اجتماعی و فرهنگیصفحه اصلی

گزارش فارس از بلاتکلیفی و توقف شورایاری ها پشت چراغ قرمز مجلس/ شورایاری ها منحل می شوند؟

به گزارش شوراآنلاین، پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها ۴ مرداد در تهران پس از کش و قوس‌های فراوان به روش الکترونیک برگزار شد.

سراج: انتخابات شورایاری‌ها غیرقانونی است

ناصر سراج رئیس وقت سازمان بازرسی کل کشور معتقد بود که  انتخابات شورایاری‌ها غیرقانونی است و برای تعیین تکلیف به دیوان عدالت اداری ارجاع شده است و هر چه دیوان عدالت اداری پاسخ دهد مبنای قانونی است.

البته محمدجواد کولیوند رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در این باره گفته بود که برگزاری انتخابات شورایاری‌ها با نظارت وزارت کشور و اجرای شورای شهر تهران قانونی است.

کولیوند تأکید کرد که برگزاری انتخابات شورایاری‌ها جزو وظایف شورای شهر است. 

در دوره چهارم شورایاری‌ها به دلیل نبود مصوبه از مجلس، مشکلاتی در خصوص برگزاری به وجود آمد و در نهایت، رئیس وقت شورای شهر با رایزنی‌های انجام شده، دستور برگزاری انتخابات را گرفت و قرار شد در دوره بعد انتخابات حتما از مجلس مصوبه‌ای در این زمینه دریافت شود.

برگزاری انتخابات با دستور آقای معاون اول

پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها در حالی برگزار شد که مدیریت پنجم شهری برای برگزاری این انتخابات از مجلس مصوبه‌ای اخذ نکرد و باعث شد مشکلاتی برای برگزاری رخ دهد، اما در نهایت با دستور جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور این انتخابات در ۴ مرداد در تهران برگزار شد.

 همچنین بیش از ۷۰ نماینده مجلس هم برگزاری این دوره از انتخابات را غیرقانونی عنوان کرده و خطاب به وزیر کشور خواستار لغو آن شدند، اما کسی به این موارد توجهی نکرد و انتخابات پنجمین دوره شورایاری‌ها به روش الکترونیک در تهران برگزار شد، البته حواشی زیادی هم به همراه داشت.

درنهایت طرح استفساریه بند ۷ ماده ۷۱ قانون انتخابات شورایاری‌ها در دستورکار جلسه علنی مجلس قرار گرفت، در این استفساریه پیش‌بینی شده بود که بند ۷ ماده ۷۱ قانون انتخابات شورایاری‌ها شامل تشکیل شوراهای محلی نیز می‌شود.

این استفساریه در راستای مرتفع کردن خلأ قانونی و ایرادات وارده  از سوی دستگاه‌های نظارتی در خصوص مهمل قانونی شورایاری‌های محلی بود تا شورایاری‌ها در تهران و کلان‌شهرها جنبه قانونی پیدا کنند، اما مجلسی‌ها دست رد به سینه این استفساریه زدند. نمایندگان با ۱۰۱ رأی موافق، ۷۹ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۴ نماینده حاضر با این استفساریه مخالفت کردند.

ابوالفضل قناعتی عضو شورای چهارم شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: مجلس باید برای کلان‌شهرها استثنایی قائل شود. باید یک لایحه‌ای از طرف شورای عالی استان‌ها و از مسیر دولت به مجلس ارائه شود تا فکری به حال کلان‌شهرها کنند.

به گفته قناعتی، در شهر آنکارا در ترکیه ۷۰ نفر شورای شهر هستند، این در حالی است که در تهران ۱۵ میلیونی ۲۱ نفر عضو شورا دارند و نمی‌توانند پاسخگوی مطالبات شهروندان باشند.

عضو سابق شورای شهر تهران گفت: کلان‌شهر تهران با خلأ کمبود اعضای شورای شهر مواجه است، به همین دلیل از محلات و هیأت امنا برای اداره بهتر شهر استفاده کرده تا بتوانند نیاز شهر و شهروندان را برآورده کنند و همچنین بسیاری از مشکلات محلی را رفع کنند.

وی به برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها اشاره کرد و گفت: بر سر قانونی بودن یا نبودن این انتخابات بحث‌های زیادی مطرح شد و در نهایت این انتخابات در تهران برگزار شد. 

به نظر می رسد شورایاری ها جمع می شوند

وی به مصوبه مجلس اشاره کرد و گفت: با این روش به نظر می‌رسد باید شورایاری‌ها جمع شوند، پس بهتر است شورای عالی استانها در قالب یک لایحه موضوع را به مجلس برده و این مشکل را برطرف کنند.

یکی از نقاط قوت مدیریت شهری شورایاری هستند. البته سال هاست این نهاد مردمی به حاشیه کشیده شده است اما سرانجام بعد از کلی بحث این انتخابات برگزار شد و البته مجلسی ها امروز به قانونی بود آن رای منفی دادند.

 پرویز سروری عضو سابق شورای شهر تهران در خصوص این اقدام مجلس، گفت: واقعا نمی‌دانم مجلس چگونه این کار را انجام داده است، یکی از نقاط قوت مدیریت شهری، شورایاری‌ها بوده‌اند، چرا که آنها با مردم ارتباط مستقیمی داشته و تمامی مشکلات را احصا می‌کردند.

شورایاری‌ها بلندگوی افرادی بودند که بلندگو ندارند

وی با تأکید بر این موضوع که شورایاری‌ها بلندگوی افرادی بودند که بلندگو نداشتند، گفت: جامعه زمانی گویا و پویا است که بلندگو داشته باشد و نباید این بلندگو اختصاصی شود.

وی با بیان اینکه تمام مردم جامعه باید بتوانند موضوعات خود را مطرح کنند،‌ گفت:‌ مردم در حال حاضر این احساس را می‌کنند که این بلندگو مخصوص به یک عده خاص است.

سروری گفت: نمی‌دانم مجلس با چه استدلالی قانون شورایاری‌ها را تصویب نکرد، این در حالی است که شورایاری‌ها ۱۴ تا ۱۵ سال است که به عنوان مأمنی برای مردم هستند. البته که اشکالات هم داشته است که همه به آن اذعان داریم. این مجموعه درنهایت در حال حرکت و رو به جلو بود.

وی گفت: در انتخابات شورایاری‌ها برخی شخصیت‌های ممتاز از جمله نمایندگان مجلس، معاون وزیر و… شرکت کردند و این نشان می‌دهد که شورایاری‌ها به جای رفیعی رسیده‌اند و مردم احساس تأثیرگذاری می‌کنند.

مجلس از وظایف خود دور افتاده است/نباید قدرت شورایاری ها کاهش یابد

وی با تأکید بر این موضوع که مجلس از وظایف خود دور افتاده است و ناکارآمد شده، گفت: نباید قدرت این نهاد اجتماعی (شورایاری‌ها) را حذف کنیم.

عضو سابق شورای شهر تهران گفت: درست است با روی کار آمدن شورای پنجم، شورایاری‌ها به حاشیه کشیده شدند و احساس بی‌خاصیتی به آنها دست داد، اما درنهایت شورایاری‌ها رابط خوبی بین مردم و مدیران هستند.

وی به تصمیم مجلس اشاره کرد و گفت: این موضوع می‌تواند بازتاب نگران‌کننده‌ای داشته باشد.

سروری با بیان اینکه از این پس به نظر می‌رسد که فعالیت شورایاری‌ها غیرقانونی است، گفت: تاکنون امیدوار بودیم که این قانون تصویب شود و این مجموعه بتواند قانونی در انتخابات شرکت کند و قطعا در روند برگزاری شورایاری‌ها دست‌اندازهایی ایجاد می‌شود که امیدواریم این مشکلات مرتفع شود.

بررسی ها نشان می دهد که در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در زمینه این طرح نیز بنا به سه دلیل شکلی و ماهیتی با این استفساریه مخالفت شده است.

مرتضی طلایی نایب رئیس شورای چهارم شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: در این طرح استفسار شده بود که آیا بند ۷ ماده ۷۱ قانون شوراها شامل شورای محلی هم می‌شود؟ بله.

وی ادامه داد: بند ۷ ماده ۸۰ قانون شوراها یکی از وظایف ۳۴ گانه اسلامی شهرها اقدام در خصوص تشکیل انجمن‌ها و نهادهای اجتماعی، امدادی، ارشادی و تأسیس تعاونی‌های تولید، توزیع و مصرف و نیز انجام آمارگیری، تحقیقات محلی و توزیع ارزاق عمومی با توافق دستگاه‌های ذیربط شمرده شده است.

وی گفت: طراحان این طرح با طرح این استفساریه درصدد بودند که وظیفه و اختیار تشکیل شوراهای محلی نیز به وظایف شوراهای اسلامی شهر مندرج در ماده ۸۰ اضافه شود که مجلس به گزارش کمیسیون اصلی بررسی‌کننده این طرح که کمیسیون شوراها وا مور داخلی ملس بود وا ین طرح را رد کرده بود رأی موافق داد و با دادن اختیار و وظیفه تشکیل شوراهای محلی به شوراهای اسلامی شهرها در قالب استفساریه مخالفت کرد.

وی تأکید کرد: بررسی سوابق نشان می‌دهد که در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در زمینه این طرح نیز بنا به سه دلیل شکلی و ماهیتی با این استفساریه مخالفت شده است.

طلایی اضافه کرد: عمده دلایلی که برای رد این استفساریه هم در گزارش‌های عملکرد پژوهش‌های مجلس هم در گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی هم در صحبت‌های مخالفین این طرح بیان شده این است که تشکیل یک لایه دیگر شورایی یعنی شورای محله را اولا از نوع توسعه قانون نیازمند اصلاح قانون دانسته که باید در قالب پیشنهاد اصلاح قانون توسط نمایندگان مجلس یا دولت یا شورای عالی استانها عملیاتی شود و نه بسنده کردن به یک بله یا خیر در قالب یک استفساریه. همچنین با ماهیت اینکه اختیار تشکیل یک لایه فراگیر شورایی به نام شورای محله را به شورای شهر بدهند که خود منتخب است مخالفت شده است، بنابراین از دید نمایندگان مجلس، چاره رسمیت دادن به تشکیل شوراهای محلی به استناد اصول قانون اساسی دراین زمینه و ماهیت و مرجع چگونگی انتخابات آن را وسیع‌تر و مهمتر از یک استفساریه تلقی کردند.

وی ادامه داد: اقدام بدموقع، ناقص و اشتباه شکلی گونه طراحان استفساریه مذکور اگر چه با نیت همراهی با شورای شهر در موضوع شورایاری‌ها و رفع موانع قانونی و حقوقی پیش‌روی این نهاد بود، اما به دلیل درنظر گرفته نشدن ملاحظات همه جانبه کارشناسی اگر در متن استفساریه عبارت شورایاری‌ نیز آمده باشد،‌در حداقلی‌ترین پیام منفی آن،‌‌ امکان ورود مجدد مجلس شورای اسلامی به موضوع شورایاری‌ها و رفع موانع قانونی آن را حداقل در زمان باقی‌مانده این دوره به دلیل تراکم طرح‌ها  و دستور جلسات و همچنین محدودیت‌های آئین‌نامه‌ای  مجلس کم یا حتی سلب کرد و یا شاید به طور غیرمستقیم کار شورای شهر تهران و شورای عالی استانها برای قانع کردن نهادهای نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور و دیوان عدالت اداری در زمینه شوراهای را سخت‌تر کند.

برخی اعضای شورایاری محلات معتقدند با این کار مجلس دیگر شورایاری ها خاصیت اصلی خود را از دست می دهند.

حسن رضایی یکی از اعضای شورایاری‌های محله مشیریه در خصوص اقدامات مجلس در این زمینه گفت: چهار دوره انتخاب شورایاری ها در تهران برگزار شد و دستاوردهای خوبی برای شهر و شهروندان داشت و بسیاری از مشکلات مردم مرتفع شد.

نباید بازوان اجرایی محلات را قطع کنیم

وی به برگزاری پنجمین دوره شورایاری‌ها در تهران اشاره کرد و گفت: نباید بازوان اجرایی محلات را قطع کنیم،‌ این یک تصمیم اشتباه است. هر چند که اعضای فعلی شورای شهر تأکید داشتند که در این دوره شورایاری‌ها قوی‌تر خواهند شد.

وی به نقش شورایاری‌ها در اجرای پروژه‌ها و برنامه‌ریزی محلات اشاره کرد و گفت: شورایاری‌ها چون از کف محلات هستند راحت‌تر مشکلات را احصا می‌کنند در نتیجه می‌توانند کمک خوبی برای رفع مشکلات و همچنین ناظران خوبی در شهر هستند.

رضایی  با بیان اینکه سازمان بازرسی برگزاری این انتخابات را غیرقانونی عنوان کرد گفت: این انتخابات با نامه آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد و حدود ۷ میلیارد تومان برای برگزاری این انتخابات مستقیم هزینه شد و ۳ هزار و ۵۰۰ نفر هم درگیر شورایاری محلات هستند.

وی گفت:‌ مشکلات خود را از طریق دستگاه قضا پیگیری خواهیم کرد.

براساس این گزارش، برگزاری پنجمین دوره شورایاری‌ها با اما و اگرهای زیادی برگزار شد، اما سازمان بازرسی برگزاری این انتخابات را غیرقانونی دانست و قرار بود مجلس در این زمینه تصمیم گیری کنند اما درنهایت مجلسی‌ها با قانونی شدن تشکیل شورایاری‌ها مخالفت کردند و معلوم نیست تکلیف این نهاد قانونی چه خواهد شد.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا