استان

نماینده استان هرمزگان در شورای عالی استان ها: حفظ جنگل های زاگرس یک وظیفه ملی و حتی یک وظیفه جهانی است/ دولت بودجه مناسبی را در راستای حفاظت و صیانت از محیط زیست ومنابع طبیعی در نظر بگیرد

کیانوش جهانبخش با اشاره به آتش سوزی زاگرس گفت: دولت با یک تکلیف و با نگاه به خواست و مطالبه ی عمومی جامعه، بودجه مناسبی را در راستای حفاظت و صیانت از محیط زیست ومنابع طبیعی در نظر بگیرد.

به گزارش شوراآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها، نماینده استان هرمزگان در شورای عالی استان ها با اشاره به آتش سوزی زاگرس اظهارداشت: متاسفانه در فصل گرما با توجه به شرایطی که در جنگل ها و مراتع به وجود می آید هرساله شاهد آتش سوزی های گسترده ای درجنگل ها و مناطق حفاظت شده و مراتع هستیم. عمده این آتش سوزی ها به صورت عمدی و یا بر اثر سهل انگاری و رفتار غیر مسئولانه شکارچیان یا مردمی هست که توجه ای به نکات ایمنی ندارند؛ به وجود می آید.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از این آتش سوزی ها هم به صورت طبیعی و هم به علت گرم شدن هوا پیش می آید که متاسفانه باعث از بین رفتن حجم بسیاری از جنگل ها می شود گفت: از چندمقوله می توان این موضوع را بررسی کرد نخست اینکه به صورت جدی باید تدابیری اندیشیده شود که هم به مردم آموزش داده شود و هم اقدامات پیشگیرانه و سختگیرانه ای را در قبال حفاظت از محیط زیست انجام شود.

نماینده استان هرمزگان در شورای عالی استان ها در ادامه با تاکید بر اینکه خوشبختانه نگاه به محیط زیست در سرزمین ما به لطف فعالیت دلسوزان این حوزه ،سازمان های مردم نهاد و جامعه دانشگاهی از حالت تشریفانی و تجملاتی خارج شده و آرام آرام در حال نهادینه شدن است افزود: مردم این مهم را به عنوان یک اصل مهم رفتاری و یک روش صحیح زیستن در نظر گرفته اند. بحران کرونا نیز باعث شد به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند و موجب شد که مردم توجه بیشتری به محیط زیست خود داشته باشند.

جهانبخش امکانات و نیروی سازمان محیط زیست را برای مقابله با بحران آتش سوزی ناکافی دانست و تاکید کرد: بحث آتش سوزی زاگرس را اگر ارزیابی کنیم مشخص می شود که نه رسانه ها آن طور که باید به آن پرداختند و نه دستگاهی مانند محیط زیست توانسته امکاناتی به آن جا ارسال کنند. به هر صورت جنگل های زاگرس سرمایه های ملی محسوب می شوند که هم تنوع گیاهی و هم تنوع جانوری بسیار ارزشمندی را داراست. حفظ آن ها یک وظیفه ملی و حتی یک وظیفه جهانی است. تمام استان ها بایستی برای مهار آتش سوزی زاگرس بسیج شوند .

وی در ادامه سخنان خود به جنگل ها و مراتع استان هرمزگان که یکی از استان های خشک کشور است، اشاره کرد و تاکید کرد: جنگل ها و مراتعی را داریم که هر از گاهی طعمه حریق می شوند. سال هاست در خواست هلی کوپتر اطفای حریق را مطرح کردیم که در اختیار ما قرار دهند که متاسفانه با توجه به گرم و خشک بودن و گستردگی استان تاکنون این مهم رخ نداده است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست، خدمات شهری و روستایی شورای عالی استان ها ادامه داد: جا دارد که دولت با یک تکلیف و با نگاه به خواست و مطالبه ی عمومی جامعه، بودجه مناسبی را در راستای حفاظت و صیانت از محیط زیست ومنابع طبیعی در نظر بگیرد. مجلس جدید نیزبا یک نگاه مسئولانه و کارشناسی با این رویکرد که این میراث باید به نسل آینده به درستی همانگونه که گذشتگان به ما انتقال داده اند؛ انتقال یابد.

جهانبخش در پایان با تاکید بر اینکه این آتش سوزی اولین آتش سوزی نیست و آخرین هم نخواهد بود افزود: ضرورت دارد خرید و ساخت اطفا حریق به صورت جدی در اولویت قرار گیرد. اطمینان داریم سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی در اطفاحریق جنگل های زاگرس همانند بحران های پیش به کمک خواهند آمد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا