استانصفحه اصلی

خسارت ۳۰۰ میلیارد تومانی اغتشاشات به شهر اصفهان/ مترو هنوز به حالت عادی برنگشته است

شهردار اصفهان گفت: در مجموع ارزیابی‌ها در اغتشاشات اخیر ۳۰۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان خسارت به شهر اصفهان وارد شده که ۸ درصد از بودجه یکساله شهر بوده است.

به گزارش شوراآنلاین، قدرت‌اله نوروزی صبح امروز با حضور در صد و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان گزارشی از خسارات وارده به شهر در اغتشاشات اخیر داد و اظهار کرد: با گذشت ۱۱۳ سال که کشور ما مجلس دارد بیش از ۱۱ هزار قانون وضع شده و در این ۱۱ هزار قانون ۱۸ هزار عنوان جرم تعریف شده است و سالانه تقریباً ۱۸ میلیون پرونده به دستگاه قضایی وارد می‌شود، عناوین مجرمانه متعدد، قوانین متراکم و پرونده‌های بسیار جمع زیادی را که باید به انتظام‌بخشی جامعه کمک کنند درگیر پرونده‌های بسیار می‌کند، طبیعی است که وقتی بخشی از یک دستگاه نقش ضابط را بازی می‌کند به این سرمایه اجتماعی آسیب وارد می‌شود و در این بحران‌ها با مسائلی مواجه می‌شویم که باید سرمایه اجتماعی کمک کند اما نظم قربانی شده و آشوب جایگزین می‌شود.

غافلگیری شهرداری اصفهان از حوادث اخیر

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه حوادث اخیر مانند یک حادثه غیرمترقبه دستگاه بزرگ شهرداری را ناگهان غافل کرد، افزود: شهرداری دستگاهی خدمات‌رسان است و نقش امنیتی ندارد، این آشوب مثل یک بلای طبیعی شهر را غافلگیر کرد، وقتی بحرانی ایجاد می‌شود نفی یا کتمان بحران در زمان بحران هیچ فایده‌ای ندارد بلکه بحران را تشدید می‌کند، در این شرایط نباید محافظه‌کارانه وارد صحنه شد، اگر خواستیم به این شیوه‌ها در بحران‌ها عمل کنیم یقیناً دچار بی‌علمی شده و جرأت تصمیم‌گیری از ما گرفته می‌شود و وقتی این جرأت را نداشته باشیم نمی‌توانیم در زمان بحران خلاقانه برخورد کنیم و نوآوری برای مواجهه با بحران داشته باشیم که به دنبال آن ممکن است میدان از دست ما گرفته شود و اینجا است که اعتراض به اغتشاش تبدیل می‌شود.

وی در ادامه تأکید کرد: همه مسؤولان امنیتی، حقوقی، سیاسی، نظامی و انتظامی روی این مسأله کار می‌کنند، اما همه نخبگان عرصه سیاست، اجتماع، اقتصاد، روان‌شناسی و حقوقی تقاضا دارم این مسائل را ریشه‌یابی کرده و برای علت و راهکار این مسائل فکری کنند، احساس مسؤولیت اجتماعی باید بتواند همه را به میدان بیاورد تا چاره‌ای بیندیشیم؛ تکرار این مسائل برای شهر خطرآفرین بوده و به ضرر همه شهر و شهروندان است و هزینه‌های سنگینی را برای مدیریت شهری به دنبال خواهد داشت.

نوروزی تصریح کرد: در اغتشاشات اخیر بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌های شهری خسارت وارد شد، به عنوان مثال برای هر اتوبوس سوخته باید یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان هزینه پرداخت کنیم، این هزینه‌ها متعلق به مردم است و آسیب آن به مردم وارد می‌شود.

آسیب دیدن ۱۰ درصد اتوبوس‌های فعال شهری اصفهان

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: همه مناطق، مدیریت‌ها و بخش‌های شهرداری اصفهان از جمله خدمات شهری و آتش‌نشانی از همان لحظه اول برای مدیریت و کاهش خسارات‌ به شهر به میدان آمدند، شهرداری بیش از یک دستگاه خدمات‌رسانی پا به میدان گذاشت و به همه دستگاه‌ها از جمله نظامی و سیاسی کمک کرد تا از میزان خسارت‌ها کاسته شود.

وی در رابطه با خسارات وارده به سیستم حمل و نقل عمومی شهر اصفهان توضیح داد: سیستم‌های ایستگاه‌های شهید علیخانی و ۴ ایستگاه دیگر قطار شهری آسیب دیدند که ناگزیر شدیم در روز دوم حادثه قطار شهری را متوقف کنیم که جبران این خسارات زمان‌بر خواهد بود، همچنین اتوبوس‌ها در بسیاری از خطوط با خطر جدی مواجه شدند، بیش از ۱۰۰ اتوبوس آسیب دیدند که از این تعداد ۲۸ اتوبوس به طور کامل در آتش سوخته است، در مجموع ۱۰ درصد اتوبوس‌های فعال شهری اصفهان آسیب دید اما تمام تلاش به کار گرفته شد تا چرخه ناوگان حمل و نقل شهری به طوری حرکت کند که در تردد شهروندان مشکلی ایجاد نشود و در حال حاضر هم شرایط عادی داریم.

نوروزی با اشاره به اینکه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در این حوادث بسیار آسیب دیدند، عنوان کرد: حدود ۵۰ نفر از نیروهای آتش‌نشانی در این حوادث مجروح و مصدوم شدند؛ کل مجموعه خدمات شهری در این چند روز با خلل بزرگی مواجه شد، در این ایام در همه مناطق از ورود اغتشاشگران به مناطق شهرداری و سازمان‌ها جلوگیری کرده و مدیریت پیشگیری به صورت جدی ورود کرد.

گزارش خسارات اصفهان در نامه‌ای به رئیس جمهور

شهردار اصفهان در ادامه تأکید کرد: در طول این اتفاقات همه مناطق، سازمان‌ها و کارکنان بسیجی شهرداری بسیج شدند تا از ورود اغتشاشگران و افرادی که قصد آتش زدن و آسیب رساندن داشتند را جلوگیری کنند، از آسیب رساندن به پروژه‌های عمرانی و به سرقت بردن اموال شهرداری نیز در حد توان خود جلوگیری کردیم، برای جبران خسارات، استفاده از بیمه را در دستور کار قرار دادیم، اما این‌گونه حوادث مشمول بیمه نمی‌شود اما با مذاکراتی که در کل کشور صورت گرفته است، بیمه ایران پرداخت خسارات حوادث آتش‌سوزی را پذیرفته است و ما هم به دنبال هستیم تا از این فرصت ایجادشده استفاده کنیم.

وی با اشاره به نگارش نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور در این رابطه بیان کرد: این نامه حاوی گزارش خسارات به شهر اصفهان است که قرار است با امضای استاندار برای رئیس جمهور ارسال شود.

خسارت بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومانی به شهر اصفهان

نوروزی همچنین به تشکیل کمیته ارزیابی خسارات در شهرداری اصفهان اشاره کرد و گفت: در مجموع ارزیابی‌ها ۳۰۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان خسارت به شهر اصفهان وارد شده که ۸ درصد از بودجه ۴ هزار و ۱۰۰ میلیاردی شهر اصفهان بوده است و قرار است طرح شکایتی از طریق بخش حقوقی شهرداری اصفهان برای خسارت‌های وارده صورت گیرد که اگر نیاز به پیگیری قضایی بود این شکایت شده باشد.

شهردار اصفهان ادامه داد: در پروژه نصف جهان که خارج از شهر است افرادی که آسیب وارد کردند معترض نبودند بلکه کسانی بودند که به قصد غارت از فرصت ایجادشده سوءاستفاده کرده و وارد عمل شده بودند که عوامل خارجی بودند که برخی دستگیر شدند، در پل نصف جهان کنار کارخانه قند هم تا حدودی این اتفاق افتاد که با تلاش و استقامت نیروهای شهرداری جلوی آن گرفته شد؛ امید دارم با کمک اعضای شورای شهر خسارت وارد شده را بتوان جبران کرد تا هر چه سریع‌تر رفاه شهروندان را ایجاد کنیم.

آسیب دیدن چراغ‌های راهنمایی و رانندگی بیش از ۴۰۰ تقاطع

وی همچنین اظهار کرد: چراغ‌های راهنمایی و رانندگی بیش از ۴۰۰ تقاطع دچار آسیب شده و بیش از ۹۰ چراغ راهنما نابود شدند، البته ۸۰ درصد این مشکلات حل شده است، همچنین حدود ۲۰ دوربین ثبت تخلفات نیز از بین رفته که جبران این خسارات در این موقعیت بسیار زمان‌بر است.

نوروزی با اشاره به اینکه برای کمک به بانک‌هایی که در این حوادث آسیب دیدند اعلام همکاری کرده‌ایم و به شهرداران مناطق هم گفته شده که کمک کنند وضعیت بانک‌ها به وضعیتی عادی تبدیل شود، ابراز کرد: همچنین در حوزه فعالیت‌های شهرداری پرداخت حقوق کارکنان و کارگران شهرداری در بخش‌های مختلف در هر شرایطی در اولویت قرار دارد و همه حقوق‌ها پرداخت شد و تأخیری ایجاد نشد.

فعالیت کامل متروی اصفهان از روز پنج‌شنبه

شهردار اصفهان با بیان اینکه برای جایگزین کردن خسارات برنامه‌ریزی داریم، گفت: البته باید توجه داشت که اگر پدافند غیرعامل در شهر اصفهان خوب عمل می‌کرد و در این زمینه برنامه‌ریزی داشتیم، بسیاری از اتفاقات را شاهد نبودیم و از این پس باید این مهم را در دستور کار قرار دهیم.

وی  در ادامه گفت: روز شنبه هفته گذشته بیش از ۱۰۰ هزار مسافر با مترو جابه‌جا شدند و این در حالی بود که ساعت کاری مترو هم ۳ ساعت و به ساعت ۱۸ کاهش یافته بود، این به ما ثابت کرد که روزانه می‌توان ۱۵۰ هزار مسافر را با مترو در تمام ساعات روز جابجا کرد.

نوروزی در پایان با اشاره به اینکه تعمیر ایستگاه‌های مترو را با سرعت در دستورکار داریم، عنوان کرد: نهایتاً تا پنجشنبه کل ایستگاه‌های مترو کار می‌کند و مشکلی تا پایان هفته نخواهیم داشت.

منبع:فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا