استان

چابهار در رویای آبی که شیرین نمی‌شود!

شه بخش گرگیج گفت: شیرین‌سازی آب دریا در منطقه چابهار دغدغه اصلی ماست،

به گزارش شوراآنلاین، حکایت مردم این نقطه استراتژیک روی نقشه کشورمان، حکایت همان ضرب‌المثل قدیمی تا لب چشمه رفتن و تشنه برگشتن است؛ آن هم در استانی که حدود ۳۰۰ کیلومتر، مرز آبی دارد و از این آب نصیبی نبرده است؛ حکایتی که سر یک بحث قدیمی را دوباره باز می‌کند؛ شیرین کردن آب دریای عمان. پدیده‌ای که سال‌هاست در دنیا اتفاق می‌افتد و شیرین‌سازی بیش از ۹۰ میلیون متر مکعب آب دریا در جهان در هر روز شاهدی است بر این ادعا.

 شه بخش گرگیج نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها با اشاره به همین موضوع اظهارداشت: شیرین‌سازی آب دریا در این منطقه دغدغه اصلی ماست، چابهار یک منطقه بی‌آب نیست و اصلا قابل قبول نیست که جایی که این سطح دسترسی به دریا دارد با بی‌آبی درگیر باشد، اما متاسفانه فقط در اسناد بالادستی به این موضوع اشاره می‌شود.

گرگیج با گلایه از همین موضوع می‌گوید: مثلا در سند پنج ساله ششم توسعه بر این شیرین‌سازی تاکید شده و آمده بود که باید آب ۷۰ درصد روستاهای حاشیه عمان به سمت شیرین‌سازی برود، اما در عمل این اتفاق نیفتاد. چرایش را که می‌پرسیم، او پای کمبود اعتبارات را وسط می‌کشد، یعنی همان مشکل همیشگی که وقتی به استان سیستان و بلوچستان و شهرستان چابهار می‌رسد، بیشتر از همیشه خودش را نشان می‌دهد و نتیجه‌ای جز پایین بودن سرانه‌ها و شاخص‌های توسعه انسانی در این منطقه از کشور ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا