استان

رییس شورای عالی استان ها: بعد نظارتی شوراها باید تقویت شود | مدیریت هزار و ۲۶۰ شهر در دست شوراها و شهرداری‌هاست

رئیس شورای عالی استان‌ها بابیان اینکه بعد نظارتی شوراها باید تقویت شود: شوراها حدود هزار و ۲۶۰ شهر داریم که شهردارها و شوراها آن ها را مدیریت می کنند.

به گزارش شوراآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی استان‌ها، علیرضا احمدی رئیس شورای عالی استان‌ها در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: در قانون اساسی ۹ اصل به شوراها پرداخته است و شوراها ریشه و مبنای قرآنی دارد و دلیل اصل تشکیل شوراها سپردن مدیریت جامعه به دست مردم به‌صورت خرد و کلان از روستاهای دورافتاده کشور تا کلان‌شهرها است.

وی افزود: اولین نقش شوراها انتخاب شهردار است و ما حدود هزار و ۲۶۰ شهرداریم که شهردارها و مدیریت شهری را شوراهایی که منتخب مردم هستند انتخاب می‌کنند و شوراهای روستا هم دهیار انتخاب می‌کنند که اصلی‌ترین کار شوراهاست.

رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: در حال حاضر مدیریت روستاها و شهرها به دست شوراها و شهرداری‌هاست و نقش ویژه‌ای را دارا هستند.

احمدی افزود: بعد نظارتی شوراها باید تقویت شود و شوراهای شهر اگر برنامه‌وبودجه شهرداری‌ها را تصویب نکنند و بدون برنامه‌وبودجه مصوب و شهردارها نمی‌توانند بدون تصویب برنامه‌وبودجه برداشت از آن را در شهرداری داشته باشند و همچنین برخلاف برنامه‌وبودجه مصوب کاری نمی‌تواند انجام دهد.

احمدی در خصوص شورایاری‌ها نیز گفت: شورایاری مبنای قانونی ندارد و فقط در شهر تهران تعدادی شورایاری تشکیل‌شده و به‌صورت افتخاری فعالیت می‌کنند.

وی اضافه کرد: حدود ۵۰ نفر از جامعه شوراها تاکنون دستگیرشده‌اند که در هر جامعه و قشری متخلف وجود دارد و اگر عضو شورا تخلف کند ظلم به جامعه شورایی داشته است و نباید شوراهای پاک دستی که در اقصی نقاط کشور کار می‌کنند زیر سؤال بروند.

آقای علیرضا احمدی درباره کمیته انطباق گفت: این کمیته در اصل تطبیق مصوبات شورا با قوانین موجود است و مصوبات شورا نمی‌تواند خلاف قانون باشد.

وی افزود: در هیچ کجای قانون حقوقدان بودن اعضای شوراها نیامده است و شوراها بر اساس مصالح مردم در شهر و روستا تصمیم‌گیری می‌کنند و این تصمیم در کمیته انطباق با قوانین تطبیق داده شود و اگر با قانون مطابق بود این مصوبه تأیید خواهد شد و اگر مطابق قانون نبود این مصوبه رد خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا