شورای شهر

دانشور: رونق فروش کودک به دلیل عملکرد ضعیف بهزیستی

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین در دویست و سومین جلسه شورای شهر تهران که پیش از ظهر امروز برگزار شد، پس از گزارش مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران در خصوص طرح ارتقای کیفیت زندگی در مرکز تاریخی تهران، واقع در منطقه ۱۲ شهرداری تهران (پروژه شهید هرندی)، تعدادی از اعضای شورای شهر تهران، نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را نسبت به این گزارش مطرح کردند.

علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ضمن اشاره به گزارش معاونت خدمات شهری شهرداری تهران، خاطرنشان کرد: ابتدا از گزارش شهرداری تهران تقدیر می‌کنم و امیدواریم در ادامه این گزارشات، شاهد اقدامات ویژه شهرداری تهران هم باشیم.

وی تصریح کرد: در دو جلسه گذشته شورای شهر تهران، شهردار و معاونین خود با حضور در صحن علنی شورا، گزارشی را در خصوص ارتقای کیفیت زندگی در مرکز تاریخی تهران و پروژه هرندی مطرح نمودند و با توجه به اهمیت بحث شورا، انتظار می‌رفت که این گزارشات در کمیسیون‌های مربوطه شورا پیگیری شود.

وی با بیان اینکه موضوعات حسابرسی سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران نبایستی سیاسی شوند، تأکید کرد: بنده پیشنهاد می‌کنم که باتوجه با اهمیت این موضوع، بند بند حسابرسی شرکت‌ها و سازمان‌ها در جلسات علنی شورای شهر تهران و با حضور خبرنگاران بررسی شود.

اسماعیل دوستی رئیس کمیته حمل‌ونقل شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه انتظار می‌رود معاونت‌های مختلف شهرداری تهران هر کدام جداگانه گزارش و مطالعات لازم را در خصوص پروژه شهید هرندی، آماده کنند، گفت: پیشنهاد می‌شود این موضوع به‌صورت یک طرح جامع و با به‌کارگیری یک مشاور عالی، پیگیری شود.

عبدالحسین مختاباد عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران نیز در ادامه ضمن گرامی داشتن روز سیزدهم آبان، تصریح کرد: ابتدا از گزارش عبداللهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران تشکر می‌کنم.

وی تأکید کرد: اگر بخواهیم گزارشات ارائه‌شده را بررسی کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که حجم ناهنجاری ها در منطقه ۱۲ نسبت به مناطق دیگر افزایش یافته است که البته شهرداری تهران نیز اقدامات ویژه‌ای را برای کاهش ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی و همچنین برگرداندن آرامش در این منطقه انجام داده است.

مختاباد اضافه کرد: قطعاً شهرداری تهران نمی‌تواند به تنهایی اقدامات لازم را برای برطرف کردن آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌ها در منطقه ۱۲ و به‌ویژه محله هرندی انجام دهد و در این زمینه نیاز است دولت همکاری لازم را داشته باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران پیشنهاد داد: ستادی متشکل از دولت و شهرداری جهت اجرای اقدامات لازم در منطقه ۱۲ و به‌ویژه محله هرندی شکل بگیرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به بررسی گزارشات حسابرسی شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران در روزهای دوشنبه، گفت: ما می‌توانیم این موضوع را در روزهای سه‌شنبه و با حضور اهالی رسانه بررسی کنیم، ضمن اینکه در سراسر دنیا بودجه شهرداری‌ها و حسابرسی‌های آنها با حضور رسانه‌ها و اندیشمندان انجام می‌پذیرد.

احمد مسجدجامعی نیز در ادامه جلسه با تأکید بر برگزاری جلسات حسابرسی سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران در روزهای سه‌شنبه بیان داشت: اگر این اتفاق مهم بیفتد دیگر کسی به سایت‌های شخصی اعضاء در شورا استناد نخواهد کرد و مرجع اخبار، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها خواهد بود.

مسجد جامعی با اشاره به پروژه شهید هرندی و گزارشات متعدد معاونین شهردار تهران در خصوص این پروژه، تصریح کرد: ما در شورای سوم دو سند بسیار مهم داریم که خیلی برای تدوین این سند کار شد، به‌طوری‌که راجع به منطقه ۱۲ ماده واحده‌ای نیز تهیه شده بود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: تمامی اصول و سیاست‌های تعریف‌شده از سوی شهرداری تهران بایستی زیرمجموعه این سند قرار بگیرد و امیدواریم زمان فعلی را برای تهیه سند دیگری از دست ندهیم.

مسجد جامعی با اشاره به گسترش آسیب‌های اجتماعی در مناطق مختلف تهران، خاطرنشان کرد: در گذشته به موضوعات آسیب‌ها اجتماعی از منظر امنیتی نگاه می‌شد که خوشبختانه هم‌اکنون این فضا تغییر پیدا کرده است.

وی ادامه داد: این تغییر رویه را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم در فرآیند جدید شهرداری تهران، مداخلات دستگاه‌های اجرایی کاهش پیدا کند و درواقع از ظرفیت‌ها انجمن‌های علمی، صنفی، محلی، NGO و مردم استفاده کنیم و در  غیر این‌صورت نمی‌توانیم در پیشبرد این طرح موفق باشیم.

مسجد جامعی ادامه داد: در سندی که در شورای سوم تهیه شد توجه ویژه‌ای به مسائل اجتماعی شده بود و حتی منابع مالی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی پیش‌بینی شده بود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه جلسه به بازدید اخیر خود از منطقه ۲ و دره فرحزاد اشاره کرد و گفت: ۵۰ نقطه آسیب‌پذیر اعتیاد در فضای سبز پارک‌ها است و در بازدید اخیر ما متوجه شدیم که منطقه ۲ به لحاظ آسیب‌پذیری، شرایط بهتری را نسبت به سایر مناطق دارد.

محمد حقانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به گزارش معاون خدمات شهری شهرداری تهران بیان داشت: اجرای این طرح زمانی موفق می‌شود که هماهنگی لازم بین حوزه‌های مختلف و مرتبط برقرار شود.

وی با اشاره به تعدد سد معبرها در مناطق مختلف و به‌خصوص مرکز شهر، خاطرنشان کرد: امیدواریم این‌گونه موارد از سوی مدیریت شهری ساماندهی شوند.

حقانی در ادامه با اشاره به برخی ابهامات طرح پروژه شهید هرندی از سوی شهرداری تهران، گفت: آیا اعتبارات این طرح پیش‌بینی شده است؟ آیا بازه زمانی این طرح مد‌نظر قرار دارد؟ و اینکه طرح چه زمانی شروع و چه زمانی به پایان خواهد رسید، از ابهامات طرح اشاره‌شده محسوب می‌شوند.

وی همچنین از شهرداری تهران درخواست کرد برای اجرای این طرح اولویت‌ها و ضرورت‌ها را در نظر بگیرند.

حقانی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که شهروندان محله هرندی به آن تأکید ویژه‌ای دارند، بحث امنیت است که امیدواریم این موضوع در طرح پروژه شهید هرندی از سوی شهرداری تهران دیده شود.

محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، نیز ضمن گرامیداشت روز جهانی مبارزه با استکبار جهانی، خاطرنشان کرد: از معاونت خدمات شهری شهرداری تهران و سایر معاونین شهرداری تهران به‌دلیل اهمیت‌شان به منطقه ۱۲ و به‌ویژه محله هرندی تشکر می‌کنم.

وی تصریح کرد: خوشبختانه سازمان زیباسازی اقدامات خوبی را در منطقه ۱۲ و در راستای مرمت و بازسازی آغاز کرده است.

سالاری خاطرنشان کرد: اشکالی در گزارشات معاونین شهرداری تهران در خصوص پروژه شهید هرندی وجود دارد، این است که گزارشات به‌صورت تکه تکه بوده که امیدواریم در آخرین روز ارائه گزارش پروژه شهید هرندی، شهردار و معاونین‌اش جمع‌بندی گزارشات را در اختیار شورا قرار دهند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران اظهار امیدواری کرد: در سند پیش رو برای ارتقای کیفیت زندگی در مرکز تاریخی تهران، واقع در منطقه ۱۲ شهرداری تهران، موضوعات مختلفی اعم از چشم‌انداز، برنامه‌ها و راهبردها پیش‌بینی شود.

وی ادامه داد: امیدواریم در اجرای طرح اشاره‌شده شاهد انسجام دستگاه‌های مختلف از جمله دستگاه‌های دولتی باشیم.

فاطمه دانشور رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران نیز ضمن اشاره به گزارش معاون خدمات شهری شهرداری تهران، درخصوص طرح ارتقای کیفیت زندگی در مرکز تاریخی تهران، واقع در منطقه ۱۲ شهرداری تهران (پروژه شهید هرندی)، اظهار داشت: امیدواریم در این سند جامع وظایف و اختیارات دستگاه‌های مختلف مشخص باشد.

وی با تأکید بر اینکه تا زمانی که دستگاه‌هایی از جمله کمیته امداد و بهزیستی وارد موضوع نشوند، نمی‌توانیم شاهد پیشرفت در پروژه شهید هرندی باشیم، گفت: عملکرد شهرداری تهران برای اجرای این طرح قابل دفاع است، اما در برخی از سرفصل‌های طرح ابهاماتی وجود دارد.

دانشور اظهار امیدواری کرد: پس از اجرای طرح اشاره‌شده در محله هرندی، سازوکار لازم از سوی شهرداری تهران جهت استخدام معتادین بهبود‌یافته در پارک‌ها و فضای سبز، فراهم شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران همچنین به عدم ایمنی برخی ساختمان‌ها و بناها در محله هرندی اشاره کرد و گفت: درحالی این بناها ناایمن هستند که تعداد قابل توجهی از خانواده‌ها جهت آموزش به این اماکن مراجعه می‌کنند که امیدواریم شهرداری تهران و به‌ویژه معاونت خدمات شهری، تمهیدات لازم را برای استحکام این بناها انجام دهد.

دانشور با اشاره به‌کارگیری برخی پیمانکاران از کودکان تأکید کرد: این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد؛ چراکه در آینده با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهیم بود.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در ادامه ضمن انتقاد از عملکرد سازمان بهزیستی جهت واگذاری کودکان به خانواده‌های متقاضی، تأکید کرد: این اقدام سازمان بهزیستی و سخت‌گیری این سازمان منجر به رونق فروش کودک در شهر شده است.

دانشور اضافه کرد: امیدواریم مداخلات اجتماعی مدیریت شهری در پروژه شهید هرندی، بیش از مداخلات کالبدی باشد.

، محسن سرخو عضو شورای شهر تهران نیز با اشاره به گزارشات شهرداری تهران، در خصوص منطقه ۱۲ و به‌ویژه محله هرندی، خاطرنشان کرد: امیدواریم طرح مدنظر شهرداری تهران، از لحاظ ساختاری و شکلی به‌طور ویژه انجام بگیرد.

وی تصریح کرد: در اجرای طرح اشاره‌شده بایستی تمام اقدامات براساس برنامه ۵ ساله دوم و شهرداری انجام گیرد و تمامی اقدامات و موارد در کمیسیون‌های مختلف شهرداری تهران پیگیری شود.

سرخو بیان داشت: منطقه ۱۲ الگویی از یک شهر کامل است و چنانچه شهر تهران با ساختار منطقه ۱۲ رشد پیدا می‌کرد، شاید امروزه این مشکلات را نداشتیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا