اجتماعی و فرهنگی

تقدیر پاپ از مولاوردی

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین سراسقف وینچنزو پالیا در نشست هم اندیشی معاونت امور زنان و خانواده و رئیس شورای پاپی خانواده افزود: امیدواریم بتوانیم نسخه‌ای از اسناد رسمی و پژوهش‌هایی را که در زمینه خانواده انجام داده‌ایم در اختیار کتابخانه ملی قرار دهیم تا پژوهشگران بتوانند از آن استفاده کنند.

وی تاکید کرد: دیدارهایی را می‌توان در حوزه‌های مختلف تدارک دید، باید در این چارچوب حرکت‌های خیرخواهانه‌ای در زمینه افراد سالمند، ناتوان و کودکان بی‌سرپرست اتفاق بیفتد البته به موضوع زنان نگاه ویژه‌ای داریم واین موضوع در کلیسای کاتولیک مطرح است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد شورای پاپی خانواده در واتیکان تحقیقی را در ۱۰ کشور درباره خانواده تدارک دید و سه شکل ازخانوده مورد بررسی قرار گرفت، شکل اول شامل یک والد و یک فرزند، شکل دوم خانواده‌هایی که با یکدیگر بدون ازدواج همزیستی می‌کنند و شکل سوم شامل خانواده‌های معمولی است.

رئیس شورای پاپی خانواده تاکید کرد: نوع سوم خانواده مهمترین منبع برای جوامع است و عمر طولانی‌تری دارد. فرزندان در این خانواده‌ها با روحیه بهتری بزرگ می‌شوند و در آینده به مسکن‌های کمتری نیاز دارند.

وی اضافه کرد: خانواده‌های معمولی تولیدات اقتصادی بیشتری دارند و گفتمان بین نسل‌ها با استحکام بیشتری اتفاق می‌افتد و پیوندهای اجتماعی برقرار می‌شود. وظیفه سازمان‌های بین ‌المللی حفظ این نوع خانواده است. البته می‌توان در بحث‌ها و نقدها به دو شکل دیگر خانواده نیز پرداخت.

وی تاکید کرد: سیاستمداران باید سیاست‌های خود را در جهت تشکیل و تقویت این خانواده سوق دهند. خانواده‌های تک فرزند به توسعه کمک نمی‌کنند چون نسل‌های آینده را نصف می‌کنند.

پالیا با اشاره به چالش‌های موجود اظهار کرد: ایران جمعیت بسیار جوانی دارد و آینده‌ این کشور بستگی به این دارد که جمعیت چگونه خانواده را تشکیل دهد. درصد زنان دانشجو بیشتر از مردان است. بنابراین آینده ایران درگرو بهره‌برداری سریع از ظرفیت‌های موجود در این کشور است. اما وضعیت ایتالیا برعکس است. برای نخستین بار پس از ۱۰۰ سال  تعداد سالمندان این کشور بیشتر از جوانان است. این وضعیت برای سیاستمداران بیشتر مشکل به وجود می‌آرود.

وی اضافه کرد: امیدواریم دیدار بعدی ما در نشست دوبلین پایتخت ایرلند باشد و من از شما برای حضور دعوت می‌کنم.

رئیس شورای پاپی خانواده همچنین خطاب به مولاوردی اظهار کرد: پس از دیدار شما با پاپ ایشان به من گفتند که من تحت تاثیر دیدار با خانم مولاوردی قرار گرفتم و باید به گفت وگو با مقامات ایرانی ادامه بدهیم. در واقع من در جهت اطاعت از فرمان پاپ اکنون اینجا هستم.

وی با بیان اینکه این دیدارها برای من بسیار حائز اهمیت است تاکید کرد: صحبت‌های خوبی  مطرح شده است ولی باید وارد مرحله اجرا و عمل شویم ، شکی نیست که موضوع زنان و خانواده برای کلیسای کاتولیک دارای اهمیت فراوان است و برای کل جامعه بشریت نیز حائز اهمیت است. در واقع ما هم اکنون فقط به عنوان دنیای کاتولیک و شیعیان صحبت نمی‌کنیم زیرا اگر تنها در محدوده و حیطه خود باقی بمانیم نمی‌توانیم مسائل مربوط به خانواده را حل کنیم.

وی با اشاره به چالش‌های بیان شده از سوی مولاوردی در زمینه خانواده اظهار کرد و گفت: او درباره ۱۱ سرفصل مانند کاهش ازدواج، افزایش طلاق صحبت کرد می‌توان موارد بیشتری به آن اضافه کرد و در سه سطح به آن پرداخت.

پالیا با بیان اینکه کاتولیک‌ها و شیعیان نقاط مشترکی دارند اظهار کرد: این نقاط مشترک آنها را از  سایر نقاط دنیا متمایز می‌کند. ما باور داریم که اعتقادات مذهبی به دور از واقعیت‌های اجتماعی نیست. اگر جامعه از ابعاد مذهبی خود فاصله بگیرد آسان‌تر متلاشی می‌شود. لازم است به این یازده سرفصل بپردازیم و راه حل‌های بهتری برای چالش‌های موجود بیابیم.

وی با تاکید بر ضرورت ژرف نگری فرهنگی گفت: تبادل فرهنگی بین آداب‌ها لازم است در دنیای جهانی شده نمی‌توانیم خود را در یک محدوده محصور کنیم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا