اجتماعی و فرهنگیصفحه اصلی

معاون عمرانی شهردار عنوان کرد: آلودگی هوا دلیل عدم بازگشایی موقت زیر گذر گیشا/ اعلام پروژه‌هایی که تعطیل شده‌اند

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از افتتاح زیرگذر گیشا تا پایان سال خبر داد.

به گزارش شوراآنلاین، «صفا صبوری دیلمی» معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره اجرای پروژه‌های عمرانی شهرداری تهران گفت: هرچه قول داده بودیم را انشالله انجام می‌دهیم. برای پروژه‌های عمرانی طبق اولویت‌بندی برنامه‌های در نظر گرفته شده در حال اجرای چند پروژه از جمله آسفالت معابر هستیم. در سال ۹۸ مقرر شد یک میلیون تن آسفالت‌ریزی در تهران صورت گیرد و تاکنون در حدود ۶۴۰ هزار تن آسفالت در سطح شهر ریخته شده و برآورد ما این است که تا پایان سال به این عدد نزدیک شویم.

او ادامه داد: در زمستان خرابی‌هایی ایجاد می‌شود و در اواخر سال و اسفند ماه باید حجم بزرگی آسفالت را تامین کنیم و مقداری را برای آن زمان نگه داشته‌ایم در نتیجه تا پایان سال تقریبا قولی که برای آسفالت‌ریزی داده بودیم، انجام می‌شود.

صبوری تصریح کرد: بیش از ۶۰ درصد هدف را تامین کردیم.مدتی اجازه تردد کامیون در شهر را نداشتیم و محیط زیست دستور تعطیلی کارخانه‌های آسفالت را داده بود از همین رو کار عقب افتاده،‌ اما آن را جبران می‌کنیم.

وی با اشاره به پروژه‌های عمرانی که در سال جاری در حال اجرا است، تصریح کرد: در بخش عمرانی  ۵ پروژه اصلی در سال ۹۸ تعریف شد که بعد به ۴ پروژه کاهش یافت. در پروژه بروجردی به دلیل عدم همکاری سه نفر از مالکان رفع معارض شکل نگرفت، چرا که برخی مواقع برای خرید هیجان نشان می‌دهیم و مالکان قیمت‌ را بالا می‌برند و پیشنهاد منطقی مطرح نمی‌شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره سایر پرژه‌های عمرانی که باید در سال ۹۸ انجام می‌گرفت، اظهار داشت: پروژه‌‌ ۳۰ هزار مترمربعی رازی تقریبا تکمیل است و در مراحل انتهایی و نصب صندلی سالن‌ها قرار دارد و در دهه فجر افتتاح می‌شود. همچنین زیرگذر استاد معین نیز در دهه فجر افتتاح می‌شود. فاز دو پروژه شهید رستگار و زیرگذر گیشا نیز تا پایان سال افتتاح می‌شود.

او درباره اینکه برخی پروژه‌ها مانند مترو هشتگرد نیمه‌کاره افتتاح می‌شوند، گفت: اگر مترو هشتگرد دست ما بود، آن را کامل تحویل می‌دادیم.

صبوری درباره افتتاح نشدن بخشی از پروژه گیشا که قرار بود به بهره‌برداری موقت برسد، گفت: به دلیل دو دوره آلودگی هوا که حدود ۱۵ روز طول کشید، تردد کامیون‌ها در تهران ممنوع و در نتیجه پروژه‌های عمرانی تعطیل شد. در این شرایط دو تصمیم می‌توانیم برای پروژه گیشا بگیریم، اکنون آمادگی بازگشایی روزی ۴ ساعت را داریم، اما این کار باعث می‌شود در این بازه زمانی نتوانیم فعالیت عمرانی را ادامه دهیم و ممکن است از پایان کار پروژه عقب بیفتیم، چرا که پیش‌بینی تعطیلی ۱۵ روزه پروژه را نکرده بودیم.

وی ادامه داد: البته امکان دارد در روزهای آینده نیز برف و بارندگی جدید باعث تعطیلی شود و این نگرانی را داریم به وعده بازگشایی در پایان اسفند نرسیم، در نتیجه با کارشناسان در حال برنامه‌ریزی هستیم که چند ساعت  بازگشایی موقت انجام شود یا نه و اگر تشخیص بر عدم بازگشایی موقت بود از مردم خواهش می‌کنیم تحمل کنند و در تاریخ مقرر بازگشایی انجام شود.

صبوری درباره مطالبات پیمانکاران حوزه عمرانی اظهار داشت: با اینکه همه طلب پیمانکاران پرداخت نشده، آنها در جلوی شهرداری تاکنون تجمع اعتراضی نداشته‌اند، البته در این زمینه چند موضوع وجود دارد، اول اینکه شیوه عقد قرارداد و کار کردن ما اصولی‌تر است، برخی پیمانکاران ما طلب‌‌های بالایی دارند برای مثال پیمانکاری نزدیک به هزار میلیارد تومان از ما طلب‌کار است، اما در تعاملی که با آنها داریم روندی را برای پرداخت در پیش گرفتیم. برای مثال می‌گوییم براساس این روند به شما پول می‌دهیم و آنها نیز پذیرفته‌اند که براساس آن هم با ما کار جدید داشته باشند و هم تحمل کنند و طلب خود را دریافت کنند.

او افزود: در برخی از قراردادهایی که در حوزه‌های دیگر بسته شده اشکالاتی وجود دارد که نمی‌تواند به قرارداد تبدیل شود و روند پرداخت مطالبات را طولانی می‌کند.

معاون شهردار تهران درباره مشارکت بخش خصوصی در اجرای پروژه‌های عمرانی شهرداری با توجه به آنکه در مصوبات بودجه سال ۹۸ به آن اشاره شده، اظهار داشت: چند پروژه مشارکتی تعریف کردیم، اما با توجه به شرایط اقتصادی فعلی جذابیتی برای سرمایه‌گذاران نداشت، چرا که مراجعه‌ای از سوی بخش خصوصی نداشتیم، اما اکثر پیمانکاران را با روند پرداخت‌ پول، ملک و وعده‌های قابل اجرا پیش می‌بریم.

صبوری افزود: براساس اعتبارات کار می‌کنیم. در سال جاری براساس مصوبه شورای شهر ۱۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار عمرانی به شرط تحقق کامل بودجه شهرداری تهران در نظر گرفته شد. تقریبا در همین حد اعتبار در حال اجرای پروژه هستیم و هیچ پروژه تعطیلی نداریم، به جز پروژه شهید شوشتری که سازمان محیط زیست با آن مخالفت رسمی کرده است و تا زمانی که مشکلات محیط زیستی این پروژه را نتوانیم حل کنیم ‌به ما اجازه فعالیت داده نمی‌شود.

او گفت: محیط زیست می‌گوید بزرگراه از دل پارک ملی سرخه حصار می‌گذرد و باید ملاحظاتی انجام شود. در حال کار بر روی این ملاحظات هستیم، اما محیط‌زیست هنوز نپذیرفته است و می‌گویند باید مدل حرکت از داخل جنگل‌ها را عوض کنید و در حال رایزنی و رفت و برگشت هستیم که پروژه را چگونه انجام دهیم. ترمینال شرق نیز پروژه تعطیل دیگر است که بین شورا و شهرداری در حال رایزنی و تعامل برای افتتاح آن هستیم.

منبع:ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا