اجتماعی و فرهنگی

ضرورت افزایش سهم دانشگاه ها در مدیریت شهری

در نشست معاونان اجتماعی و فرهنگی دانشگاه‌های منطقه یک وزارت علوم با معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران که روز سه‌شنبه ۸ بهمن ماه برگزار شد، مقرر گردید شهرداری تهران با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همکاری‌های مشترکی تعریف کنند.

به گزارش شوراآنلاین و به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، این نشست که با حضور محمدرضا جوادی‌یگانه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مدیران کل امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری و وزارت علوم و همچنین معاونان منطقه یک وزارت علوم برگزار شد.

در ابتدای این نشست جوادی‌یگانه با تشریح فعالیت‌هایی که در حیطه محلات شهر تهران و در معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهر تهران انجام شده است، بر ارتباط نزدیک و پایاپای شهرداری تهران با مردم تاکید کرد و گفت: لازم است دانشگاه نیز به عنوان کانون مردمی در راستای فعالیت‌های مشارکت‌محور محلات تعریف شود و برنامه‌هایی منظم و مستمر در جهت ارتقای فرهنگ شهروندی با همکاری اداره کل آموزش‌های شهروندی و دانشگاه‌های تهران تعریف شود.

غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز به سهم دانشگاه‌ها در حیات شهری اشاره و بیان کرد: فعالیت‌های قسمت‌های مختلف شهرداری، تنها معطوف به بخش‌های مشخصی از شهر نیست، بلکه در این میان، دانشگاه‌ها نیز بخش‌های مهمی از شهر هستند که سهم زیادی در حیات اجتماعی و فرهنگی شهرها دارند. بر همین اساس لازم است از پیوند دانشگاه‌های اجتماعی با شهرداری‌ها صحبت کنیم و به تعریف فعالیت‌هایی مشترک برای استفاده از ظرفیت‌های مشترک میان‌شان بپردازیم.

در این جلسه با تاکید بر نقش شهرداری تهران در ارائۀ خدمات شهری، اهمیت ظرفیت‌ها و وظایف سایر سازمان‌ها و به طور خاص دانشگاه در احصا، تبیین و حل مسائل اجتماعی و حیطه‌های اجتماعی‌ای که در حوزه مسائل تعریف می‌شوند، بررسی شد.

در این راستا مقرر شد کارگروهی با هدف طراحی مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌های شهر تهران ایجاد شود. همچنین بر عمومی‌تر شدن دانشگاه‌های شهر تهران نیز تاکید شد که برای اجرایی‌شدن این هدف، امکان استفاده از فضاهای دانشگاهی برای عموم شهروندان به عنوان پیشنهاد مطرح شد.

باتوجه به لزوم مشارکت دانشگاه و دانشگاهیان در کمک به مدیریت شهری و همچنین تاکید بر مسئول تلقی نکردن شهرداری تهران به عنوان مسئول تمام و کمال شهر تهران، دربارۀ احصا و شناسایی مسائل شهری از جانب دانشگاهیان و حل این مسائل با کمک دانشگاهیان صحبت شد و حل مسائل اجتماعی و فرهنگی از بستر دانشگاه و در همکاری با شهرداری در دستور کار قرار گرفت.

در این جلسه ضمن شرح برنامه‌های سازمان ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در خصوص حرکت به سوی شهر انسان‌محور در حوزه‌های زنان، کودکان و سالمندان، بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهیان برای پیشبرد اهداف مشترک و پویاترکردن کانون‌های دانشجویی و سمن‌های فعال در حوزۀ جوانان تاکید شد.

در پایان مقرر گردید از تجارب مثبت همکاری های گذشته و به ویژه تجربه دانشگاه اجتماعی و شبکه ملی دانشگاه و جامعه استفاده شود. بدین منظور تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت ورزش و جوانان، شهرداری تهران و مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهراری تهران و همچنین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور ایجاد زمینه‌های مشترک و استفاده از ظرفیت‌های موجود با هدف شناسایی و بررسی مسائل جوانان و دانشگاهیان، ارائه راهکارهای موثر به منظور کاهش آسیب‌های ایشان منعقد شود. استفاده از توان علمی و پژوهشی طرفین، همکاری با دانشجویان و فعالان سمن‌های حوزه‌های جوانان، در دستور کار این تفاهم‌نامه قرار خواهد گرفت.

جلسه بعدی نشست مشترک معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و وزارت علوم و تحقیقات و فناوری در هفته اول اسفند برگزار خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا