سیاسیصفحه اصلی

چمران: انتخابات شورایاری‌ها در واقع انتخابات محله است/ انتخابات شورایاری‌ها محلی برگزار می‌شود و نیازی به مصوبه مجلس ندارد

مهدی چمران، رئیس ادوار دوم تا چهارم شورای‌ شهر تهران، گفت: در قانون شورایاری نداریم، اما انجمن محلی داریم که شورا بر اساس قانون می‌تواند تاسیس انجمن محلی را در دستور کار داشته باشد. بر همین اساس و مبنا، در آن زمان ما انتخابات انجمن‌های محلی را به اسم شورایاری انجام دادیم.

به گزارش شوراآنلاین، انتخابات شورایاری‌ها در تهران به‌ زودی برگزار می‌شود و به روال چهار دوره گذشته همچنان این روند مخالفان خود را دارد. برخی منتقدانِ برگزاری انتخابات شورایاری‌ها تاکید دارند که به این موضوع در قانون اساسی اشاره شده و بر همین اساس باید یک قانون مصوب‌شده از مجلس، سازوکار برگزاری آن را مشخص کند. همچنین انتقادهایی نسبت به برگزاری این انتخابات صرفاً در تهران مطرح می‌شود. برخی معتقدند اگر این انتخابات موضوعی سراسری است، باید در سراسر کشور انجام شود. البته منتقدان طرح موضوع برگزاری انجمن محلی در تهران را هم رد می‌کنند و تاکید دارند که چون در ماده مربوط به این موضوع اشاره شده است که «بر اساس قانون انجام شود»، پس در این‌باره هم باز باید مجوز برگزاری آن با مصوبه‌ای از طرف مجلس صادر شود.

مهدی چمران، رئیس ادوار دوم تا چهارم شورای‌ شهر تهران، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اما تاکید می‌‌کند که برگزاری انتخابات شورایاری‌ها یک انتخابات محلی است و نیازی به مصوبه مجلس ندارد. او می‌گوید که در دولت نهم هیات‌ دولت مصوبه‌ای تصویب کرده و به وزارت کشور اجازه برگزاری انتخابات شورایاری‌ها را داده است. چمران اصرار دارد که این انتخابات یک انتخابات محلی و با نام انجمن محله است که اسم آن را شورایاری گذاشته‌اند. مشروح گفت‌وگوی اعتمادآنلاین با چمران درباره سرنوشت برگزاری انتخابات شورایاری‌ها به شرح زیر است:

*با توجه به اینکه شما به عنوان رئیس در دوره دوم شورای‌ شهر موضوع برگزاری انتخابات شورایاری‌ها را پیگیری می‌کردید، اول اینکه اختلاف شورای‌ شهر با وزارت کشور در آن زمان به کجا رسید؟ و دوم آیا برگزاری انتخابات شورایاری‌ها قانونی است؟ نظر شما درباره برگزاری انتخابات شورایاری‌ها چیست؟
در دوره اول شورای‌ شهر انتخابات شورایاری‌ها در ۸۵ محله انجام شده بود، اما کامل نبود. دوره دوم ما آمدیم و مخالفت‌هایی با آن صورت گرفت و مخالفان تاکید داشتند که این موضوع در قانون وجود ندارد. ما اعلام کردیم در قانون هست و در نهایت کار به وزارت کشور رسید. در آن زمان با حاج آقا پورمحمدی، وزیر کشور، جلسه‌ای داشتیم و بعد از آن به تفاهم رسیدیم که انتخابات شورایاری‌ها انجام شود، به همین صورت هم شد.

دوره سوم هم به مشکل برخوردیم و باز همین کش‌وقوس وجود داشت، اما در نهایت انجام شد.

سرانجام در دوره چهارم این موضوع به هیات دولت رفت و در دولت مصوب شد که این کار را وزارت کشور انجام دهد.

* یعنی قانونی به عنوان شورایاری وجود دارد؟
در قانون شورایاری نداریم، اما انجمن محلی داریم که شورا بر اساس قانون می‌تواند تاسیس انجمن محلی را در دستور کار داشته باشد. بر همین اساس و مبنا، در آن زمان ما انتخابات انجمن‌های محلی را به اسم شورایاری انجام دادیم.

 

*شورایاری و انجمن محلی یک کارکرد دارند؟

بله یکی هستند، فقط ما اسمش را گذاشتیم شورایاری.

 

*یعنی باید از سازوکاری که در حال حاضر انتخابات آن قرار است برگزار شود، تحت عنوان انتخابات انجمن محلی یاد کرد؟

بله، هر محله‌ای یک انجمن دارد، این انجمن به شورای‌ شهر وصل می‌شود. می‌توان گفت که شورای‌ شهر در هر محله‌ای یک شورای‌ شهر کوچک دارد که اسم آن انجمن محله است. آن انجمن شهر بوده و این انجمن محله است. اسم انجمن شهر را شورای‌ شهر گذاشته‌اند و ما هم اسم آن را خودمان شورایاری گذاشتیم، اما در موضوعات رسمی انجمن محله می‌نوشتیم.

 

*در واقع بر اساس آن مجوز و مصوبه‌ای که هیات‌ دولت در آن زمان داده است، در حال حاضر این روند با اجازه وزارت کشور اجرا می‌شود؟

اصل این موضوع در قانون است. در قانون شوراها، فکر می‌کنم در بند ۹ این قانون، به این موضوع اشاره شده است.

 

*به هر حال به موضوع شورایاری‌ها در قانون اساسی اشاره شده است، اما قانون زیردستی برای اجرا به این اسم وجود ندارد…

در قانون اساسی نه، شورایاری یک انتخابات محلی است و به قانون اساسی ارتباطی ندارد. قانون اساسی انتخابات سراسری را مد نظر دارد. انتخابات این انجمن درباره محله است، یک محله می‌خواهد نماینده‌ها یا معتمدان خود را انتخاب کند و یک انجمن محلی درست شود تا کارهای محله را اداره کند. این انتخابات سراسری نیست و در شهرهای دیگر هم انجام نمی‌شود و فقط در تهران برگزار شد. البته بعد از آن شهرهای دیگری نیز مانند مشهد و… آمدند و به نوع دیگری آن را تشکیل دادند، اما ما در تهران به اسم شورایاری آن را برگزار کردیم.

ضمن اینکه ما این انتخابات را در دوره سوم طی دو یا سه روز انجام دادیم تا این توهم به وجود نیاید که یک انتخابات سراسری و عمومی است.

*پس معتقدید که چون این انتخابات محلی برگزار می‌شود، دیگری نیازی به مصوبه مجلس ندارد و زیر نظر وزارت کشور انجام می‌شود؟

این موضوع به مصوبه مجلس کاری ندارد. می‌گوید شورا می‌تواند انجمن محلی تاسیس کند و شورا هم تاسیس انجمن محلی را در همان دوره اول تصویب کرد. دوره دوم هم تصویب کرد و اصلاحاتی درباره آن انجام داد. همان‌طور که اکنون هم اصلاحاتی برای آن در نظر گرفته شده است. بنابراین نیازی به قانون مجلس شورای اسلامی نیست که انتخابات سراسری برگزار شود؛ یک انتخابات محله‌ای است که در محله‌ها انجام می‌‌شود.

 

*این روشی که برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها انتخاب کرده‌اید دور زدن قانون به حساب نمی‌آید؟

کدام قانون را دور زده‌ایم؟ سوالی بپرسید که قابل فهم باشد.

 

*شما می‌گویید که ما نام انتخابات شورایاری‌ها را تغییر داده‌ایم؟

تغییر ندادیم، ما اسم انجمن محلی را گذاشته‌ایم شورایاری، شما بگذارید مثلاً نشست محلی. آن را این‌طور نام‌گذاری کردیم وگرنه خودش انجمن محلی است.

منبع:اعتماد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا