اجتماعی و فرهنگی

در اتوبوسرانی تهران چند نفر به کرونا مبتلا شدند؟

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: ۱۱۸ نفر از کارکنان اتوبوسرانی تهران به کرونا مبتلا شده اند و تا امروز ۱۱۶ نفر از آنها بهبود یافته و متأسفانه ۲ نفر از همکاران جان خود را ازدست دادند.

به گزارش شوراآنلاین، کمبود اتوبوس در پایتخت برای جابه‌جایی مسافران از دغدغه همیشگی مدیران شهری طی دوره‌های مختلف بوده است. دغدغه‌ای که شهرداری بارها برطرف شدن آن را منوط به همکاری دولت اعلام کرده و نامه‌نگاری‌های زیادی در این زمینه میان شهرداران و رؤسای جمهوری انجام شده است. نامه‌هایی که گاهی پاسخ داده شده بود و گاهی هم بدون پاسخ مانده است.

با آمدن کرونا وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوسرانی حادتر شد چرا که مدیران مربوطه ملزم به ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در اتوبوس‌ها شدند. آمار مسافران اتوبوس‌های پایتخت میلیونی است و هر چند تعدادشان با شیوع ویروس کووید ـ ۱۹ به طور بی‌سابقه‌ای کاهش یافت ولی با بازگشایی ادارات و آغاز فعالیت اکثر صنوف و مشاغل دوباره به حجم مسافران افزوده شد و موضوع فاصله‌گذاری اجتماعی را با هاله‌ای از ابهام همراه ساخت چرا که با حجم مسافران عملاً اجرای این موضوع غیرممکن است.درباره موضوعات مختلف در حوزه اتوبوسرانی با محمود ترفع مدیرعامل شرکت  واحد اتوبوسرانی تهران به صورت مجازی به گفت‌وگو نشستیم.

۶۰ درصد اتوبوس های پایتخت فرسوده است

 

تهران در حال حاضر چه تعداد اتوبوس دارد ؟

در حال حاضر کلانشهر تهران دارای ۵ هزار و ۸۱۷ دستگاه اتوبوس است که از این تعداد بیش از ۶۰ درصد دارای عمر بیش از سن فرسودگی است. فرسودگی ناوگان و مشکلات تأمین منابع مالی جهت آماده به کار نگه داشتن ناوگان همچنین کمبود قطعات و لوازم یدکی از سوی تأمین‌کنندگان و سازندگان قطعات این شرکت را در راستای خدمت‌رسانی مطلوب دچار مشکلات فراوان کرده است.

خودروسازان داخلی اتوبوس ساخته شده، ندارند

 

خرید اتوبوس‌های جدید به کجا رسید؟

 از اولویت‌های اصلی اتوبوسرانی تهران توجه ویژه به توسعه نوسازی ناوگان است به طوری که برابر لایحه بودجه سال ۹۹ ارسالی به معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بیش از ۹۰ درصد بودجه سرمایه‌ای  شرکت واحد اتوبوسرانی به نوسازی ناوگان اختصاص یافته است که ان‌شاءالله در صورت تأمین کافی و  به موقع منابع، برنامه‌های پیش‌بینی شده برای سال ۹۹ به مرحله اجرا در خواهد آمد. با توجه به اینکه آماده‌سازی و تولید هر دستگاه اتوبوس زمان بر و توأم با هزینه بالایی  است بدون سفارش‌گذاری امکان آماده‌سازی آنها از طرف خودروسازان وجود ندارد بر این اساس هیچ یک از خودروسازان داخلی در حال حاضر اتوبوس‌های درون‌شهری آماده تحویل ندارند اما به محض اخذ قرارداد و دریافت پیش‌پرداخت امکان تحویل اتوبوس وجود خواهد داشت.

سرانجام خرید اتوبوس های دست دوم برای تهران

 

خرید اتوبوس‌های دست‌دوم خارجی به کجا رسید؟

با توجه به مصوبه پیشنهادی سازمان شهرداری‌ها واردات اتوبوس دست‌دوم شرایطی دارد و باید حداکثر عمر اتوبوس ۵ سال و مربوط به کشورهای اروپایی، ژاپن و کره باشد ضمن اینکه تا این تاریخ بر اساس قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر مجوزی برای این اتوبوس‌ها صادر نشده است.

ادامه انجام مناقصه برای خرید اتوبوس در سال ۹۹

 

مناقصه‌ای برای خرید اتوبوس در سال ۹۹ انجام می‌گیرد؟

در سال ۹۸ مناقصه خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس گازسوز، ۶۰ دستگاه اتوبوس برقی و ۱۰ دستگاه خودروی ون سامانه جانبازان و معلولین برگزار شد و علیرغم تلاش‌های صورت گرفته متأسفانه هیچ یک از تولیدکننده‌های داخلی از آمادگی و شرایط لازم به منظور عقد و اجرای قرارداد با شهرداری تهران برخوردار نبودند و انجام مناقصه امسال هم ادامه خواهد داشت.

البته در حال حاضر شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در نظر دارد نسبت به نوسازی ۱۳ دستگاه ناوگان خود از طریق تولیدکنندگان داخلی با پرداخت معوض غیرنقد از املاک در اختیار شهرداری تهران اقدام کند و ان‌شاءالله در آینده در صورت تأمین منابع مالی مناقصه‌های سال گذشته تجدید خواهد شد.

افزایش اتوبوس های برقی در پایتخت

 

استفاده از اتوبوس‌های برقی در تهران به کجا رسید و در حال حاضر چند اتوبوس برقی داریم؟

با توجه به اینکه یکی از دغدغه‌ها و اولویت‌های اصلی در برنامه‌ها و اقدامات کوتاه‌مدت و میان‌مدت شهرداری تهران حل معضل آلودگی هواکلانشهر تهران است لذا اجرای طرح‌های مربوط به توسعه و ارتقاء خدمات حمل و نقل عمومی شهر تهران از طریق سیستم‌های حمل و نقل پاک به ویژه توسعه و راه‌اندازی خطوط اتوبوس برقی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است. در همین راستا شرکت واحد اتوبوسرانی در سال ۹۸، عملیات اجرایی نصب تجهیزات بالاسری فاز دوم خطوط اتوبوس برقی حدفاصل میدان خراسان تا میدان راه‌اهن را با همکاری شهرداری منطقه ۱۲ در دستور کار خود قرار داد همچنین بخشی از نوسازی اتوبوس‌ها در سال ۹۹ به توسعه اتوبوس‌های برقی بدون کابل بالاسری اختصاص خواهد یافت.

 

ضدعفونی اتوبوس‌ها چند وقت یکبار انجام می‌گیرد؟

 از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور عملیات ضدعفونی اتوبوس‌ها آغاز شده و همه اتوبوس‌های فعال خطوط به صورت شبانه‌روزی در ابتدا و انتهای خط ضدعفونی می‌شوند البته برخی موضوع ضدعفونی را با نظافت و شست‌‌وشو یکسان می‌دانند در صورتی که این دو مورد موضوع متفاوتی است.

لغو طرح ترافیک سبب اختلال در رفت و آمد اتوبوس ها

 

لغو طرح ترافیک چقدر در کاهش  مسافران اتوبوس تأثیر داشت است؟

لغو طرح ترافیک موجب افزایش تردد خودروهای شخصی و به دنبال افزایش بار ترافیکی معابر شهری شده است که این امر حرکت ناوگان اتوبوسرانی در شبکه خطوط را کند کرد.

 استفاده از تمام ظرفیت نشسته در اتوبوس در شرایط کرونا مجاز شد

فاصله‌گذاری اجتماعی چقدر در اتوبوسرانی موفق بوده است؟

بر اساس آخرین تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، در تهران استفاده از تمام ظرفیت نشسته در اتوبوس مجاز است و فقط نباید مسافر سرپایی داشته باشیم شیوع ویروس کرونا و تعطیلی موقت کسب و کارها، مدارس و دانشگاه‌ها موجب کاهش حدود ۷۵ درصدی حجم سفرهای درون‌شهری شهروندان نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده است.

ابتلای ۱۱۸ نفر در اتوبوسرانی به کرونا

 

چند نفر در شرکت واحد اتوبوسرانی به کرونا مبتلا شده‌اند؟

 ۱۸۱ نفر از کارکنان  شرکت واحد به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که خوشبختانه تا به امروز ۱۱۶ نفر از آنها بهبود یافته و متأسفانه ۲ نفر از همکاران که بیماری زمینه‌ای هم داشته‌اند، به دلیل کرونا جان خود را از دست دادند.

در خصوص حمایت از گروه‌های مبتلا به کرونا ضمن اینکه از طریق مدیریت HSE و طب کار همچنین واحدهای مددکاری پیگیر روند درمان و وضعیت بهبودی آنان بوده‌ایم همه مزایای مستمر و غیرمستمر آنان مانند سایر کارکنان شاغل محاسبه و پرداخت شده است.

مشکل بیمه رانندگان بازنشسته رفع شد

 

برخی از رانندگان در مورد پرداخت ۴ درصد از حق بیمه‌شان گلایه‌مند بوده‌اند و اخیراً افشین حبیب‌زاده عضو شورای شهر در این راستا به پیروز حناچی تذکر داد چه اقدامی در جهت رفع این مشکل صورت گرفته است؟

مطابق قانون ۴ درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور، باید هنگام بازنشستگی این  به ماخذ قانونی سازمان تامین اجتماعی واریز شود.با وجود کمبود منابع مالی، تمام تلاش خود را کردیم تا به قولمان مبنی بر واریز حق بیمه این افراد در اردیبهشت عمل کنیم و امروز مشکل بیمه رانندگان بازنشسته اتوبوسرانی رفع شد.

معاینه فنی اتوبوس‌ها زیر ذره بین شهرداری

 

وضعیت معاینه فنی اتوبوس‌ها به چه صورت است؟

معاینه فنی یکی از الزامات مهم فعالیت اتوبوس‌ها در خطوط ناوگان شرکت واحد اتوبوسرانی است به طوری که بدون داشتن معاینه فنی، امکان صدور حکم فعالیت برای اتوبوس امکانپذیر نیست. اتوبوس‌های با عمر کمتر از ۱۰ سال هر ۶ ماه یکبار و اتوبوس‌های با عمر بیش از ۱۰ سال هر سه ماه یکبار باید معاینه فنی اخذ کنند که در حال حاضر انجام معاینه فنی اتوبوس‌ها شتاب گرفته و روزانه حدود ۲۰۰ اتوبوس در تهران معاینه فنی می‌شوند و اعلام کرده‌ایم هر اتوبوسی که تا سوم خرداد معاینه فنی نشده باشد حق فعالیت در ناوگان را نخواهد داشت.

کمک‌های دولت برای اختصاص اتوبوس به پایتخت به چه صورت بوده است؟

در شرایط دشوار موجود لازم است که دولت به کمک اتوبوسرانی تهران بیاید یک دهه است که این ناوگان از جانب دولت حمایت نشده و درخواست داریم که این کمک‌ها هر چه سریع‌تر انجام گیرد چرا که کمک دولت به اتوبوسرانی در واقع کمک به مردم تهران است و محروم بودن از کمک‌های دولتی در حال حاضر فشار مضاعفی را به شرکت واحد تحمیل کرده است.

منبع:فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا