اجتماعی و فرهنگیصفحه اصلی

ماجرای دعوای تعزیرات و شهرداری تهران چیست؟

معاونت ترافیک سندی را منتشر کرده که نشان می‌دهد یکی از شعبات سازمان تعزیرات به اتهام معاونت ترافیک مبنی بر گران فروشی رسیدگی و آن شعبه را تبرئه کرده است.

به گزارش شوراآنلاین، سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی کشور در تاریخ ۱۵ مرداد ۹۸ با اشاره به رای دیوان عدالت اداری مبنی بر اینکه شهرداری نباید بیش از تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی نرخ عوارض ورود به طرح ترافیک را افزایش دهد می‌گوید: بر همین اساس در شعبه ۴۳ تعزیرات تهران، پرونده‌ای در مورد افزایش غیرقانونی نرخ بلیت مترو و عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک تشکیل و مشخص شد که سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری بیش از میزان نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی، نرخ عوارض سالیانه طرح ترافیک را افزایش داده و این سازمان برخلاف رأی دیوان عدالت اداری، عمل کرده است.

رایگانی با اشاره به افزایش ساعات ممنوعیت ورود به محدوده طرح ترافیک توسط شهرداری گفت: در این مورد تخلف برای شعبه تعزیرات محرز شده و معاونت ترافیک شهرداری را به هزار و ۳۵۲ میلیارد ریال جریمه نقدی در حق صندوق دولت محکوم کرده و علاوه بر این باید مبالغ اضافه دریافتی را هم به شهروندان پرداخت کند.

در پی این اظهارات، بلافاصله معاونت ترافیک شهرداری در عصر همان روز اطلاعیه‌ای صادر کرد و با این تیتر که «سازمان تعزیرات به جای بازی رسانه‌ای به وظایف قانونی خود بپردازد» به اظهارات سخنگوی تعزیرات اعتراض کرد.

در حالی که موضوع طرح شده به طور مستقیم با حقوق مردم در ارتباط است، معاونت ترافیک در اطلاعیه خود گفت: اگر قصد این سازمان اجرای قانون و احقاق حقوق مردم است، اعلان موضوعی که هنوز به طرف حقوقی آن ابلاغ نشده و طرح آن در فضای عمومی می‌تواند به تشویش اذهان منجر شود، چه معنایی دارد؟

معاونت ترافیک علاوه بر این موضوع جایگاه سازمان تعزیرات برای مبارزه با گران فروشی را هم انکار می‌کند و در بخشی دیگر از اطلاعیه می‌گوید: سازمان تعزیرات صلاحیت ورود به عوارض قانونی مصوب شورا‌های اسلامی شهر‌ها را ندارد و لذا این رای – بر فرض صحت ادعای سخنگوی سازمان تعزیرات – فاقد وجاهت حقوقی است و بیشتر یک بازی رسانه‌ای به نظر می‌رسد.

 

البته معاونت ترافیک سندی را هم منتشر کرده که نشان می دهد یکی از شعبات سازمان تعزیرات به اتهام معاونت ترافیک مبنی بر گران فروشی رسیدگی و آن شعبه را تبرئه کرده است.

در رای صادره از شعبه ۱۴ سازمان تعزیرات به تاریخ ۲۱/۳/۱۳۹۸ به صراحت قید شده معاونت ترافیک مرتکب گران فروشی نشده است.

تعزیرات

بانک مرکزی نرخ تورم سال ۹۷ را ۲۶ درصد اعلام کرده است، و مقایسه نرخ ورود به طرح ترافیک سال ۹۷ با سال ۹۸ هم نشان می‌دهد که میزان افزایش آن در سال ۹۸ کمتر از ۲۰ درصد صورت گرفته است.

تعزیرات

البته این احتمال هم وجود دارد که فرمول و مبنای محاسبات سخنگوی سازمان تعزیرات به شکلی دیگر بوده باشد که در نهایت معاونت ترافیک را در جایگاه گران فروشی قرار داده باشد.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا