اجتماعی و فرهنگیصفحه اصلی

آیا قانون انتخابات شورایاری‌ها هفته آینده نهایی می‌شود؟

رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: اگر مصوبه هئیت وزیران درباره شورایاری‌ها مورد ایراد قرار نگیرد، به مرحله نهایی مقررات گذاری در زمینه انتخابات شورایاری‌ها می‌رسیم.

به گزارش شوراآنلاین، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در اولین اظهار نظر پس از برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری ها گفت: برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها مصوبه شورای شهر تهران بود که هیئت تطبیق در فرمانداری تهران نیز با آن مخالفت نکرد.

وزیر کشور با بیان اینکه برای تأمین امینت و انتظامات انتخابات پنجمین دوره شورایاری‌ها از وزارت کشور درخواست شد که با مدیریت شهری همکاری کند، گفت: به مصوبه شورا نمی‌توان ایرادی وارد کرد و موضوع برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در دولت مطرح و دولت نیز با هدف مشارکت عمومی وزارت کشور را به همکاری با مدیریت شهری (شهرداری و شورای شهر) موظف کرد.

رحمانی فضلی با تأکید بر اینکه امیدواریم این آخرین بار باشد که انتخابات شورایاری‌ها به این صورت برگزار می‌شود، تصریح کرد: در دوره قبل شورای عالی استان‌ها به ما قول داده بودند که این موضوع (برگزاری قانونی انتخابات شورایاری‌ها) را در قالب یک طرح به مجلس ارائه کنند.

مرتضی الویری رئیس شورای عالی استان‌ها در تشریح جزئیات اظهار نظر عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور گفت: ۲ ماه پیش شورای عالی استان‌ها مصوبه‌ای را گذراند که شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت می‌توانند انجمن شورای محله را تشکیل دهند.

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به بند ۵ و ۷ ماده ۸۰ قانون شورا‌ها افزود: تصور ما این است که با استناد به این دو بند قانون شورا‌ها می‌توان نهاد شورایاری برای مشارکت مردم ایجاد شود.

الویری گفت: با استناد به این بند دیگر احتیاجی به رأی مجلس شورای اسلامی وجود ندارد، به همین دلیل شورای عالی استان‌ها پس از تصویب در هیئت وزیران می‌تواند مصوبه را اجرا و عملیاتی کند.

او در توضیح ایراد کمیسیون کلانشهر‌ها به مصوبه شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: ایراد کمیسیون کلانشهر‌ها این نبود که مصوبه باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، بلکه ایراد آن‌ها بیشتر در نحوه تأمین مالی برگزاری انتخابات پنجمین دوره شورایاری‌ها بود.

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به حضور نماینده وزیر کشور در کمیته ۴ جانبه گفت: امیدواریم بتوانیم هفته آینده گزارش نهایی خود را ارائه کنیم و پس از ارائه در کمیسیون کلانشهر‌ها به تصویب هیئت وزیران برسانیم.

الویری گفت: اگر مصوبه هیئت وزیران از سوی رئیس مجلس مورد ایراد قرار نگیرد (مجلس شورای اسلامی ممیزی طرح را انجام می‌دهد)، ما به مرحله نهایی مقررات گذاری در زمینه انتخابات شورایاری‌ها می‌رسیم.

او در توضیح اینکه اگر مصوبه‌ای مورد ایراد مجلس شورای اسلامی باشد، افزود: اگر مصوبه هیئت وزیران مورد تأیید مجلس شورای اسلامی نباشد، در آن زمان باید از طریق مجلس موضوع را پیگیری کرد.

رئیس شورای عالی استان‌ها در پاسخ به این سوال که بیشترین ایراد وارده کمیته چهار نفره از مصوبه شورای عالی استان‌ها چه بود؟ گفت: من خیلی در جریان ایراد‌های کمیته چهار جانبه نیستم، اما زمانی که موضوع در کمیسیون کلانشهر‌ها مطرح شد، ترجیح دادم برای آن که وقت کمیسیون کلانشهر‌ها گرفته نشود، به کمیته چهار نفره‌ای برای بررسی ارجاع دهم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا