مدیریت شهری

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران عنوان کرد:ارج نهادن به مفاخر معاصر یکی از وظایف سازمان زیباسازی است

به گفته برزین ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرتهران، سمپوزیوم مجسمه سازی مفاخر ویژه هنرمندان معاصر ایران به منظور ارج نهادن به مقام شامخ مفاخر معاصر ایران شکل گرفته است و با خلق و جانمایی هر مجسمه در سطح شهر تهران، زمینه ای فراهم می شود تا یاد وخاطره این مفاخر را حفظ کنیم.

به گزارش شوراآنلاین و به نقل از روابط عمومی سازمان زیباسازی شهرتهران، برزین ضرغامی پس از بازدید از دومین سمپوزیوم مجسمه سازی مفاخر گفت: در طول سال برای تامین بخشی از مجسمه های شهر چندین فراخوان برگزار می شود تا با مشارکت هنرمندان آثار قابل تاملی خلق و در سطح شهر نصب شود.

او افزود: در کنار فراخوان ها، تاکنون چندین دوره سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران، سمپوزیوم پرتره شهدا وسمپوزیوم مفاخر معاصر تهران را برگزارکرده ایم و این روزها نیز دومین سمپوزیوم مجسمه مفاخر ویژه هنرمندان معاصر درعمارت عین الدوله در حال برگزاری است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرتهران ادامه داد: مجسمه هایی که تاکنون درسطح شهرتهران نصب شده اند؛ هریک حال و هوا، رویکرد و کارکرد خودشان را دارند. از این رو همواره با نظرات مختلفی درباره این مجسمه ها رو به رو می شویم. اما وقتی قراراست سمپوزیومی برای مفاخر معاصر ایران شکل بگیرد، باید مجسمه ها به گونه ای ساخته شوند که وقتی درسطح شهرجانمایی شدند، همه بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند، البته باید به این نکته توجه کرد که یک اثر همیشه نمی تواند همه شهروندان را راضی نگاه دارد.

او درباره دومین سمپوزیوم مجسمه مفاخر، گفت: این روزها عمارت عین الدوله با حضور ۲۶ مجسمه ساز به همراه دستیاران شان و مخاطبانی که هر روز از این رویداد بازید می کنند، حال و هوای دیگری دارد و در این رویداد مجسمه سازان تلاش می کنند ضمن شبیه سازی، حس و حال هنرمند را نیز در آثارشان به تصویر بکشند.

ضرغامی گفت: تا زمانی که پرتره ها کامل نشوند، نمی توان درباره آن ها نظر داد. اما به نظرم تا این مرحله کار مجسمه سازان با عکس هایی که از این هنرمندان در اختیار داشته اند، توانسته اند تا حد تقریبا مطلوبی پرتره مفاخر معاصر را بسازند.

او ادامه داد: تا پیش از این، مجسمه تعدادی از مفاخر ملی ایران، از جمله حافظ، سعدی و مولانا ساخته شده است و هنرمندان مجسمه ساز و نقاش براساس تخیل شان و بنا به دوره تاریخی که این افراد زندگی می کردند؛ پرتره آن ها را ساخته اند. برخی از مجسمه ها و نقاشی ها آن قدرتاثیرگذار بوده اند که مخاطبان به این باور رسیده اند که مثلا سعدی واقعا این شکلی بوده است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی در ادامه با اشاره به فراز و فرودی که مجسمه سازی در ایران داشته است، گفت: در دهه های اخیر به همت سازمان زیباسازی شهر تهران تلاش شده تا بخشی از مشکلاتی که درحوزه مجسمه سازی با آن روبرو بوده ایم را برطرف کنیم وامیدوارم در سال های آتی این روند همچنان ادامه یابد.

او درپایان سخنانش درباره جانمایی پرتره مفاخر، گفت: همواره بحث های متعددی درباره جانمایی مجسمه ها در سطح شهرتهران بوده است، امیدوارم در این دوره مجسمه ها در مکان هایی نصب شوند که تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا