مدیریت شهری

شهردار منطقه ۱۴: اصلاح الگوی مصرف اهمیت زیادی در کاهش پسماند دارد

مراسم انعقاد تفاهم نامه طرح کاهش پسماند (کاپ) فی ما بین منطقه ۱۴ با ۱۷ مرکز و شهرک نظامی با حضور عباسی شهردار منطقه برگزار شد.

به گزارش شوراآنلاین، رضا عباسی شهردار منطقه ۱۴ در این جلسه ضمن اهمیت طرح کاهش پسماند به یکی از روش های کاهش تولید زباله اشاره کرد و آموزش شهروندان در نحوه خرید و توجه ویژه تفکیک زباله خشک و تر از منازل توسط خانواده ها را یادآور شد.

عباسی در ادامه با بیان کاهش میزان تولید زباله تر در منطقه ۱۴ طی ماه های گذشته، ضمن تشکر از فعالین حوزه خدمات شهری و محیط زیست، آنان را به سعی و تلاش بیشتر جهت آموزش و تشویق شهروندان جهت کاهش تولید زباله و رسیدن به استانداردهای جهانی و همچنین ارائه مشوق های لازم جهت طرح تفکیک زباله خشک از تر رهنمون کرد.

عباسی در این جلسه با بیان مزایای این طرح (طرح کاپ) عنوان کرد، به‌ دنبال راه‌هایی هستیم که پسماند در ابتدا کمتر تولید شود و در مرحله بعد تا جای ممکن دفن نشود و بازیافت پسماند از مبدأ آغاز و میزان تولید زباله کاهش یابد.

وی افزود: یکی از اقدامات جهت تفکیک زباله، نصب مخازنی است که پسماند به‌صورت تفکیکی در آن‌ها ریخته شود. علاوه بر مخازن سه گانه که برای جمع‌آوری پسماند خشک در نظر گرفته شده است تعدادی دستگاه‌ (RVM) (دستگاه‌های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک دریافت پسماند خشک) در سطح منطقه و در برخی نقاط عمومی نیز قرار خواهد گرفت.

شهردار دارالمومنین در ادامه افزود: افزایش جمعیت و تقاضای مصرف، تنوع کالاها، بسته بندی های شیک و لوکس، پایین بودن کیفیت و عمر مفید اجناس از دلایل بالا رفتن میزان تولید زباله است.

عباسی گام نخست در کاهش پسماند را از مکان های خرید و با اصلاح در خرید عنوان کرد و گفت: همچنین در چرخه تولید و دفع پسماند، مصرف، نخستین حلقه شناخته شده است، از این رو اصلاح در الگوی مصرف بسیار ضروری و حائز اهمیت به شمار می رود.

حفظ منابع، جلوگیری از دفع پسماند، کاهش آلودگی و هزینه های حمل و نقل زباله از جمله فوایدی است که با مصرف به اندازه می توان به آن دست پیدا کرد. علاوه بر این موارد، با کاهش پسماند از مبدا، مصرف کنندگان می توانند موجب کاهش هزینه های بازیافت، کمپوست، دفن بهداشتی و پسماند سوزی شوند.

وی در پایان افزود؛ امیدواریم از ظرفیت ارگان ها و مراکز نظامی و با آموزش و اطلاع رسانی صحیح جهت فرهنگ سازی در مدیریت بهتر پسماند بهره مند گردیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا