اجتماعی و فرهنگی

تجلیل از کودکان کار برگزیده در مسابقات قرآنی و ورزشی در مراسم ویژه مقابله با کار کودک

مراسم روز جهانی مبارزه با کار کودکان با حضور محمدرضا جوادی یگانه معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران ،مدیران شهری و جمعی از خیرین و موسسات حمایت از کودکان کار در باغ موزه قصر برگزار شد.

به گزارش شوراآنلاین، محمدرضا جوادی یگانه در این مراسم گفت: مساله کار کودک، بسیار پیچیده‌ است و طبیعتا ساده‌ترین راهی که در این حوزه انجام می‌شود، جمع‌آوری و ساماندهی است و احتمالا منجر به رد مرز، طرد و حذف می‌شود تا اینکه ما در خیابان‌های شهر کودکان را نبینیم.

وی افزود: اگر بنا باشد کودکانی که کار می‌کنند از خیابان‌های شهر به کارخانه‌ها، موسسات و مراکز دیگر بروند، شاید خیابان‌ها برایشان کمتر آسیب‌رسان باشد.

به گفته معاون شهردار تهران، راه مقابله با کار کودک این است که همه کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، وارد گفت و گو شوند و مسئولیت خود را بپذیرند و یک خط قرمز روشن داشته باشند که به هیچ وجه با این کودکان مقابله نکنند.

جوادی یگانه افزود: شهرداری تهران، برای نخستین بار مسئولیت خود را در حوزه کودکان کار پذیرفت و اعلام کرد که باید برای کاهش کار کودکان در حوزه خدمات شهری به ویژه زباله‌گردی اقداماتی را انجام داد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران گفت: بعد از یک سال در حوزه خدمات شهری که کودکان به صورت مستقیم با شهرداری تهران کار می‌کردند، تقریبا کودک کاری نداریم؛ در حوزه زباله‌گردی مشاهدات ما نشان می‌دهد که آمار کمتر شده است اما هنوز این روند ادامه دارد که در این راستا راهی که ما دنبال کردیم، گفت و گو با پیمانکاران، مسئولان خدمات شهری و پسماند مناطق بود و سعی کردیم آنان را در حوزه منع به کارگیری کودکان در جمع‌آوری پسماند قانع کنیم.

وی افزود: شهردار تهران در بخشنامه‌ «منع بکارگیری کودک از سوی پیمانکاران شهرداری» تصریح کرد که فقط با پیمانکار متخلف برخورد می‌کنیم و مطلقا با کودک کار، کاری نداریم و در طول این یک سال تلاش شهرداری تهران این بوده که برخوردی با کودکان کار صورت نگیرد.

جوادی یگانه بیان کرد: تاکنون شهرداری تهران در هیچ طرح جمع‌آوری و ساماندهی همراهی نکرده چون معتقد است این طرح‌ها زیانش بیشتر است و اگر جمع‌آوری هم هست باید با واسطه، مساعدت و نظارت فعالان حوزه کار کودک و شبکه یاری کودکان کار انجام بشود.

وی تاکید کرد: آسیبی که در سال‌های متعدد ایجاد شده به یک باره از بین نمی‌رود، از بین رفتن یک آسیب با روش‌های ساماندهی و جمع‌آوری مقطعی است.

معاون شهردار تهران گفت: امیدواریم به عنوان پشتیبان، کمک‌رسان و نهادی که وظیفه داریم در وهله اول خدمات ارائه دهیم، بیشتر نقش هماهنگ کننده را در حوزه کاهش کار کودکان داشته باشیم و فعالان مدنی، خیریه‌ها و علاقه‌مندان و دغدغه‌مندان در این حوزه به کمک ما بیایند و بتوانیم اقدامات موثری را انجام دهیم.

جوادی یگانه اظهارداشت: رویکرد امنیتی، تمیز شدن شهر و اینکه مردم آسیب نبینند، پدیده‌های خیلی دلپذیری نیست اما جمع‌آوری این پدیده‌های غیردلپذیر منجر به نتایج ناپسندتری خواهد شد و امیدواریم که این گفت و گوها و فضاها که خوشبختانه سازمان خدمات اجتماعی و همه بخش‌های شهرداری دنبال می‌کنند موجب کاهش کار کودکان به خصوص در حوزه زباله‌گردی شود.

معاون شهردار تهران گفت: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده آسیب‌هایی در حوزه کار کودکان یا انتقادات و پیشنهادها در این حوزه را از طریق شماره ۱۳۷ و شبکه‌های اجتماعی به شهرداری اعلام کنند و با کمک هم تلاش کنیم شهر و کشور را به سمتی ببریم که در آن کودکان، کودکی کنند، درس بخوانند، شادی و نشاط داشته باشند.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران نیز در این آیین گفت: روز جهانی مبارزه با کار کودک، از جهتی امیدواری و از جهتی دیگر غم و درد را به همراه دارد، چرا باید کودکی بنا به شرایط مجبور باشد کار کند و ما تلاش کنیم کمپینی و یک جریانی برای مقابله با کار کودک ساماندهی کنیم.

سیدمالک حسینی افزود: اگر بپذیریم که کودک باید کودکی، تحصیل و شادی کند و شرایط رشد و بالندگی او فراهم شود، این کودک باید چه شرایط اقتصادی مناسبی در خانواده داشته باشد یا جامعه بتواند از او حمایت لازم را بکند، کودکان کار بنا به شرایط اقتصادی شاید آنچنان که باید نتوانند از حقوق خود مبنی بر تحصیل، شادی و بازی کردن، احساس امنیت و امید به آینده بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به آغاز پویش «چهارراه کودک» برای مقابله با کار کودک توسط شهرداری تهران از سال ۱۳۹۹ اظهارداشت: در این پویش تمام تلاشمان معطوف به این است که ابتدا جامعه را نسبت به مصادیق کار کودک آگاه کنیم، برخی از کودکان مجبور هستند، برای کمک به خانواده و داشتن شرایط اقتصادی بهتر، روزهایی که باید تحصیل کنند را کار کنند.

حسینی گفت: ابلاغ بخشنامه‌ «منع بکارگیری کودک از سوی پیمانکاران شهرداری» توسط شهردار تهران، نقطه عطفی برای مقابله با کار کودک در پایتخت بود، استراتژی مقابله با سوء استفاده کنندگان از کودک نه کودک کار در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران افزود: علاوه بر اینکه این اصل را پذیرفتیم که نقصان‌هایی در کار وجود دارد و مجموعه‌هایی همکار تحت عنوان پیمانکار، نهادها و افرادی که با شهرداری تهران در تعامل هستند ممکن است این اصل عدم استفاده از کودک کار را رعایت نکنند.

وی بیان کرد: در یک سال گذشته بیش از ۱۴۰ عنوان محتوا با رویکرد آگاهی‌بخشی درباره راهکارهای مقابله با کار کودک، حقوق کودک، چگونگی تامین عزت نفس کودک و اینکه او چگونه آینده بهتری داشته باشد، تولید و منتشر شد، بیش از ۷۰ صاحبنظر در این فرایند با ما همکاری کردند که یک اجتماع ارزشمندی ایجاد شد.

حسینی افزود: با ایجاد سامانه «دا» (داوطلبان خدمت‌دهی به کودکان کار)، بیش از ۱۵۰ نفر به این سامانه پیوستند.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران اظهارداشت: علاوه بر تعامل با مراکز پرتو ویژه کودکان کار و آسیب‌دیده اجتماعی که صاحبان اصلی فعالیت در حوزه اجتماعی هستند، همکاری‌های خوبی با سازمان‌های غیردولتی شکل گرفته که امیدواریم بتوانیم فعالیت‌ها در حوزه کاهش کار کودکان را با همکاری این سازمان‌ها پیش ببریم و در یک چشم‌انداز یک دهه‌ای به یک وضعیت مطلوب برسیم.

همکاری سازمان‌های دولتی و غیردولتی برای حذف کار کودکان
رئیس شبکه یاری کودکان کار نیز در این آیین اظهارداشت: سازمان ملل، سال ۲۰۲۱ را سال حذف کار کودک اعلام کرده، علی رغم مشکلات بسیاری که به علت کرونا، در همه کشورهای جهان پیش آمد و آمار کودکان کار افزایش پیدا کرد، سازمان ملل به همراه سازمان بین‌المللی کار و یونیسف اعلام کرد که همه کشورها باید برای حذف کار کودکان تلاش کنند.

گفتنی است در پایان این آیین از رئیس شبکه یاری کودکان کار، فعالان حوزه کودک و مدیران مراکز پرتو و کودکان برگزیده مسابقات قرآنی تجلیل شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا