اجتماعی و فرهنگیصفحه اصلی

دولت ۱۲۰۰ میلیارد تومان به شهرداری تهران در بخش عوارض بدهی دارد

از بیش از سه هزار میلیارد تومان مطالبه شهرداری در بخش عوارض و بهای خدمات، یکهزار و ۲۳۷ میلیارد تومان بدهی نهادها و دستگاه‌های دولتی به شهرداری است که در صورت پرداخت، بخشی از مشکلات مالی این نهاد شهری مرتفع می شود.

به گزارش شوراآنلاین، تازه‌ترین آمار منتشره معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران از میزان پرداخت عوارض شهری از سوی شهروندان به این نهاد شهری نشان می‌دهد، در سال ۱۳۹۸، تنها یک میلیون و ۲۳۵ هزار شهروند تهرانی عوارض خود را پرداخت کردند و از همین محل تقریبا ۵۲۵ میلیارد تومان به درآمدهای شهرداری اضافه شده که به گفته بسیاری از ناظران شهری رقم قابل توجهی نیست هرچند نسبت به وضعیت پنج سال گذشته رشد قابل قبولی را نشان می دهد.

دولت؛ بزرگترین بدهکار شهرداری در بخش عوارض

اما این فقط تهرانی ها نیستند که به شهرداری بدهی دارند، دولت هم در این زمینه بدهی دارد، به طوری که از بیش از سه هزار میلیارد تومان مطالبه شهرداری در بخش عوارض و بهای خدمات،  یک هزار و ۲۳۷ میلیارد تومان بدهی نهادها و دستگاه‌های دولتی به شهرداری است که نسبت به کل بدهی‌ها مبلغ چشمگیری است. آن طور که احمد رستگاری، معاون نوسازی اداره کل تشخیص و وصول درآمد شهرداری تهران گفته است: «مطالبات از ارگان ها، سازمانها و نهادها عدد قابل توجهی است، اما لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها که امسال در مجلس تصویب شد، کلیه نهادها و دستگاه‌های دولتی را هم موظف به پرداخت عوارض شهرداری در همان سال کرده و ذیحساب سازمان را مسئول دانسته است.»

چند صاحب شغل در تهران عوارض داده‌اند؟

تا پایان سال ۱۳۹۸، در بخش مشاغل در حدود ۱۷۴ هزار نفر از کسبه تهرانی عوارض کسب و پیشه و ۱۴۰ هزار نفر نیز بهای خدمات مدیریت پسماند در این بخش را پرداخت کردند. اما تعداد شهروندانی که عوارض خود در بخش کسب و کار را پرداخت می‌کنند، با آنچه که شهرداری تهران در بودجه‌های سنواتی خود از میزان درآمدهایش در این بخش پیش‌بینی می‌کند فاصله معناداری دارد و آن نیز  به این دلیل است که تعدادی از شهروندان تمایلی به پرداخت عوارض و بهای خدمات مدیریت پسماند ندارند، همین امر سبب شده تا طلب شهرداری تهران در بخش درآمدهای پایدار چه از شهروندان و چه از نهادهای دولتی به بیش از سه هزار میلیارد تومان تا پایان سال ۱۳۹۸ برسد.

طلب ۱۸۰۰ میلیارد تومانی شهرداری در بخش عوارض نوسازی

در پرداخت عوارض نوسازی تنها یک میلیون و ۲۳۵ هزار نفر و در بخش پسماند مسکونی یک میلیون و ۱۵۴ هزار نفر (در مجموع حدود ۵۰ درصد از مودیان مشمول پرداخت عوارض و بهای خدمات) مشارکت داشتند. این در شرایطی است که شهرداری تهران یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در بخش عوارض نوسازی و ۴۸۰ میلیارد در حوزه بهای خدمات پسماند مسکونی از شهروندان مطالبه دارد. در بخش عوارض کسب و پیشه، صاحبان کسب و کار در تهران، ۶۰۰ میلیارد تومان و بابت پسماند غیرمسکونی ۹۰۰ میلیارد تومان به شهرداری بدهی دارند و بابت خدماتی که دریافت کرده‌اند، هزینه ای پرداخت نکرده اند.

ارسال دو میلیون و ۶۴۰ هزار قبض عوارض به منازل شهروندان

بر اساس این آمار، در سال ۱۳۹۸، دو میلیون و ۶۴۰ هزار قبض به منازل شهروندان و ساختمان‌های دولتی ارسال شده اما فقط حدود ۷۰۰ میلیارد تومان درآمد عوارض جاری نوسازی سال ۱۳۹۸ در این بخش بوده که باید امسال پرداخت می‌شد. مجموع درآمدی که شهرداری از محل این عوارض یا همان شارژ شهری دریافت می‌کند، عدد بزرگی نیست، البته در صورتی که کلیه شهروندان عوارض خود را سالانه و به موقع پرداخت کنند شرایط بهتر خواهد شد.

همچنین در صورتی که شهروندان عوارض نوسازی خود را پرداخت نکنند، میزان  ۹ درصد جریمه دیرکرد به کل مبلغ عوارض به ازای هر سال تاخیر در پرداخت افزوده می شود و نتیجه آن؛ بیش از سه هزار میلیارد تومانی بدهی به شهرداری می‌شود.

نوع عوارض میزان بدهی تا پایان سال ۱۳۹۸ (میلیارد تومان)
نوسازی ۱.۸۰۰
پسماند مسکونی ۴۸۰
کسب و پیشه ۶۰۰
پسماند غیرمسکونی ۹۰۰
نهاد و دستگاه‌های وابسته به دولت ۱.۲۳۷

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا