اجتماعی و فرهنگی

اداره نامناسب شهرها، پیامد بی توجهی به پژوهش است/ ضرورت انجام مطالعات بی طرف برای بهبود وضعیت شهر تهران

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران گفت: مهمترین پیامد بی توجهی به امر پژوهش اداره نامناسب شهرهاست.

به گزارش شوراآنلاین و به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، محمد حسین بوچانی در جلسه دیدار محمد جواد حق شناس، رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران که به همراه جمعی از کارشناسان این کمیسیون و با حضور مدیران و معاونان مرکز به صورت آنلاین برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: ریشه مشکلات شهرها از جمله پایتخت بی توجهی به حوزه پژوهش است. زمانی که مدیران اجرایی بدون پشتوانه علمی اقدام به اداره شهرها می‌کنند، مدیریت نامناسب شهری شکل می گیرد.

وی با اشاره به معضل استفاده از مخازن جمع آوری زباله در سال های گذشته که در حال حاضر به یکی از مشکلات زیست محیطی و اجتماعی شهر تهران تبدیل شده است، ادامه داد: زمانی که عمده شهرهای دنیا سیستم مدیریت پسماند خود را بر اساس مطالعاتی که در این حوزه انجام داده بودند تغییر دادند، مدیریت شهری تهران به یکباره تصمیم گرفت تا مخازن بزرگ زباله را در خیابان ها مورد استفاده قرار دهد که اکنون این طرح باعث بروز مشکلات زیست محیطی در تهران شده است.

وی با اشاره به اینکه پشت پا زدن به حوزه علم و پژوهش اثرات جبران ناپذیری به ساختارهای شهری وارد می کند، بیان کرد: از دهه ۵۰ که مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران شکل گرفت، قرار بود تا  مدیران اجرایی ساختار  مدیریتی خود را مبتنی بر پژوهش های علمی پیش ببرند.

وی با اشاره به شکافی که بین مدیران شهری و پژوهشگران در نحوی اداره شهر وجود دارد، تاکید کرد: دو دیدگاه کاملا متفاوت در نحوی اداره شهر بین مدیران اجرایی و پژوهشگران وجود دارد. دیدگاه نخست به این مسأله تاکید دارد که  مدیران اجرایی حوصله شنیدن حرف های پژوهشگران را ندارند. این در حالی است که دیدگاه دوم به این موضوع تاکید دارد که ساختار اجرایی نقطه مشترکی با روش های علمی دارد.

بوچانی با اشاره به لزوم نزدیکی پژوهشگران و مدیران اجرایی تاکید کرد: این اتفاق باعث خواهد شد تا اداره شهر به شکل کاملا علمی انجام شود.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران افزود: برای کاربردی بودن این بخش از مطالعات مجبور هستیم تا با مدیران اجرایی به گفت و گوی طولانی مدت بپردازیم تا مسائل آنها را به خوبی درک کنیم به عبارت بهتر پژوهشگری که در حوزه کاربردی مدیریت شهری کار می کند باید شناخت عمیقی نسبت به شهر داشته باشد و این مساله نقطه مشترک مرکز مطالعات با شورای اسلامی شهر تهران است.

وی ادامه داد: براساس ماده ۸۰ قانون شوراها، مهمترین وظیفه این نهاد بعد از انتخاب شهردار، شناخت و حل مسائل شهری است. شناخت دقیق از مسائل شهری همان پژوهش های کاربردی است و به همین دلیل اعتقاد داریم مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران نقش بازوی مشورتی را برای تصمیمات شورای اسلامی شهر تهران می تواند داشته باشد.

ضرورت انجام مطالعات بی طرف برای بهبود وضعیت شهر تهران

در ادامه این جلسه، رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران ضمن تأکید بر اینکه اهداف مرکز مطالعات و شورای اسلامی شهر تهران در اداره صحیح پایتخت مشترک است،گفت: باید کاری کنیم تا حال شهر تهران خوب شود و این اتفاق نمی افتد مگر اینکه بتوانیم پیوند مشترکی را بین شهروندان، مدیریت شهری ایجاد کنیم.

محمد جواد حق شناس با بیان اینکه  نقطه آغازین ایجاد ارتباط مشترک بین شهروندان و مدیریت شهری در حوزه مطالعات و بهبود اندیشه قرار دارد، افزود: سیاست گذاری برای اداره شهر تهران مهمترین گام در جهت تغییر وضعیت موجود برای رسیدن به شرایط مطلوب خواهد بود و به همین دلیل است که  قرار شد تا شورای شهر تهران نیز مجهز به یک مرکز مطالعاتی شود که در نهایت این وظیفه مهم برعهده مرکز مطالعالت و برنامه ریزی شهر تهران قرار داده شد.

وی بیان کرد امروز مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران به همان نسبتی که به مدیریت شهری در حوزه اجرایی تعهد دارد به شورای شهر نیز به عنوان حوزه سیاست گذاری در انجام پژوهش و مطالعه تعهد دارد.

این عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه موضوع بی طرفی در انجام مطالعات علمی مهم است، یادآور شد: به دلیل مشکلاتی که در شهر تهران وجود دارد، نباید پژوهش های این حوزه صرفا براساس سفارش کارفرمایان که همان مدیران اجرایی شهری هستند، انجام شده، بلکه این پژوهش ها باید کاربردی باشد.

وی با بیان اینکه عمده تفاوت بین مطالعات دانشگاهی و پژوهش هایی که در مرکز مطالعات انجام می شود در کاربردی بودن آن است، تأکید کرد: آفت بخش پژوهش، انجام مطالعات سفارشی است. در امر مطالعه باید نگاه حرفه ای وجود داشته باشد و مدیران باید بدانند که ما متعهد به شهر و مردم هستیم و در این حوزه باید مواظب باشیم تا به آفت مطالعات سفارشی و از پیش تعیین شده با هدف توجیه اقدامات مبتلا نشویم.

رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران با بیان اینکه یک ساختار هوشمند از بروز آسیب در سازمان جلوگیری می کند، گفت: امروز ساختار شهرداری تهران به خاطر بزرگ شدن و مشکلاتی که در تأمین منابع دارد به شدت در معرض آسیب است و تنها جایی که می تواند بدون سفارش های از پیش تعیین شده از شهر مراقبت کند، مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران است.

وی با بیان اینکه پژوهش هایی که مرکز مطالعات در حوزه تأثیرات بیماری کرونا در اداره شهر تهران انجام داد، هوشمندانه بود، افزود: انجام ۱۸۵ مطالعه در این زمینه از این جهت که نتایج انجام این پژوهش ها به زندگی مردم ارتباط زیادی دارد بسیار حائز توجه است.

براساس این گزارش، در ادامه این جلسه از پوستر دوازدهمین جشنواره مجمع عمومی شهر تهران و همچنین از ۶ جلد کتاب حوزه مطالعات اجتماعی و فرهنگی تحت عناوین: مردم سالاری محلی، هویت و بی هویتی شهری، پایداری اجتماعی در نواحی شهری، دین سبک زندگی، بازاریابی شهری و احساس تنهایی در شهر رونمایی شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا