نقش مهم شوراهای روستایی در کاهش مهاجرت

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین غلامرضا بصیری پور در گفت‌وگو با خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: افزایش سطح رفاه روستاییان نقش مهمی در کاهش مهاجرت به شهرها دارد و بر همین اساس باید اقدامات بنیادی برای افزایش رفاه روستاییان صورت گیرد، البته رفاه تنها راه‌حل برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان نیست و باید به دنبال اشتغال روستاییان نیز بود تا با ایجاد منابع درآمدی از مهاجرت به شهرها صرف‌نظر کنند.

 

وی افزود: به‌طورکلی باید کشور با تولید ملی و روستایی اداره شود و اتکا به درآمدهای نفتی کاهش یابد. باید تولیدات روستایی منطبق با اقتصاد مقاومتی تولید شوند، بر این اساس باید در توسعه تولیدات کشاورزی در روستاها به‌ویژه کشت‌های گلخانه‌ای که به منابع آب کمتری نیاز دارند توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

 

وی به حاشیه‌نشینی اطراف شهرها اشاره کرد و افزود: اکثر این افراد به دلیل عدم شغل و درآمد از روستاها به شهرها مهاجرت کردند و امروز در حاشیه شهرهای مشهد مستقر شده‌اند و برای جلوگیری از این مهاجرت باید تسهیلات اشتغال کشور به سمت روستاییان سوق داده شود.

 

رییس شورای عالی استان‌ها به نقش شوراها در رفع مشکلات روستاییان و جلوگیری از مهاجرت آنها به شهرها اشاره کرد و افزود: برای تحقق این مهم باید باید شورایاوری و شوراباوری در جامعه نهادینه شود تا این نهاد قانونی بتواند برنامه‌های خویش را پیش ببرد. شوراها از یک ظرفیت قانونی بسیار خوبی برخوردارند که مدیران اجرایی و بخش دولتی می‌توانند از آن برای پیشبرد طرح‌ها و پروژه‌ها بهره بگیرند.

 

بصیری پور با بیان اینکه جذب نیرو برای شهرستان‌ها در برنامه‌های شورای عالی استانها قرار دارد، ادامه داد: شورای اسلامی استانها باید کسانی را برای شورای عالی انتخاب کنند که فقط نماینده حوزه انتخابیه تابعه خود نباشد و برای کل استان فعالیت داشته باشد. باید برای شوراها وقت گذاشته شود و برای رسیدن به پویایی شوراها فعالیت کرد.

 

وی با اشاره به انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید تلاش کنیم در استانها، افراد شوراباور را برای مجلس شورای اسلامی انتخاب کنیم.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا