اجتماعی و فرهنگیصفحه اصلی

صفر تا صد طرح زوج و فرد در پایتخت؛ از جانمایی محدوده تا مبلغ جریمه

با توجه به آلودگی هوای تهران از امروز یکشنبه تا روز چهارشنبه تردد خودروها در محدوده طرح آلودگی هوا براساس رقم آخر پلاک خودرو امکانپذیر بوده و گرنه رانندگان متخلف اعمال قانون خواهند شد.

به گزارش شوراآنلاین، امروز ۱۲ آذرماه ۱۴۰۲ طبق اعلام پلیس راهور مبنی بر اجرای طرح زوج و فرد فقط خودروهای دارای پلاک فرد می‌توانند تردد کنند.

روز گذشته کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران تشکیل جلسه داد و یکی از مصوبات آن محدودیت تردد خودروها براساس طرح زوج و فرد در محدوده طرح آلودگی هواست.

طرح زوج و فرد طرح جدیدی نیست و سال‌های گذشته نیز در مواجهه با آلودگی هوا به مرحله اجرا گذاشته شد؛ حتی در برخی مواقع محدودیت تردد از درب منازل انجام می‌شد که در این مرحله از درب منزل اجرا نمی‌شود.

 امسال و در اولین مرحله اجرای این طرح که از امروز یکشنبه ۱۲ آذرماه آغاز شده است و تا روز چهارشنبه ادامه دارد تردد خودروها بر اساس رقم آخر پلاک است.

رئیس پلیس راهور پایتخت سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور می‌گوید خودروهایی که رقم آخر آنها فرد است در روزهای فرد و خودروهایی که رقم آخر آنها زوج است فقط در روزهای زوج اجازه تردد داشته و در غیر این صورت مشمول جریمه می‌شوند.

معاون عملیات پلیس راهور پایتخت سرهنگ احسان مؤمنی می‌گوید تردد خودروها در روزهای مغایر با پلاک در محدوده طرح کاهش آلودگی توسط مأموران پلیس راهور و دوربین‌های معابر اعمال قانون شده و جریمه یکصد هزار تومانی را در پی دارد.

 نکته مهم برای جریمه نشدن، عدم تردد در محدوده‌های مشخص شده است.

معاون عملیات پلیس راهور پایتخت سرهنگ احسان مؤمنی می‌گوید محدوده کاهش آلودگی هوا همان محدوده طرح زوج و فرد سابق است؛ یعنی از جنوب به شمال از بزرگراه بعثت به سمت شمال، بزرگراه نواب به سمت شرق، بزرگراه همت به سمت جنوب و بزرگراه‌ امام علی به سمت غرب.

محدودیت مقطعی تردد در پایتخت در این روزها فقط مختص محدوده زوج و فرد و خودروهای سواری نیست؛ چراکه پلیس راهور از تردد کامیون ‌‌‌‌ها و تریلرها که شب‌ها اجازه تردد در معابر را داشتند جلوگیری کرده و ماموران پلیس راهور با استقرار در معابر ورودی شهر طرح ممنوعیت تردد شبانه وسایل نقلیه سنگین را به مرحله اجرا گذاشته و اجازه تردد به آنها را نمی‌دهند.

اعمال قانون و ابطال برگه معاینه فنی خودروهای دودزا از جمله دیگر اقدامات پلیس راهور است؛ رئیس پلیس راهور پایتخت سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور می‌گوید اگر خودرویی دارای برگه معاینه فنی باشد ولی دودزا بوده یا هوا را آلوده کند با برخورد قانونی پلیس مواجه خواهد بود چنانکه طی روزهای گذشته ۶هزار خودروی دودزا برگه معاینه فنی‌شان ابطال شده و مجدد جهت اخذ معاینه فنی به مراکز مربوطه اعزام شدند. همچنین اجازه تردد به موتورهای دودزا هم داده نمی‌شود.

براساس مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران طرح ترافیک روزانه در این ایام فروخته نمی‌شود؛ دبیر کارگروه مواقع اضطرار آلودگی هوای استان تهران علیرضا مزینانی می‌گوید مجوزهای روزانه طرح ترافیک توسط شهرداری تهران از امروز تا چهارشنبه (۱۲تا ۱۵ آذرماه) صادر نمی‌شود.

براین اساس تردد خودروها فقط در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد با محدودیت مواجه بوده و اگر خودرویی مجوز تردد در طرح ترافیک اصلی را داشته باشد برای عبور در محدوده کاهش آلودگی یا همان زوج و فرد هم هیچ محدودیتی ندارد.

بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص آلودگی هوای تهران امروز ١٢ آذر ۱۴۰۲ با عدد ١٣۵ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه قرار دارد.

شاخص آلاینده هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته نیز با میانگین ١۴۶در شرایط آلوده قرار داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا