اجتماعی و فرهنگی

شناسایی ۵۴ آسیب اجتماعی کشور توسط کمیته امداد

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین منصور قمشه در نشست مشترک مسوولان شورای حل اختلاف و کمیته امداد، با اشاره به شناسایی آسیبهای اجتماعی توسط کمیته امداد گفت: کمیته امداد به هیچ عنوان تولید فقر نمی‌کند بلکه ما سعی در پیشگیری و رفع مشکلات اجتماعی داریم.

 

قمشه با اشاره به برخی مشکلات حقوقی و قضایی مددجویان بیان کرد: در برخی از موارد یک مشاوره حقوقی ساده فرد را به مسیر اصلی زندگی خود برمی گرداند.

 

معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد یادآور شد: این نهاد تلاشهای زیادی برای پیگیری و رفع مشکلات حقوقی قضایی مددجویان دارد که از جمله آنها می توان به طرح وکیل خانواده اشاره کرد.

 

وی افزود: یکی دیگر از طرح‌های موفق کمیته امداد طرح وکلای نیکو کار است که این طرح با همکاری وکلای نیکوکار در برخی از استان‌ها آغاز شده و امیدواریم بزودی این طرح را در تهران و سایر شهرها گسترش دهیم.

 

قمشه تصریح کرد: حدود ۱۹۰ شعبه حل اختلاف ویژه مددجویان در کشور راه‌اندازی شده است و دو مجتمع شورای حل اختلاف در استان‌های تهران و لرستان با تشکیل و پذیرش پرونده های قضایی و حقوقی خدمات مشاوره‌ای و قضایی به مددجویان ارائه می کنند.

 

وی ادامه داد: یکی از اموری که در شورای های حل اختلاف مورد پیگیری قرار گرفته و نتایج مطلوبی داشته، وصول معوقات وام‌های بانک‌ها بوده است.

 

قمشه گفت: علاوه بر مددجویان، خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران نیز از خدمات شوراهای حل اختلاف بهره می برند به‌ طوری که حدود ۳ هزار و ۲۰۰ پرونده تا کنون از این خانواده‌ها ثبت شده است.

 

معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد افزود: علاوه بر ارائه خدمات حقوقی در دفاتر شورای حل اختلاف، مددکاری حقوقی نیز انجام می‌شود.

 

وی با بیان اینکه چهارمیلیون نفر به طور مستقیم و سه میلیون نفر به صورت موردی از کمیته امداد خدمات می گیرند تصریح کرد: خدمات این نهاد در قالب مادی و معنوی همچون معیشتی، اشتغال، ازدواج و مسکن به مددجویان ارائه می شود.

 

وی با اشاره به همکاری کمیته امداد و قوه قضاییه ادامه داد: راه اندازی دفاتر شوای حل اختلاف و غربالگری حقوقی ویژه خانواده‌های تحت حمایت و امضای ۷۰ تفاهم نامه از جمله آنها است. در طرح غربالگری تاکنون ۲۴۰ هزار خانوار شناسایی شده‌اند که بیشتر آنها مشکلات حقوقی داشته‌اند.

 

قمشه ادامه داد: این نهاد تلاش گسترده‌ای برای جذب وکلای نیکوکار داشته است بطوری که هم‌اکنون سه هزار وکیل نیکوکار با کمیته امداد همکاری می‌کنند.

 

معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد با بیان اینکه ۳۰ درصد از خانواده‌های تحت پوشش مشکل حقوقی دارند افزود: باید به طور جدی به مشکلات حقوقی مددجویان رسیدگی شود و از همکاری و مساعدت قوه قضاییه نیز در این زمینه بهره کافی را بیریم.

 

وی با اشاره به لایحه عدم توقیف اموال و مستمری خانواده‌های تحت حمایت بهزیستی و کمیته امداد در محاکمه‌های قضایی، تصریح کرد: این لایحه هم‌اکنون در کمیسیون قضایی مجلس مورد بررسی قرار گرفته است و امیدواریم هرچه زودتر در صحن علنی مطرح شود.

 

قمشه اظهار کرد: افزایش طلاق در کشور منجر به افزایش ورودیهای کمیته امداد می شود که باید تصمیمات جدی در این زمینه اتخاذ شود.

 

عباسعلی دریانی، معاون قضایی دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف استان تهران نیز در این نشست با اشاره به فعالیت شوراهای حل اختلاف در کشور گفت: طرح شورای حل اختلاف از سه سال گذشته در این نهاد شروع به فعالیت کرده است.

 

وی تصریح کرد: شوراهای حل اختلاف می‌توانند در ارائه خدمات و رفع مشکلات حقوقی مددجویان موثر باشند.

 

دریانی از اهداف راه‌اندازی شوراهای حل اختلاف در کمیته امداد را کمک به معاضدت قضایی عنوان کرد.

 

معاون قضایی دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف استان تهران تاکید کرد: ۸۰ درصد از مشکلات مددجویان معیشتی و اقتصادی است که بیشتر آنها حقوقی و قضایی هستند و امیدوارم رسانه‌ها بتوانند خدمات و فعالیتهای شوراهای حل اختلاف را به مردم بیشتر از پیش معرفی کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا