اجتماعی و فرهنگیصفحه اصلی

اجرای طرح پرداخت تقسیطی جرایم راهنمایی و رانندگی

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از اجرای طرح پرداخت تقسیطی جرایم خبر داد و گفت: مالکان خودروهای توقیفی دارای یک میلیون تومان جریمه ، می توانند به صورت اقساط یک ساله ، جرایم را پرداخت کنند.

به گزارش شوراآنلاین، سردار سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا  در نشست خبری اظهار داشت: برابر قانون، خودروهای دارای بالای یک میلیون تومان جریمه باید توسط پلیس راهور توقیف و به پارکینگ هدایت شوند که در حال حاضر بیش از ۸۱ هزار و ۷۵ دستگاه خودرو در پارکینگ‌های کشور به دلیل جریمه بالای یک میلیون تومان، توقیف است.

وی با اشاره به بازدید میدانی و نامحسوس از پارکینگ های مختلف توقیف خودرو افزود: در بازدید ها دریافتیم که غالب خودروهای توقیفی از نوع پراید، پژو آر دی و … هستند که متعلق به کسانی می باشند که از طریق خودرو امرار معاش می کنند از طرفی این خودروها دارای جرایمی با طیف مختلف مبلغی از یک میلیون تا ۱۵ میلیون تومان هستند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با استناد به ماده ۴۷ قانون محاسبات کشور مبنی بر “دادن مهلت به افراد دارای دیون دولتی ” اضافه کرد: برای کمک به رانندگانی که خودروهایشان به دلیل جرایم بالای یک میلیون تومان، مدتها است در پارکینگ ها توقیف است و به استناد ماده ۴۷ قانون محاسبات کشور، طرحی برای اجرای تقسیط جرایم تدوین و به تأیید فرمانده ناجا رسید و پس از طی این مرحله با تأیید وزیر کشور، دستورالعمل اجرای طرح به رده های متولی ابلاغ شد.

سردار هادیانفر ادامه داد: البته اجرای این طرح شامل خودورهایی است که حائز شرایطی چون؛ نداشتن سن فرسودگی ( خودرو سواری ۲۰ سال، سواری عمومی بنزین سوز و دوگانه سوز ۱۲ سال و موتورسیکلت کاربراتوری ۶ سال )، فاقد شکایت قضائی و … باشند.

این مقام ارشد انتظامی تشریح کرد: مالک در این طرح متعهد به پرداخت جریمه ظرف مدت یک سال به شیوه اقساطی می باشد و تا زمانی که جریمه به طور کامل تسویه نشود، مالک حق انتقال و فروش خودرو را ندارد.

وی اضافه کرد: مالک پس از اتمام پرداخت جریمه و تسویه حساب، می تواند به پلیس راهور مراجعه کند و پلیس بر برگه پارکینگ عنوان “شکایت برطرف شد” را ثبت و مهر می کند.

سردار هادیانفر در پاسخ به سوالی درباره اینکه این طرح شامل پرداخت هزینه پارکینگ نیز می شود، گفت: خیر ، اجرای طرح تقسیطی صرفا مربوط به جرایم راهنمایی و رانندگی می باشد.

وی یادآور شد: حتی اگر خودرویی در حال حاضر جریمه بالای یک میلیون تومان دارد و به هر دلیلی توقیف نشده باشد،مالک می تواند به صورت تقسیطی این جریمه را پرداخت کند و در واقع باید بگویم ” اجرای طرح تقسیطی جرایم راهنمایی و رانندگی ” صرفا به خودروهای توقیفی معطوف نمی باشد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در بخش دیگری از سخنان خود درباره خودروهای دارای پلاک موقت بیان کرد: به استناد ماده ۵۰ و ۷۸ قانون گمرک کشور، برای  خودروهای گذر موقت، امکان نقل و انتقال و خرید و فروش وجود ندارد.

این مقام ارشد انتظامی یادآور شد: متأسفانه در برخی از سایت ها چون شیپور و دیوار، آگهی هایی با عنوان “نقل و انتقال” یا ” خرید و فروش خودروهای دارای پلاک موقت” دیده می شود که باید بگویم امکان چنین فرآیندی وجود ندارد و برخی از افراد سودجو به دنبال کلاهبرداری هستند.

سردار هادیانفر درباره راکبان موتورسیکلتی که بیش از حد مجاز بار می زنند نیز خاطر نشان کرد: در کلان شهرهایی چون تهران به ویژه در محدوده بازار شاهدیم که راکب موتورسیکلتی به اندازه توان یک وانت بار، وسایل گوناگون حمل و نقل می کند که باید بگویم پلیس با چنین مواردی نیز به شدت برخورد می کند.

وی اضافه کرد: از طرفی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا ، به وانت بارهایی که بیش از ۵ سال از عمر آنها نگذشته باشد پلاک عمومی می دهد تا محدودیتی در تردد نداشته باشد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به ارسال پیامکی تخلفات به رانندگان یادآور شد: از طریق سامانه پیامکی تخلف رانندگان متخلف به شماره تماسی که در ثبت سند ارائه شده است، ارسال می شود و اگر عده ای عنوان می کنند که این پیامک ها را دریافت نمی کنند باید با مراجعه به مراکز شماره گذاری اطلاعاتشان را به روز کنند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در بخش پایانی سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره وضعیت خودرویی که مالکش فوت شده است، گفت: برابر ماده ۸ و ۹ آیین نامه راهنمایی و رانندگی ناجا، وراث فرد فوت شده موظف هستند ظرف ۶ ماه خودرو را تعیین تکلیف کنند و پس از تعیین تکلیف، پلاک از نام فرد فوت شده خارج می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا