شورای شهر

ضرورت تغییر در مدیریت فضای سبز و منابع آب

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: برای مدیریت همزمان منابع آب و توسعه فضای سبز باید از روش های جدید آبیاری و کاشت گونه‌های خاکستری استفاده کرد.

به گزارش شوراآنلاین، محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران عصر امروز در همایش تخصصی آب، فضای سبز و مدیریت شهری، گفت: بعد از انقلاب تعداد پارک‌ها از عدد ۲۰۰ به بیش از ۲ هزار عدد رسیده است که جای خوشحالی دارد.

هاشمی ادامه داد: نگهداشت منابع آب شهری و استفاده بهینه آن در فضای سبز شهری اهمیت بالایی دارد و این موضوع باید یکی از معیارهای انتخاب گونه‌های درختی باشد.

وی افزود: گونه‌های مناسب درخت باعث می‌شود تا مدیریت آب راحت‌تر شود و اولا شاهد خشکسالی درختان نباشیم و ثانیاً منابع آبی هم از بین نرود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: در منطقه بهرمان قیمت یک چاه آب ۲۰ لیتر در ثانیه شاید از ۲۰ میلیارد تومان هم بالاتر رفته باشد هرچند که زمین آنجا زیاد است.

هاشمی گفت: البته دنیا در امر استفاده از آب پیشرفت‌های خیلی خاصی داشته است و حتی خود آبیاری قطره‌ای هم انواع داشته و با قطره چکان‌های خاص این کار را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: امروز دنیا به سمت استفاده از آبیاری جذبی رفته در حالی که ما می‌توانیم از این تکنولوژی استفاده کنیم، اما این کار را نمی‌کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: اخیرا یکی از اعضای شورای شهر تهران به موضوع خشکسالی پارک چیتگر اشاره کردند و ما هم بازدیدی از این مجموعه کردیم و فهمیدیم آنجا مشکل آب وجود دارد.

هاشمی تصریح کرد: پرسیدیم چرا آب قطع شده است، گفتند حق آبه ۵۰۰ میلیونی را نداده‌ایم و همین امر باعث شده آب قطع شود؛ در حالی که در همین پارک چیتگر ۱۰ میلیارد هزینه کارگر داده می‌شود؛  جالب است به خاطر ۵۰۰ میلیون تومان داشتند باعث می‌شدند که یک پارک با عظمت مثل چیتگر خشک شده و از بین برود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: امروز اگر قرار است میزان جنگل‌های‌مان به ۱۰۰ هزار هکتار برسد حتما با مشکل آب و کمبود آن مواجه می‌شویم؛ مگر اینکه روش‌های آبیاری خود را تغییر دهیم.

هاشمی افزود: امروز دنیا از گونه‌های گیاهی به نام گونه‌های خاکستری و کم آب بر استفاده می‌کنند و بهتر بود ما هم در سال‌های اخیر به این سمت حرکت می‌کردیم.

وی گفت: نکته دیگر موضوع استفاده از فاضلاب و پساب است که امروز ما در حوزه جمع آوری فاضلاب خوب عمل کرده‌ایم اما در زمینه تصفیه آن و استفاده از پسابش ضعیف عمل کرده‌ایم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: می‌توانیم در شرکت آب و فاضلاب صندلی و جایگاه داشته باشیم و بهتر است برای استفاده از حقوق قانونی خودمان در هیأت مدیره آب و فاضلاب نماینده داشته باشیم.

هاشمی ادامه داد: یکی از افتخارات افشانی شهردار اسبق تهران  این بود که در شمال تهران و در زیر ارتفاع ۱۸۰۰ را دستور کاشت درخت دادند.

وی افزود: باید برای فضای سبز شهر تهران باید به سمت هوشمند شدن برویم و علی‌رغم احترامی که برای مدیریت آقای مختاری قائلم اما باید بگویم که عملکردمان خوب نبوده است و عقب هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا