اجتماعی و فرهنگیصفحه اصلی

واکنش های تکراری و نخ نما شده به حوادث مرگبار شهری؛ پیمانکار مورد نظر در دسترس می باشد!

/✍️مهناز دمرچلی/

از برق گرفتگی و غرق شدن کودکان در پارک گرفته تا سقوط تاور کرین وسط خیابان! اتفاقاتی مرگبار که جان شهروندان بی گناه را به سادگی گرفته و خانواده هایی را داغدار کرده است.

واکنش های فوری به اتفاقات این چنینی که تقریبا روندی سریالی پیدا کرده و البته نخ نما هم شده کاملا قابل پیش بینی است؛ بازداشت پیمانکار!

انتقاد به این نوع واکنش ها دال بر حمایت از پیمانکاران خاطی نیست و قطعا بر اساس قوانین و مقررات باید مسئول مستقیم که پیمانکار است نسبت به حادثه پاسخگو باشد و حق مسلم مقام قضایی است که در خصوص بازداشت یا هر حکم قضایی دیگر، اقدام کند.

اما روی صحبت ما با مدیران و مسئولان حوزه شهری است که مسئولیت انتخاب و نظارت بر پیمانکار انتخابی را دارند. آیا وقوع اتفاقاتی مشابه با حادثه مرگبار سقوط جرثقیل در پارک بسیج، ریشه در عدم نظارت دقیق بر حسن انجام کار و رعایت مسائل ایمنی از سوی پیمانکار ندارد؟

آیا در انتخاب پیمانکاران پروژه های مختلف شهری و نظارت بر چگونگی اجرای پروژه ها نقص و کوتاهی و قصوری وجود ندارد؟آیا این قصور و کوتاهی که احتمالش هم کم نیست را نباید جزو عوامل تاثیرگذار در وقوع حوادث اینچنینی برشمرد؟!

بدون شک عدم انتخاب سختگیرانه، کارشناسی شده و بخصوص عدم نظارت حساس، دقیق و فنی بر اجرای پروژه ها توسط پیمانکاران، نقش بسزایی در شکل گیری حوادث مرگبار شهری دارد.

باید اعتراف کرد که مدیران شهری با انداختن توپ در زمین پیمانکاران و بولد کردن بازداشت پیمانکاران که جزو وظایف قانونی، ضابطین قوه قضاییه است، انگشت اتهام را از سمت خودشان منحرف می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا