سیاسیصفحه اصلی

فعالیت شورایاری‌ها منع قانونی ندارد

/اقبال شاکری نماینده تهران در مجلس یازدهم شورای اسلامی و عضو شورای شهر تهران در دوره چهارم/

شورای شهر براساس قانون شوراها، می‌تواند برای انجام فعالیت‌هایش انجمن، تشکیلات، کارگروه و… تشکیل دهد و این اقدام هیچ منع قانونی ندارد. اگر انتخابات شورایاران را به حاکمیت وصل کرده و آن را یک مرحله بعد از انتخابات شورای شهر که انتخاباتی رسمی است قلمداد کنیم، می‌تواند جای اشکال داشته باشد.

اما انتخابات شورایاران به این شکل نیست و تنها، تشکیلاتی است که شورای شهر آن را برای انجام ماموریت‌هایش و خدمت به شهروندان به رسمیت می‌شناسد. این نهاد واسط که برای دسترسی راحت‌تر شهروندان به منتخبان شورای شهر تشکیل شده، متشکل از اقشار مختلف است و بنابراین بهتر است توسط خود شهروندان انتخاب شوند؛ در تمام این سال‌ها نیز روال به همین صورت بوده و استانداری و فرمانداری نیز در این انتخابات، به یاری شورای شهر آمده‌اند.

دیوان عدالت اداری در رأی خود به برگزاری انتخابات توسط وزارت کشور تأکید کرده و اجرای این انتخابات توسط شورای شهر را جای اشکال دانسته این در حالی است که هیچ مسئولیت حاکمیتی به شورایاران واگذار نمی‌شود، آنها اختیار تصویب یا نقض قانون را ندارند و فقط با هدف اجرای بهتر وظایف مدیریت شهری، به شورای شهر کمک می‌کنند.

انتخابات شورایاری‌ها فقط به این منتخبان اختیار می‌دهد که در انجام امور مدیریت شهری نقش داشته باشند، هرچند در این اواخر فعالیتشان تضعیف شده است. شورای شهر برای انتخاب شورایاران می‌تواند خودش افرادی را از محله‌های تهران به مردم معرفی کند اما انتخاب آنها به‌خود مردم واگذار شده و این عمل، احترام به شهروندان بوده و نمونه توسعه مردم‌سالاری دینی تا محله است. معتقدم فعالیت در شورایاری‌ها کارورزی بسیار خوبی است و افراد را برای حضور و به‌عهده داشتن مسئولیت در شورای شهر و مجلس آماده می‌کند. من به‌عنوان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به‌طور حتم این موضوع را در مجمع نمایندگان تهران مطرح کرده و آن را پیگیری خواهیم کرد.

منبع: روزنامه همشهری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا