اجتماعی و فرهنگی

با همکاری شهرداری تهران و وزارت جهاد کشاورزی؛ تفاهم نامه توسعه فضای سبز و جنگل کاری در اراضی مستعد تهران امضا شد

به‌منظور مدیریت پارک‌های جنگلی، توسعه جنگل‌کاری و فضای سبز و حفظ و مراقبت از جنگل‌کاری به ‌عنوان ریه تنفسی شهر تهران تفاهم‌نامه مشترکی بین وزارت جهاد کشاورزی و شهرداری تهران منعقد شد.
 
به گزارش شوراآنلاین، موضوع این تفاهم نامه، فراهم کردن مقدمات اجرای مدیریت بهره‌وری پارک‌های جنگلی، توسعه فضای سبز و جنگل‌کاری در اراضی مستعد و مراقبت و نگهداری از جنگل‌کاری‌های موجود تحت مالکیت دولت به نمایندگی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور و همچنین جنگل‌کاری و فضای سبز سنواتی که توسط شهرداری تهران در اراضی ملی ایجاد شده، در قالب کتابچه‌های طرح مصوب سازمان است.

همچنین مدت تفاهم‌نامه از تاریخ امضای طرفین به مدت سی (۳۰) سال خواهد بود.

تعهدات شهرداری

بر اساس این تفاهم نامه شهرداری تهران به عنوان مجری متعهد می شود تا در ۵ محور به تعهدات زیر عمل کند:

 

۱ ـ حداکثر ظرف مدت ۶ ماه نسبت به تهیه و بازنگری و ارائه کتابچه طرح بر اساس شرح خدمات و دستورالعمل‌های ابلاغی توسط سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اقدام کند.
۲ ـ شهرداری ملزم است کلیه برنامه‌هایی را که در جهت افزایش کمی و کیفی جنگل‌کاری و حفاظت منطقه طرح و مطابق طرح مصوب سازمان جنگل‌ها و مراتع می‌باشد را اجرا نماید و نسبت به تأمین تسهیلات و هماهنگی لازم جهت امر نظارت اقدام کند.
۳ ـ شهرداری مجاز نخواهد بود بدون موافقت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور انجام تمام یا قسمتی از موضوع این تفاهم‌نامه را به غیر واگذار کند و یا از آن به‌منظور دیگری غیر از مندرجات طرح مصوب سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری استفاده نماید.
۴ ـ کلیه هزینه‌های مربوط به تهیه و مهیا کردن مفاد این تفاهم‌نامه بر عهده شهرداری است.

۵ ـ تأسیسات و امکانات رفاهی و تفریحی که توسط مجری مورد برنامه‌ریزی قرار می‌گیرد، بایستی بر اساس دفترچه طرح به تصویب سازمان جنگل‌ها و مراتع برسد.

 

تعهدات سازمان جنگلها

همچنین سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز بر اساس این تفاهم نامه ملزم است تا در ۵ محور تعهدات زیر را برعهده بگیرد:

 

۱ ـ سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور طرح ارائه‌شده از طرف شهرداری را ظرف مدت یک ماه بررسی و اعلام نظر کند.

۲ ـ سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برای حسن اجرای این تفاهم‌نامه با صدور حکم، شخص و یا اشخاصی را به‌ عنوان ناظر طرح معرفی کند.
۳ ـ این سازمان باید بر اساس قوانین جاری و آئین‌نامه‌های مربوطه و شرایط و خصوصیات مندرج در کتابچه طرح، قرارداد موضوع ماده ۳ قانون حفاظت و بهره‌برداری جنگل‌ها و مراتع را تنظیم کند.
۴ ـ سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ملزم است حدود و ثغور اراضی ملی، مستثنیات، واگذاری و تصرفات موجود و دیگر پرونده‌های موجود در اراضی تحویلی را به‌صورت شفاف و قبل از احاله مدیریت، به همراه نقشه و مستحدثات آن‌ها را طی فهرستی به‌ضمیمه قرارداد و صورت‌جلسات تحویل و تحول، کتباً به ‌طرف دوم(شهرداری) اعلام نماید.
۵ ـ در خصوص حقوق عرفی دامدارانی که در اراضی مشمول این تفاهم‌نامه قرار می‌گیرند، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ضوابط و نحوه پرداخت حقوق مربوطه را بر اساس قوانین و مقررات موضوعه به شهرداری اعلام کند.
منبع:شهرنوشت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا