مدیریت شهری

کاهش ۴۰% هزینه های ساخت مسکن در بافت های فرسوده با اعمال کامل بسته های تشویقی نوسازی

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری سازمان نوسازی شهر تهران در گفتگوی تلفنی با برنامه ۱۸:۳۰ شبکه خبر خاطرنشان کرد: چنانچه بسته تشویقی دولت بطور کامل اعمال شود، می تواند در کنار مشوق های شهرداری حدود ۴۰% از هزینه های ساخت و ساز در بافت های فرسوده را کاهش دهد.

به گزارش شوراآنلاین و به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، علی خانی با اشاره به برنامه های چهارم، پنجم و ششم توسعه و پیش بینی سالیانه ۱۰% نوسازی در کشور، عنوان کرد: این عدد نیازمند بررسی است و شایسته است کشش بازار در روند نوسازی و بازآفرینی مسکن در نظر گرفته شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری سازمان نوسازی شهر تهران مهمترین مأموریت نوسازی را نجات جان انسان ها در مواجهه با تهدید زلزله در بافت های فرسوده عنوان کرد و یادآور شد: با توجه به این موضوع، نوسازی مسکن با اولویت بیشتری مورد توجه قرار گرفته و ابزارهای متعددی نیز برای رونق نوسازی مسکن تعریف شده است.

وی ادامه داد: در شهر تهران در ۱۰سال گذشته بطور متوسط سالانه ۲۰ هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده تولید شده است؛ بخشودگی عوارض، ارائه خدمات تسهیل گری رایگان از طریق دفاتر توسعه محله ای، ترغیب ساکنان و سرمایه گذاران به نوسازی و … ابزارهایی بودند که در شهر تهران مورد استفاده قرار گرفت و توانست پاسخ مناسبی برای نوسازی بافت های فرسوده داشته باشد.

خانی با تأکید بر این که ابزارهای تشویقی می تواند موجب رونق تولید مسکن شود، خاطرنشان کرد: چنانچه بسته تشویقی دولت بطور کامل اعمال شود، می تواند در کنار مشوق های شهرداری حدود ۴۰% از هزینه های ساخت و ساز در بافت های فرسوده را کاهش دهد.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به تجربه سال های گذشته، تصریح کرد: به دلیل اجرایی نشدن کامل بسته های تشویقی و تورمی که در حوزه ساخت مسکن به وجود آمد تاکنون موفق به کاهش تنها ۶% از هزینه های ساخت شده ایم.

وی با بیان این که در آئین نامه اجرایی آمده است تخفیف هزینه های انشعابات، بیمه و وام های ارزان قیمت در اختیار سازندگان قرار بگیرد، گفت: اگر وام با بهره کم در اختیار سازندگان قرار گیرد که طبق مصوبه جدید دولت محترم ۷۰ میلیون است، این وام در بدو شروع پروژه می تواند حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از هزینه های ساخت را پوشش دهد، اما پرداخت این وام هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ فرآیندهایی که برای دریافت وام طی می شود با مشکلاتی مواجه بوده است.

خانی روند و سرعت پروژه های نوسازی در شهر تهران را نسبتاً قابل قبول ارزیابی کرد و با اعلام این که ۴۳% از بافت های فرسوده تهران نوسازی شده است، گفت: بسته تشویقی جدیدی از طریق ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران مورد تصویب قرار گرفته است.

وی در این رابطه خاطرنشان کرد: بسته تشویقی جدید برای ۲۴ محله شهر تهران که درصد نوسازی مسکن در آنها پائین بوده، محلات تاریخی که نیازمند حمایت ویژه هستند و محلاتی مانند فرحزاد و کن که مشکلات خاصی دارند، تدوین شده تا شاهد رونق نوسازی در این محلات باشیم و بتوانیم در تمام محلات شهر تهران به متوسط نوسازی ۵۰% برسیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا