اجتماعی و فرهنگی

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران خبر داد؛ برگزاری جشنواره نوآوری‌ در مدیریت شهری

بوچانی گفت: یازدهمین جشنواره مدیریت شهری با رویکرد نوآوری شهری ۲۳ آذر در برج میلاد برگزار می‌شود.

به گزارش شوراآنلاین، محمدحسین بوچانی رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با اشاره به در پیش بودن یازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری، گفت: اگر امروز به ما بگویند ریشه کج‌کاری‌های شهری به چه چیز باز می‌گردد، من دو موضوع را عنوان می‌کنم.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران تصریح کرد: در سنوات گذشته و طی سال‌های زیاد، ساختار‌های اجرایی شهرداری به درستی عمل نکردند و امروز سبب بروز مشکلاتی شده است.

بوچانی با بیان اینکه شاید با پول هم نتوان شهر را دوباره شکوفا کرد، گفت: تمام فعالیت‌های شهر باید مبتنی بر علم و پژوهش باشد، در غیر این صورت هر چقدر سرمایه‌گذاری کنیم، بیش از آن باید جبران خسارت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: نکته دوم که باعث شکوفایی می‌شود، کم‌توجهی به نیاز‌های مردم است یعنی عدم درک روشن از اندیشه‌های شهروندان وجود دارد و این دو مسئله ساختاری سبب می‌شوند شهر‌های ما در مسیری که برای شکوفایی طی می‌کنند با تأخیر مواجه شوند.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با تأکید بر اینکه ریشه مبارزه با ابهامات، انتشار و شفافیت اطلاعات است، تصریح کرد: بر همین اساس تمام مطالعات شهرداری همراه با قرارداد‌ها منتشر می‌شود.

بوچانی با بیان اینکه تاکنون همه پروژه‌های مطالعاتی بالای ۳۰ میلیون تومان بدون ترک تشریفات بودند، تصریح کرد: این مطالعات همراه با قرارداد در سامانه شفافیت بارگذاری شده است.

وی با بیان اینکه نظام‌نامه پژوهش شهرداری ابلاغ شده و از موازی‌کاری در ۱۳ مرکز مطالعاتی جلوگیری خواهد شد، گفت: جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری با رویکرد نوآوری‌های شهری و در راستای تحقق تهران، شهری برای همه در روز ۲۳ آذر در برج میلاد برگزار می‌شود.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با بیان اینکه این دوره با دوره‌های قبلی تفاوت‌هایی در حوزه فناوری و نوآوری مدیریت شهری دارد، گفت: در سال‌های گذشته محور‌هایی همچون معماری و شهرسازی، خدمات شهری، محیط زیست، مالی و اقتصاد شهری، حمل‌ و نقل و ترافیک و ایمنی و بحران طراحی شده بود که این محور‌ها امسال هم وجود دارند.

بوچانی گفت: تا زمانی که در مورد موضوعی احساس نیاز نشود، نسبت به آن پژوهش و مطالعه انجام نخواهد شد و در جشنواره‌ای هم که برگزار می‌شود، به یک یا دو مورد از این پروژه‌ها باتوجه به کاربست آن‌ها جایزه‌ای به عنوان جایزه تهران اهداء خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه نوآوری اساسی‌ترین امتیاز این جشنواره نسبت به سال‌های گذشته است، گفت: رویکرد ما در تمام این محور‌ها نوآوری است و مجموعه مدیریت شهری و مناطق ۲۲ گانه در این جشنواره شرکت می‌کنند.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران خاطرنشان کرد: شهر‌های دیگر هم می‌توانند در جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری حضور داشته باشند و ما از این موضوع استقبال می‌کنیم.

بوچانی تصریح کرد: تاکنون ۳ هزار و ۸۰۷ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است که ۲۰۸ اثر تا این لحظه به مرحله دوم راه یافته‌اند و نهایتا بیش از ۸۰ داور آثار را رصد و انتخاب می‌کنند.

وی ادامه داد: پژوهش انتخاب بین بد و خوب نیست، بلکه انتخاب بین بهترین‌ها است.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با اشاره به اینکه ۷ رویکرد برای مدیریت یکپارچه شهر تهران وجود دارد، اظهار کرد: یکی از آن‌ها این است که پروژه‌ها باید کاربردی باشند و بهره‌بردار در فرآیند آن نقش داشته باشد.

بوچانی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از نیرو‌های شهرداری تحصیل کرده و فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های برتر کشور هستند، گفت: بر همین اساس شورای پژوهش در هر منطقه شکل گرفته تا کانون‌های کوچک،اما موثر در حوزه‌های مطالعاتی باشند.

وی با بیان اینکه طرح جامع مدیریت پسماند با پیشرفت ۴۰ درصدی آغاز شده تا بتوانیم از تجربیات جهانی هم استفاده کنیم، اظهار کرد: ایجاد مرکز نوآوری از دیگر مواردی است که سعی داریم از طریق آن با استارت آپ‌ها ارتباط برقرار کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا