شورای شهرصفحه اصلی

نمره ۱۵ آقای رئیس به شورا/هاشمی: کرختی و کم کاری اعضاء را قبول ندارم

رئیس شورای شهر تهران در آستانه سومین سال فعالیت شورای شهر پنجم به عملکرد مدیریت شهری نمره ۱۵ داد و گفت: در توسعه حمل ونقل عمومی، نوسازی بافتهای فرسوده و مقابله با آسیبهای اجتماعی نتوانسته ایم مطالبات به حق مردم را پاسخ کافی بدهیم.

محسن هاشمی با اشاره به فراز و نشیب‌های فعالیت دو ساله شورای ۲۱ نفره پنجم در تهران در آستانه سالگرد آغاز به کار، گفت: اگر عملکرد شورای شهر را بخواهیم در چارچوب اختیارات و وظایف قانونیش بررسی کنیم، باید گفت که قابل دفاع یا قابل قبول است، اما اگر بخواهیم در مورد عملکرد مجموعه مدیریت شهری قضاوت کنیم، نمی‌توانیم به بخشی از انتقاداتی که به عملکرد مدیریت شهری که شورای شهر بخشی از آن است پاسخ قانع کننده بدهیم.
وی افزود: شاید بتوان گفت در حوزه شهرسازی، حفظ محیط زیست و شفاف سازی عملکرد مدیریت شهری شورا کارنامه مثبتی دارد اما در برخی حوزه ها نظیر توسعه حمل ونقل عمومی، نوسازی بافت فرسوده و مقابله با آسیب‌های اجتماعی نتوانسته‌ایم مطالبات به حق مردم را پاسخ کافی بدهیم.
هاشمی با بیان اینکه شورای شهر تهران سعی کرده که خواست وانتظارات شهروندان را سرلوحه عملکرد شورای شهر خود قرار دهد، ادامه داد: انتظارات شهروندان تهرانی را می ‌توان در چهار حوزه حل مساله ترافیک، کاهش آلودگی هوا، مقابله با آسیب‌های اجتماعی و نوسازی بافت‌های فرسوده و کاهش آسیب پذیری و افزایش تاب آوری در برابر سوانح طبیعی بخصوص زلزله از درون نظرسنجی های علمی صورت گرفته استخراج کرد.به گفته هاشمی، به نظر می‌رسد راه حل بخش عمده این معضلات، بویژه ترافیک و آلودگی هوا، توسعه حمل ونقل عمومی باشد که  طی دوسال نخست شورا، متاسفانه انتظارات مردم از این بخش برآورده نشده است و باید در جهت افزایش ظرفیت و توسعه تجهیزات حمل ونقل عمومی اقدامات جدی و پرشتابی صورت گیرد.
وی بر این نکته تاکید داشت که امروز ظرفیت حمل ونقل عمومی تهران در مقایسه با یک دهه قبل ، افزایش چندانی نیافته است در حالیکه در توسعه زیرساخت گامهای خوبی برداشته شده اما بدلیل ضعف در تامین تجهیزات از قبیل اتوبوس و تجهیزات ثابت و قطارهای مترو، ظرفیت حمل مسافر جهشی نیافته است وباید اولویت نخست مدیریت شهری در دوسال باقیمانده در این بخش باشد.
رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از اعضا شورا معتقدند که دست‌های پنهان در شهرداری اجازه پیشرفت امور در شهر را نمی دهد، این افراد چه کسانی هستند؟ گفت:به صورت کلی در ذهنیت بخشی از جامعه ایران، تئوری توهم توطئه جا دارد، اگر منظور از دستهای پنهان بورکراسی موجود در شهرداری است که این موضوع همیشه مطرح بوده و معایب و مزایایی دارد و نمی توان آن را انکار کرد اما می توان برای غلبه بر آن و تسهیل بورکراسی برنامه داشت.
وی در پاسخ به انتقاداتی مبنی برای اینکه برخی اعضا شورا گویی دچار کرختی و کم کاری شدند گفت: این قضاوت شما را بطور کلی قبول ندارم البته ممکن است در برخی موارد مصداق داشته باشد، طبیعی است برخی اعضا که تجربه حضور در چنین سطحی از تصمیم گیری و ملاحظات ومشکلات آن را نداشته اند، وقتی با موانع کار و فشارها ومشکلات وبحرانها مواجه می شوند، دچار تضعیف روحیه می شوند اما می توانم بگویم اکثریت شورا همچنان با انرژی و انگیزه در پی انجام وظایف خود وکاهش مشکلات شهروندان هستند.
هاشمی در مورد چشم انداز شورا و نمره عملکردی گفت:  یکی از مسایل اصلی مدیریت شهری در دوسال نخست بی ثباتی در مدیریت بود که موجب تعیین سه شهردار و دو سرپرست طی کمتر از دو سال برای شهرداری تهران شد، خوشبختانه از آبان ماه گذشته این موضوع حل شد و  دکتر حناچی مسئولیت اجرایی مدیریت شهری را برعهده گرفتند که امیداوریم تا پایان دوره بتوانند ثبات مناسبی را در شهرداری تهران حاکم کنند. من به عملکرد دوساله شورا مانند سال گذشته نمره ۱۵ می دهم یعنی در مجموع قابل قبول بوده است اما انتقاداتی به برخی بخش‌ها وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا