شورای شهرصفحه اصلی

انتقاد هاشمی از دولت روحانی به دلیل تعلل در توسعه مترو

رئیس شورای شهر تهران به نبود اعتبار برای توسعه مترو اشاره کرد و گفت: ۷ سال است که روحانی به دولت آمده ولی فاینانسی برای توسعه مترو محقق نشده است.

 به گزارش شوراآنلاین، محسن هاشمی در حاشیه صدوپنجاه و هشتمین جلسه شورای شهر تهران به موضوع گزارش تلفیق سال ۹۳ که توسط حسابرس شورا در جلسه امروز قرائت شد اشاره کرد و اظهار داشت: این گزارش فقط نوعی گزارش به شمار می‌رود و طرح و لایحه نیست که تبدیل به مصوبه شود و براساس قوانین شهرداری و شوراها باید در صحن گزارش‌هایی از تلفیق ارائه دهند.

وی افزود: سال‌های گذشته گزارش‌هایی که در شورای شهر قرائت می‌شود آنقدر مفصل نبود ولی گزارش کنونی بیش از ۲۰۰ بند دارد که جلسه قبل من نسبت به این موضوع شک کردم که آیا باید در جلسه شورا قرائت می‌شد یا خیر.

 رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: پس از تحقیقی که به عمل آوردم مشخص شد که قانوناً باید این گزارش در شورای شهر خوانده شود؛ البته تخلفات مطرح شده در قالب این گزارش قطعی نیست و تنها نظر حسابرس است که بعد از پاسخ شهرداری کمیسیون برنامه و بودجه باید نظر قطعی را مطرح کنند.

وی با اشاره به اینکه گزارش ارائه شده بندهای پیچیده‌ای داشت، گفت: باید به شهرداری فرصت دارد که به همه این موضوعات پاسخ دهد. ۵ سال از سال ۹۳ گذشته و ممکن است بسیاری از موضوعات مطرح شده برطرف شده با شد؛ بنابراین بندهایی که تخلف در آن  ارائه شده باید برای کمیسیون حقوقی و نظارت محرز شود.

* فعالیت محرمانه در شهرداری نداریم

هاشمی بیان داشت: در صورتی که این تخلفات برای کمیسیون حقوقی و نظارت احراز شود مساله به هیات تخلفات شهرداری ارائه تا حکم‌های لازم داده شود و اگر تخلفات قضایی و کیفری باشد باید در قوه قضاییه رسیدگی به عمل آ‌ید.

وی بیان داشت: در تمام گزارشات حسابداری‌ها این موضوعات رُک و شفاف ارائه می‌شود و شاید مجری پاسخی برای آنها داشته باشد ولی باید توجه داشت که این گزارش ارائه شده محرمانه نیست و از نظر مردم در شهرداری فعالیت محرمانه نداریم.

* نامه‌ای درمورد بازگشت عوارض زوج یا فرد به مردم نداشته‌ایم 

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فرماندار تهران اعلام کرده عوارض اخذ شده از شهروندان به دلیل ورود به محدوده زوج و فرد در سال گذشته به زودی به جیب آنها بازگردانده می‌شود، گفت: در این زمینه شورای شهر نامه‌ای دریافت نکرده است.

* شکایت از نتایج انتخابات اندک بود 

وی در ادامه به موضوع انتخابات شورایاری‌ها اشاره کرد و گفت: این انتخابات به دلیل اینکه الکترونیکی برگزار شد نظم مناسبی داشت و نتایج اولیه نیز ۲ تا ۳ ساعت پس از خاتمه رای‌گیری مشخص شد.

رئیس شورای شهر گفت: شکایت‌ها درمورد نتایج انتخابات هرچند اندک بوده ولی آنها را بررسی و پس از ‌آن نتایج قطعی را از طریق سامانه اعلام می‌کنیم.

هاشمی درباره اعتبارنامه شورایاری‌ها گفت: برخی اسناد مورد نظر را ارائه نداند که خود به خود انتخاب آنها ابطال می‌شود و علی‌البدل به جای آنها اعلام خواهد شد؛ البته تا به حال موضوعی در این زمینه به ما ارسال نشده و اگر ارسال شود آن موقع رسیدگی می‌‌کنیم.

وی درباره ایرادی که سازمان بازرسی کل کشور به  قانونی بودن انتخابات شورایاری‌ها گرفته بودند، گفت: موضوع همچنان در سازمان بازرسی کل کشور باز است.

* دور زدن قانون و تقلب دلیل افزایش ترافیک در پایتخت 

رئیس شورای شهر تهران در مورد طرح ترافیک جدید در پایتخت و انتقادات وارده به آن گفت: افزایش ترافیک تا حدودی طبیعی است چرا که با گذشت یک ماه از اجرای طرح جدید شهروندان روش دور زدن قانون و تقلب را پیدا می‌کنند. از طرفی نیز سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار خودرو به تعداد وسایل حمل و نقل عمومی پایتخت اضافه می‌شود و در صورتی که پلیس به وظایف خود بهتر عمل کند شاهد کاهش ترافیک خواهیم بود.

وی بیان داشت: البته به نظرم اجرای روش‌های مختلف برای کنترل آلودگی هوا موقتی است و باید به فکر  توسعه  هر چه بیشتر حمل و نقل عمومی بود تا از این طریق موانع بیشتری را برای تردد خودروهای شخصی ایجاد کنیم.

* ضرورت تامین اعتبار برای توسعه مترو 

رئیس شورای شهر تهران گفت: راه‌هایی است که برای اعتبارات بیشتر مترو اختصاص دهیم تا توسعه آن سرعت یابد. مترو سال‌هاست که در کشور بومی شده و اگر اعتبار دهند سرعت ساخت آن افزایش می‌یابد.

و ی تصریح کرد: در حال حاضر مشکل تامین اعتبار است و مدیریتی برای تامین آن نیست که از هم از دولت و هم از آقای حناچی درخواست دارم که به این موضوع توجه داشته باشند یا از طریق فاینانس و یا مجتمع‌های ایستگاهی این اعتبارت را تامین کنند.

هاشمی گفت: هفت سال است که روحانی به دولت آمده ولی فاینانسی در این زمینه موثر واقع نشده است زمانی که من در شرکت مترو بودم ۱۰هزار میلیارد تومان از طریق مجتمع‌های ایستگاهی برای مترو اعتبار تامین کردم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا