اجتماعی و فرهنگیصفحه اصلی

روزهای انقلاب روزهای همبستگی و فداکاری

✍️پیروز حناچی شهردار تهران

روزهای پیروزی انقلاب روزهایی بود که همگان در پی آرمان‌های آزادی و عدالت به میدان آمده بودند. حاضر به فداکاری و ازخودگذشتگی بودند و تولد امری نو را همصدا طلب می‌کردند.

با پیروزی انقلاب، «قانون اساسی» به مهم‌ترین تجلی حقوقی این همبستگی‌ تبدیل شد. میثاق‌نامه جمعی مورد تأیید اکثریت مطلق جامعه ایران، که می‌بایست مبنای حقوقی حفظ و تداوم همبستگی اجتماعی در جامعه قرار گیرد و آرمان‌های انقلاب یعنی استقلال، آزادی، عدالت، جمهوریت و اسلامیت آن را تضمین نماید.

متأسفانه مشکلات عدیده کشور در دهه اول انقلاب به‌خصوص وقوع زودهنگام جنگ تحمیلی و توطئه‌های بیگانگان برای سرنگونی نظام مقدس برآمده از اراده ملت و همچنین درگیری‌های مسلحانه گروه‌های فرصت‌طلب و منافق در سطح کشور، باعث شد تا کشور برای مدت زمان قابل توجهی به نوعی در حالت استثنایی قرار گیرد و در شرایط استثنایی، نهادینه کردن اصول قانون اساسی در جامعه و در میان گروه‌های مختلف طبیعتا با سختی‌هایی مواجه می‌شد.

امروز و در شرایطی که جامعه ایران بیش از هر زمان دیگر نیازمند همبستگی اجتماعی و فداکاری است، به‌نظر می‌رسد بازگشت به اصول و مبانی مشترکی که می‌تواند مبنای همبستگی گروه‌های مختلف اجتماعی قرار گیرد ضروری است.

در این سال‌ها تفاسیر مختلفی که از اصول قانون اساسی صورت گرفته خود، به یکی از موانع بازتولید همبستگی اجتماعی در جامعه بدل شده است و نوعا به سمتی گرایش پیدا کرده که برخی آرمان‌های اولیه فدای دیگر آرمان‌ها شده‌اند.

به‌نظر می‌رسد یکی از راه‌حل‌های دستیابی به فهمی درست از قانون اساسی کشور و گام برداشتن در مسیر حل اختلافات رجوع به متن مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی باشد. در این مذاکرات بزرگان انقلاب همچون آیت‌الله شهید بهشتی، آیت‌الله سیدمحمود طالقانی، شهید باهنر، مرحوم شهید آیت‌الله دستغیب و دیگران حضور داشته‌اند و رجوع به سخنان آنان در جلسات مجلس در کنار سایر سخنان بزرگان انقلاب تا حد زیادی می‌تواند رافع مسائل و مشکلات امروز کشور باشد.

نه استقلال بدون آزادی و عدالت می‌تواند ضامن حفظ و بقای جمهوری اسلامی باشد و نه عدالت بدون آزادی و استقلال و نه اسلامیت بدون جمهوریت و آزادی و عدالت می‌تواند موفق شود.

در آستانه چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب، بازخوانی تفسیر بزرگان انقلاب از چگونگی هم‌نشینی این آرمان‌ها می‌تواند فراهم‌کننده امکانی بزرگ برای گذر از چالش‌هایی باشد که امروز پیش روی جامعه ما قرار گرفته است. امکانی که ثمره آن می‌تواند تقویت روحیه همبستگی و فداکاری‌ای باشد./همشهری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا