعمال محدودیت‌ها، همزمان ردیابی ارتباطات بیماران کرونایی در سیستم بهداشتی، ارائه بسته‌های معیشتی به گروه‌های کم‌تر برخوردار و رفع مشکلات اقتصادی این گروه‌ها در سیستم رفاهی انجام شود، می‌توان به بهبود وضعیت موجود امیدوار بود.

وی گفت: خوشبختانه طی هفته‌های گذشته هماهنگی مطلوبی بین نهادهای مختلف صورت گرفته و نتیجه این همکاری مشترک، یکپارچگی سیاست‌ها، افزایش میزان همکاری و حساسیت مردم در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را در کاهش میزان مرگ و میر و ورود به بیمارستان‌های شهر تهران شاهد هستیم.

نصیری شرایط شیوع بیماری کرونا را فرصت مهم برای اصلاح اشکالات و تصمیم‌های مدیریتی دانست و گفت: برخلاف بحران‌هایی همچون سیل و زلزله با بحرانی مواجه شدیم که زمان‌دار است، هر چند که انرژی و توانمان را می‌گیرد اما این شرایط را می‌توانیم به منزله فرصتی بدانیم که دائم برنامه‌ها، سیاست‌ها و فعالیت‌های خود را نقد کرده و تلاش کنیم تا اشکالات کاری و مدیریتمان را اصلاح کنیم، کرونا نه اولین بحرانی بوده که بشر با آن روبه رو شده و نه آخرین بحران است.

به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت روز یکشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در کشور گفت: با فوت ۲۴۷ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۲ هزار و ۱۹۶ نفر رسید.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۳ آذر ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی هفت هزار و ۴۵۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و ۸۳۳ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۱۰۸ هزار و ۲۶۹ نفر رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا