شورای شهرصفحه اصلی

مجید فراهانی: مبارزه با فساد سومین اولویت درخواستی شهروندان تهرانی است

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران گفت: براساس نظرسنجی های انجام شده بعد از آلودگی هوا و ترافیک مبارزه با فساد سومین اولویت مردم شهر تهران است.

به گزارش شوراآنلاین، مجید فراهانی عضو و رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در نشستی خبری که با حضور خبرنگاران برگزار شد گفت: روز گذشته روز جهانی مبارزه با فساد بود روزی که ما را برای دستیابی به یک شهرداری عاری از فساد رهنمون می کند.

فراهانی ادامه داد: نظرسنجی ها حکایت از آن دارد که بعد از آلودگی و ترافیک برخورد با فساد در شهرداری تهران مطالبه به حق مردم از شورای اسلامی شهر تهران است.

وی گفت: براساس نظرسنجی ها شهرداری کلانشهرها یکی از جاهایی است که مردم خواهان مبارزه با فساد در آنجاها شده اند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: وقتی صحبت  از اعتماد مردم می کنیم و می گوییم که مردم باید به مدیریت شهری اعتماد داشته باشند و وقتی از سوی دیگر تامین کننده منابع مالی شهر مردم هستند باید به همان اندازه در ایجاد اعتماد و افزایش اعتماد و مبارزه با فساد قدم برداریم.

فراهانی ادامه داد: مبارزه با فساد و کاهش فساد اداری مهمترین وعده ما منتخبان شورای به مردم بوده است که باید همچنان اقدامات مان را در این حوزه افزایش بدهیم.

وی گفت: ما هشت اقدام انجام داده ایم که یکی از آنها تشکیل سامانه شفافیت بوده و متعاقب آن ارایه اطلاعات قراردادهای شهرداری بوده است و تلاش شده است تا حتی حقوق و دستمزد داده شده به کارمندان شهرداری هم در این سامانه ثبت شود.

وی به اعمال نظارت‌های مالی در زمان خرج منابع از سوی شهرداری اشاره کرد و گفت ذیحسابانی از سوی شورای شهر تهران انتخاب شدند و در حین خرج اقدام به بررسی عملکرد شهرداری کردند.

فراهانی گفت: گام بعدی بررسی و نظارت بر اسناد مالی بعد از خرج بود که توسط عده ای ذی حسابان مورد تأیید صورت گرفت و حتی ما خودمان را ملزم به ارایه گزارش های تهیه شده به قوه قضاییه کردیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: اکثر تخلفات از آنجایی رخ می دهد که سند بودجه ای شهرداری کنار گذاشته می شود و مدیران سلیقه ای عمل میکنند که از این رو سند تلفیق بودجه از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی به تشکیل معاونت محاسبات در شورای شهر تهران اشاره کرد و گفت: تشکیل معاونت محاسبات و پایش شورا گام اول برای تشکیل دیوان محاسبات شهری بوده است.

فراهانی افزود: هفته گذشته با ابلاغ رئیس شورای اسلامی شهر تهران تشکیل این معاونت ابلاغ شد و خوشبختانه این معاونت تشکیل شد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: اگر ما به دنبال شهرداری منضبط و قابل اعتماد هستیم باید به موضوع حراست و بازرسی و نظارت شورای شهر تهران بپردازیم و به سمت تغییر فرایندها و مکانیزه کردن فرآیندها برویم.

وی گفت: ما دستمان را به سمت همه مردم و شهروندان دراز می کنیم تا با گزارش های خود از وقوع فساد ما را برای نظارت و افزایش شفافیت یاری کنند.

فراهانی در پاسخ به این سوال که شفافیت موضوع مهمی است اما هنوز برخی از سازمانها زیان ده هستند و از سوی دیگر برخی از سازمان ها مثل سازمان مدیریت پسماند در جلوی ردیف مربوطه عددی قید نکرده اند گفت: وقتی ما قراردادها و صورت وضعیت سازمان ها را در سامانه شفافیت اعلام میکنیم اتفاقا مردم می فهمند که چه اتفاقی دارد می افتد و کدام سازمانها عملکرد خوبی داشته اند و کدام یک ضعیف عمل کرده اند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: از سوی دیگر سازمان های زیر مجموعه شهرداری تهران دو دسته هستند؛ برخی از آنها اساسا خدمات رسان هستند که ما اصلا از این سازمان ها توقع سودآوری نداریم.

وی افزود: برای مثال سازمان بهشت زهرا سازمانی خدمات رسان است و ما اصلا توقعی نداریم که این سازمان سود ده باشد هرچند در حوزه سازمان پسماند توقع این را داریم که با توجه به ارزش زباله و نامگذاری آن به نام زباله کثیف سودده باشد که هنوز این مهم محقق نشده است.

فراهانی گفت: امسال در سند سیاستهای شورای اسلامی شهر تهران مصوب کردیم که کمک‌زیان شرکتها یا کاهش پیدا کند یا حداقل ثابت بماند و به نوعی شرکتهای زیان ده را موظف کردیم تا میزان زیان دهی خود را کاهش دهند.

وی درخصوص تاخیر در بررسی ذی حسابی سنوات گذشته شورا و حسابرسی ها گفت: کار حسابرسی سال ۹۴ و ۹۵ انجام شده و به اتمام رسیده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: قرار است از ابتدای دی ماه گزارش حسابرسی ها در صحن علنی شورای شهر تهران ارایه شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا