شورای شهرصفحه اصلی

هاشمی: حل مسائل شهر به سماجت و جسارت شهردار بستگی دارد/ عملکرد شهرداری در پیگیری حقوقی و قضایی تخلفاتِ دوره پیشین کمتر از حد انتظار است

رئیس شورای شهر تهران گفت: عملکرد شهرداری در پیگیری حقوقی و قضایی تخلفات شهرداری در دوره پیشین کمتر از انتظار بوده است و تا دی ماه شکایتی از شهرداری در راستای احیای حقوق از دست رفته طرح نشد و به همین دلیل شورای شهر راسا تحقیق و تفحص از املاک را شروع کرد.

به گزارش شوراآنلاین، «محسن هاشمی» رئیس شورای شهر تهران در خصوص عدم تحقق مطالبه شهروندان از شورای پنجم در خصوص پیگیری تخلفات شهرداری در دوره پیشین و همچنین انتقادها به کم‌کاری شورا و شهرداری در این زمینه گفت: فکر نمی‌کنم شورا در این مورد کوتاهی کرده باشد، شورای پنجم از ابتدای آغاز به کار موضوع احقاق حقوق شهر را در دستور کار قرار داد و اعضا پیگیری‌های مستمری را در قالب مصوبه ممنوعیت واگذاری یا بهره‌برداری از املاک بدون اجازه شورا را تصویب کردند که به بخش بزرگی از تضییع حقوق شهرداری خاتمه می‌داد.

تاکنون شکایتی درباره احیای حقوق از دست رفته شهر نشده است

او با اشاره به اینکه شورای شهر امکان ورود به مباحث اجرایی را ندارد، افزود: متاسفانه باید گفت که عملکرد شهرداری در پیگیری حقوقی و قضایی موضوعات، کمتر از انتظار بوده است، آقای نجفی در دوره مسئولیت خود تنها تعدادی نامه به قوه قضاییه نوشت و شکایتی طرح نکرد و پس از آن نیز تا دی ماه، شکایتی از شهرداری در جهت احیای حقوق از دست رفته طرح نشده بود، به‌ همین خاطر شورا با تصویب طرح تحقیق و تفحص از املاک شهرداری، راسا به موضوع ورود کرده است.

هاشمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا درخواست‌های شما در خصوص تحقق هرچه سریعتر اخذ پول از دولت به‌ منظور توسعه حمل و نقل عمومی نتیجه‌ای داشته است؟ اظهار داشت: به نظرم با تحرک‌هایی که در چندماه اخیر در راستای تقویت ناوگان حمل ونقل عمومی صورت گرفته است، گام های رو به جلویی در دولت برداشته شده است؛ در موضوع مترو، گواهی مسدودی ارزی صادر شد و باید فرایند تامین مالی طی شود و در موضوع اتوبوس نیز مصوبه سال گذشته شورای اقتصاد، تا حدودی عملیاتی شد، اما هنوز به پرداخت پول نرسیده است.

ضعف شهرداری در به سرانجام رساندن بودجه حمل‌و‌نقل در دولت

رئیس شورای شهر تهران با تاکید براینکه تمام مشکل حمل‌و‌نقل در دولت نیست، به ضعف شهرداری در پیگیری این مساله اشاره کرد و گفت: بخشی از تاخیرها در به نتیجه نرسیدن دریافت پول از دولت، بخاطر پیگیری ضعیف موضوع در شهرداری است و مدیران دولتی مرتب به ما می‌گویند، الان دیگر توپ در زمین شهرداری افتاده و خودتان باید تسریع کنید.

او در پاسخ به این سوال که نقش شهرداری در تامین مترو و اتوبوس چیست و چرا مدیران شهری در دو سال گذشته حتی یک اتوبوس و واگن هم خریداری نکرده‌اند؟ گفت:  در تامین اتوبوس بصورت سنتی دولت نقش کلیدی داشته است، در دولت سازندگی بخش عمده اتوبوس‌ها توسط دولت تامین شد و حتی میزان قابل توجهی از اتوبوس‌های تحویل شده به شرکت واحد در دولت اصلاحات، از همان مجموعه‌ای بود که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اعتبار آن را تامین کرد.

هاشمی گفت: در دولت بهار، طرح ۱۰ هزار اتوبوس به این شکل بود که ۸۲ و نیم درصد اعتبار توسط دولت و مابقی توسط شهرداری انجام شود که آن‌هم طرح موفقی بود، اما در دولت فعلی، طرح ۱۹ هزار اتوبوس به تصویب شورای اقتصاد رسید که اشکالاتی در میزان اعبتار ارزی، نحوه تضمین توسط وزارت نفت و سقف تسهیلات داشت و به‌شکل ۵۰ درصد دولت، ۵۰ درصد شهرداری تنظیم شده بود که عملا قابل اجرا نبود و این طرح در سال جاری اصلاح و با افزایش سطح اعتبار ارزی هر اتوبوس از ۱۰۰ به ۱۴۲ هزار دلار، قابل اجرا شد که در حال پیگیری است.

حل مسائل شهر در جلسات دولت به سماجت و جسارت شهردار بستگی دارد

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: در حوزه مترو نیز از قبل، طرح “ت ا ت” وجود داشت که در آن تونل و ایستگاه توسط شهرداری و تجهیزات توسط دولت تامین می‌شد که شهرداری با تامین زیرساخت‌ها و ساخت تونل و ایستگاه، سهم خود را انجام داده و در دست پیگیری است، اما در بخش تامین تجهیزات هنوز عقب هستیم.

هاشمی در پاسخ به این سوال که شهرداران تهران نزدیک به دو سال است،  در جلسات هیات دولت حضور پیدا می‌کنند، اما روند دریافت منابع برای حمل و نقل عمومی تغییر خاصی نکرده، حال سوال این است که منافع حضور شهردار در این جلسات برای شهر تهران چه بوده، آیا صرفا جنبه نمایشی دارد؟ گفت: حضور در هیات دولت، فرصت مغتنمی برای شهردار تهران است که بتواند مسایل و مشکلات شهر را با وزرا و معاونان رئیس جمهور و حتی خود رئیس جمهور هفته‌ای دوبار طرح و پیگیری کند، چرا که اگر این حضور نباشد گاه برای یک تماس تلفنی یا یک جلسه ممکن است، زمان زیادی طول بکشد، اینکه از این فرصت چقدر برای حل مسائل شهر استفاده می‌شود، بستگی به سماجت و جسارت ما دارد که رودروی وزرا و مسئولان اجرایی در موقعیت انجام دادن کارها قرار گیریم.

تاخیر یکساله در طرح گزارشات مالی شهرداری در شورا

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که هم به دولت نقد دارید و هم شهردار، در حالی که شورا هم در این بین در اتخاذ سیاست‌های شهر اثرگذار است، اظهار داشت: باید ببینید در قانون چه میزان برای شورا، ابزار نظارتی ایجاد شده است، ما جز انتخاب شهردار عملا در عزل و نصب‌های شهرداری هیچ اختیار و امکان دخالتی نداریم، طبیعتا برخی مدیران شهرداری فعال‌تر هستند و برخی کم کارتر، اما شورا نمی‌تواند در فرایند کاری آنها تاثیرگذار باشد.

او ادامه داد: حتی شورا بدون ابزاری نظیر دیوان محاسبات در عملکرد بودجه وتخصیص آن نیز، تاثیرگذاری جدی ندارد در حالیکه مجلس با دیوان محاسبات بصورت بروز، بر تخصیص وهزینه کردها نظارت می‌کند اما گزارشات مالی شهرداری دست کم با یکسال تاخیر در شورا مطرح می‌شود که اثرگذاری آن را کاهش می‌دهد.

منبع: ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا