اجتماعی و فرهنگی

گردشگری اولویت برنامه ششم

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین مسعود سلطانی‌فر عصر امروز در نشست تقسیم کار ملی و منطقه‌ای برای افزایش تولید در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی که در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کل کشور برگزار شد اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یکی از مهمترین دستگاه‌هایی است که می‌تواند در اجرای اقتصاد مقاومتی ایفای نقش کند.

وی افزود: با توجه به ظرفیت‌های گردشگری و برنامه‌های در حال اجرا می‌توانیم درآمد ارزی خوبی کسب کنیم و امروز گردشگری یکی از محورهای توسعه برخی استانها شده است و تمرکز سرمایه‌گذاری روی این بخش قرار گرفته است.

معاون رئیس جمهور گفت: کشور ما ظرفیت‌های گوناگونی از جمله ذخایر نفت و گاز، معادن و موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای دارد. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: مهمترین مزیت‌های بخش گردشگری در حوزه میراث و جاذبه‌های کشورمان است البته در بخش گردشگری سلامت نیز ظرفیت‌هایی داریم.

سلطانی‌فر تاکید کرد: یکی از اولویت‌های برنامه ششم موضوع گردشگری و جذب توریسم است که می‌تواند درآمد ارزی قابل توجهی نصیب کشور کند و این بخش می‌تواند محرکی برای خروج از رکود باشد.

وی با اشاره به ۱۵۰۰ پروژه در حال  اجرا در حوزه گردشگری بیان کرد: ارزش این پروژه‌ها که توسط بخش خصوصی انجام می‌شود ۴۰ هزار میلیارد تومان است که پیشرفتی از ۵ تا ۹۵ درصد دارند و به طور میانگین پیشرفت فیزیکی آنها ۴۵ درصد است.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: ۱۵۰۰ پروژه به ارزش ۳۰ میلیارد دلار نیز برنامه‌ریزی شده است و ایران با فرهنگ ۱۰ هزار ساله یک کشور موزه است. سلطانی‌فر با اشاره به آثار میراث فرهنگی در کشور بیان کرد: باستان‌شناسان تخمین زدند که بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون سایت میراث فرهنگی و تاریخی در کشور داریم که فقط ۳۲ هزار میراث تاریخی در ۸۵ سال گذشته شناسایی و ثبت شده است همچنین ۱۹ آثار ما در یونسکو ثبت جهانی شده و اکنون ۶۰ اثر دیگر در انتظار ثبت جهانی است.

وی با بیان اینکه ۵۵۰ موزه در کشور وجود دارد، گفت: نیمی از این موزه‌ها در  اختیار سازمان میراث فرهنگی و نیمی دیگر در مدیریت بخش خصوصی و سایر دستگاه‌ها قرار دارد و گردشگری طبیعی نیز یکی از ظرفیت‌های بالای ایران می‌باشد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به تنوع اقلیمی گفت: ایران چهار فصل را در یک بازه زمانی دارد و این در یک محدوده ۱۰۰ تا ۱۳۰ کیلومتری است همچنین گرمترین نقطه کویری در دنیا در ایران است، گرمترین آب معدنی در مشکین‌شهر اردبیل قرار دارد و بلندترین گنبدهای آجری دنیا از آن ایران است.

سلطانی‌فر با بیان اینکه ۵۰ درصد گردشگران خارجی مقصد اولیه آنها زیارت اماکن مذهبی است، گفت: نیمی از گردشگران کشور شیعیان و مسلمانان هستند.

وی ادامه داد: ۲۴ میلیون گردشگر داخلی و ۳ میلیون گردشگر خارجی سالانه از بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) بازدید می‌کنند.

معاون رئیس جمهور توسعه گردشگری حلال را یکی از رویکردهای دولت اعلام کرد و گفت: امروز در دنیا در این بخش سرمایه‌گذاری عظیمی می‌کنند تا گردشگران مسلمان را جذب کنند در حالی که گردشگری حلال در کشور ما وجود دارد. 

سلطانی‌فر گردشگری سلامت را محور دیگر سازمان میراث فرهنگی عنوان کرد و گفت: در ۳۷ سال پس از پیروزی انقلاب در بخش بهداشتی و سلامت انجام شده و گردشگران سلامت برای انجام جراحی‌های سخت وارد کشو رمی‌شوند.

وی از ایجاد کارگروهی برای بخش گردشگری سلامت خبر داد و گفت: این کارگروه با عضویت سازمان میراث فرهنگی، وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت ایجاد شده است و ۴۰ گروه سرمایه‌گذار در بخش گردشگری سلامت در حال فعالیت است و نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز هستیم.

به گفته سلطانی‌فر بخش گردشگری در حال رشد و توسعه است و همه کشورهای دنیا در این بخش سرمایه‌گذاری می‌کنند  به طوری که از ۲۵ میلیون گردشگر در سال ۱۹۵۰ این میزان در سال ۲۰۱۴ به حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر رسیده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: کشورهای ۱۵۰۰ میلیارد دلار از بخش گردشگری خارجی درآمد کسب کرده‌اند و این نشان از اهمیت این حوزه دارد که مجموع درآمد کشورهای دنیا از گردشگری داخلی و خارجی ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار است.

سلطانی‌فر با اشاره به اینکه میزان گردشگران دنیا تا سال ۲۰۵۰ به بیش از ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر می‌رسد گفت: کشورهای فرانسه با ۸۳ میلیون نفر، آمریکا ۶۹ میلیون نفر، اسپانیا ۶۰ میلیون نفر و چین با ۵۵ میلیون نفر رتبه‌های اول تا چهارم در جذب گردشگر را دارند البته کشورهای ایتالیا، ترکیه، آلمان، در رتبه‌های بعدی قرار دارند همچنین رتبه کشورها بر حسب درآمد کسب شده از گردشگری به این ترتیب است که آمریکا با ۱۴۰ میلیارد دلار، اسپانیا ۶۰ میلیارد دلار، فرانسه ۵۶ میلیارد دلار، چین ۵۱ میلیارد دلار و ماکائو که یک سوم جزیره کیش است با ۵۱ میلیارد دلار رتبه‌های اول تا پنجم در کسب درآمد از گردشگر قرار دارند.

وی رتبه ایران را ۴۶ عنوان کرد و گفت: برای اولین بار جزو ۵۰ کشور اول دنیا قرار گرفتیم و در سال ۹۳، ۵ میلیون گردشگر وارد کشور شدند که بین ۷ تا ۷.۵ میلیارد دلار درآمد ارزی حاصل شد البته براساس سند چشم‌انداز باید میزان گردشگران خارجی تا ۱۰ سال آینده به ۲۰ میلیون نفر برسد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه باید امروز پذیرای ۹ میلیون گردشگر می‌بودیم اظهار داشت: سهم گردشگری از تولید ناخالص داخلی ۶ درصد است که باید آن را به ۱۰ درصد برسانیم.

سلطانی‌فر با بیان اینکه ۱۴۱ هتل سه ستاره تا پنج ستاره داریم گفت: باید تا ۱۰ سال آینده این تعداد به ۴۰۰ هتل برسد البته در سال ۹۴ ؛ ۸۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای بخش گردشگری استفاده کردیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه توسعه حمل و نقل ریلی، جاده‌ای، و هوایی برای جذب گردشگر در برنامه است، گفت: ۸ پروژه بزرگ را در حوزه اقتصاد مقاومتی به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ارائه کردیم همچنین به دنبال راه‌اندازی دفاتر جذب گردشگر در کشورهای خارجی هستیم و ۴۰ کشور به عنوان هدف تعیین شده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا