شورای شهرصفحه اصلی

علیخانی: اتوبوس‌های جدید در مرداد به پایتخت نمی‌رسند/ کاهش ۳ میلیون نفری مسافران حمل‌و‌نقل عمومی

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران گفت: حمل‌و‌نقل عمومی تهران روزانه ۵ میلیون نفر را جابجا کرده است که اکنون به روزانه کمتر از دو میلیون سفر رسیده است.

به گزارش شوراآنلاین، «محمد علیخانی» رئیس کمیسیون عمران و حمل  ونقل شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی در خصوص موافقت هیات دولت با صدور مجوز به سازمان برنامه و بودجه کشور برای تأمین ۱۵ درصد سهم کارفرما مربوط به تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) برای برخی از طرح‌های ریلی از محل صندوق توسعه ملی و میزان اثرگذاری آن در  پیشرفت حمل و نقل عمومی تهران گفت: مصوبات و قوانین خیلی خوبی در خصوص حمل و نقل ریلی داریم، اما مشکل اصلی عدم اجرای مصوبات است. بیشترین آسیب درخصوص آلودگی هوا و عدم توسعه حمل‌ونقل عمومی به عدم اجرای مصوبات و تکالیفی که دستگاه‌ها برعهده دارند بر می‌گردد.

مصوبه و قانون کم نیست، مهم اجرای آنهاست

او تاکید کرد: ناهماهنگی بین دستگاه‌ها نیز عامل دیگری در عدم اجرای قوانین و مصوبات است، چرا که اجرای برخی از مصوبات به هماهنگی‌های بین دستگاهی متعددی نیازدارد و این ناهماهنگی باعث می‌شود تا مصوبه به سرانجام نرسد.

علیخانی با اشاره به مصوبه دولت آقای روحانی مبنی بر تامین ۱۹ هزار دستگاه اتوبوس برای حمل و نقل شهری در کشور گفت: در این مصوبه سهم تهران ۵ هزار اتوبوس و ۴ هزار مینی بوس بود که یک مورد از آن هم اجرائی نشد.

او گفت: مصوبه و قانون کم نیست، مهم اجرای آنها است. تامین ۱۵ درصدی سهم کارفرما از محل صندوق توسعه ریلی اقدام خیلی خوبی است که می‌تواند کمک  بزرگی به حمل و نقل تهران و رفع کمبودها کند، اما مهم اجرای آن است.

در حسرت اجرای مصوبات قبلی ماندیم

علیخانی افزود: امیدواریم اراده‌ای برای اجرا این مصوبات وجود داشته باشد و این موضوع مانند سایر مصوبات نباشد که همه در حسرت اجرای آن بمانند و به زودی مردم از این تصمیمات خوب بهره‌مند شوند.

اتوبوس‌های جدید در مرداد ماه به پایتخت نمی‌رسند

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که قرار بود، تعدادی از اتوبوس‌هایی که شهرداری قرارداد آن را با ایران خودرو امضا کرد به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شود، اما گویا این اتفاق در مرداد ماه محقق نخواهد شد، گفت: قرارداد با تاخیر ابلاغ می‌شود، چرا که شهرداری با توجه به سقف قرارداد که بالاتر از اختیارات شهردار بود، نیازمند مصوبه شورا بود که انجام شد و یکسری هم نکات حقوقی داشت که آنها نیز حل شد و تا چند روز آینده ابلاغ می‌شود.

او ادامه داد: البته در نرخ دلار نیز تغییراتی ایجاد شد و ایران خودرو دیزل بر سر مبلغ قرارداد نیز حرف داشت که توافق نهایی صورت گرفت.

 پایان شهریور زمان تحویل اولین اتوبوس‌‌ و مینی‌بوس‌ها

علیخانی تاکید کرد: این امر به زودی انجام می شود و در پایان شهریور ماه اولین اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها به ناوگان حمل و نقل تهران تحویل داده می‌شود.

سناریوهای پاییزی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای پاییز سناریوی جدیدی به منظور مقابله با کرونا و مدیریت سفر تعریف شده است یا خیر؟ گفت: ما بر اجرای مصوبه بسته ترافیکی در دوران کرونا که با هماهنگی شورای شهر، شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی تهیه و با هماهنگی ستاد کرونا در شورای ترافیک تهران به تصویب رسید، تاکید داریم. این بسته بهترین راه‌حل است، چرا که در آن پیش‌بینی شده است کارمندان، سرویس ادارات، سرویس مدارس، کادر پزشکی در ساعات مشخص بتوانند به صورت رایگان در محدوده طرح تردد کنند، سفرهای ضروری مدیریت شود و جلوی سفرهای غیرضروری نیز گرفته شود.

او در پاسخ به این سوال که گروه مشمول اعلام می‌کنند که طرح برای آنها رایگان نشده است، گفت: اینکه کسی نمی‌خواهد زحمت ثبت نام را به خود بدهد، مشکل شهرداری نیست و دوربین‌های ترافیک نمی‌توانند بدون ثبت شماره چیزی را تشخیص دهد. در مصوبه این موضوع پیش‌بینی شده است و کارمندان و کادر درمان می‌توانند نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند تا از این تمهیدات استفاده کنند.

عدم همکاری در اجرای بسته ترافیکی دوران کرونایی

علیخانی با بیان اینکه در دو هفته گذشته که طرح ترافیک لغو شده است، شاهد بهم‌ریختگی در محدوده مرکزی شهر هستیم، اظهار داشت: قرار نیست برای خلوت کردن حمل‌ونقل عمومی جاهای دیگر را شلوغ کنیم و این نتیجه عکس می‌دهد که بازخورد آن را در افزایش سفرهای غیرضروری در شهر دیده می‌شود.

او ادامه داد: اگر به کارشناسان شورای شهر، کارشناسان شهرداری، کارشناسان راهنمایی و رانندگی اعتماد نیست پس باید به نظر چه کسی اعتماد کرد؟ بهتر است به نظرات کارشناسی چند دستگاه اعتماد کرد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران درباره اینکه عدم همکاری جامعه هدفی که طرح ترافیک برای آنها رایگان درنظر گرفته شد نیز یکی از دلایلی بود که به اجرای ناقص طرح ترافیک کرونایی دامن زد، گفت: آنها خودشان باید نسبت به ثبت نام اقدام می‌کردند و یا باید دستگاه مرتبط آنها را معرفی می‌کرد تا از امتیاز رایگان استفاده کنند، اما این عدم همکاری باعث شد تا بررسی‌های اولیه ما نیز برپایه آنچه که در بسته پیشنهادی در نظر گرفتیم، پیش نرود.

علیخانی در ادامه گفت: در مترو و اتوبوس آمار ما به آن شکل افزایش نیافت و با ظرفیت بسیار پایین‌تری مسافر جابجا می‌کند و زیان ده شده است. حمل‌و‌نقل عمومی تهران روزانه ۵ میلیون نفر را جابجا کرده است که اکنون به روزانه کمتر از دو میلیون سفر رسیده است.

منبع: ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا