شورای شهر

فراهانی: شلوغی مترو به معضلی تاریخی تبدیل شده است

طبق قانون دولت در بخش توسعه و بلیت مترو موظف به پرداخت یارانه است که به علت کسری بودجه، این سهم را شهرداری تهران پرداخت می‌کند.

 

به گزارش شوراآنلاین، افزایش کرایه ناوگان حمل و نقل عمومی در سال ۹۸ جزء مواردی بود که پس از ماه‌ها کش و قوس در نهایت طی هفته گذشته به تأیید هیأت دولت رسید و کرایه انواع ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوس، مترو و تاکسی به صورت یکپارچه ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد، اگرچه در بخش‌هایی چون تاکسیرانی این افزایش قیمت بیش از ۲۰  درصد اعلام شده بود.

حال مترو به عنوان پرطرفدارترین وسیله حمل و نقل عمومی میان مردم شناخته شده است و روزانه میلیون‌ها سفر درون شهری به وسیله آن انجام می‌شود.

نرخ بلیت مترو در سال گذشته برای بلیت تک سفره مبلغ ۱۰۰۰ تومان بود که با افزایش ۲۰ درصدی نرخ وسایل حمل و نقل عمومی از جمله مترو که از هفته گذشته اعمال شد، نرخ بلیت تک سفره مترو به ۱۲۰۰ تومان افزایش پیدا کرد.

مدیران شهری نرخ واقعی بلیت مترو را نزدیک به ۳۰۰۰ تومان برای هر فرد می‌دانند که دولت و شهرداری به آن یارانه پرداخت می‌کنند، تا این مبلغ برای شهروندان کاهش پیدا کند، اما اعضای شورای شهر تهران بر این باورند که دولت سهم خود را در این بخش پرداخت نمی‌کند.

مجید فراهانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در خصوص عملکرد دولت در حوزه مترو و علت شلوغی مترو اظهار کرد: شلوغی مترو به معضلی تاریخی تبدیل شده و علت اصلی آن هم وجود مشکل در بحث تأمین واگن‌های شهرداری تهران است.

وی افزود: حال باید گفت از زمانی که به شرکت‌های خارجی که اغلب چینی و فرانسوی هستند جهت تأمین واگن‌های خطوط مترو پایتخت، سفارش ساخت داده و پول به حساب این شرکت‌ها واریز می‌شود، تا زمانی که این واگن‌ها ساخته شوند و به دست ما برسند، ماه‌ها زمان می‌برد.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به بودجه ۹۸ گفت: مدیریت شهری برای خرید واگن‌های مترو در بودجه سال ۹۸ مبلغی بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان  در نظر گرفته است.

فراهانی با اشاره به فقدان همکاری مناسب گمرک برای ترخیص واگن‌های سفارش داده شده، تصریح کرد: در توضیح این نبود همکاری به مثال خرید ۲۱ دستگاه نردبان غول پیکر سازمان آتش نشانی تهران اشاره می‌کنم.

وی گفت: در زمان خرید این ۲۱ دستگاه نردبان، گمرک تا زمان دریافت ریال آخر حق گمرک خود، اجازه ترخیص این ۲۱ دستگاه را نداد، لذا مجبور شدیم در دو نوبت این ۲۱ دستگاه را ترخیص کنیم.

عضو شورای شهر تهران در رابطه با نقش دولت در تأمین هزینه‌های مترو پایتخت گفت: بر اساس قانون، دولت موظف است در دو بخش برای مترو تأمین اعتبار کند و علت آن هم این است که مترو پایتخت ابتدا از سوی دولت احداث شد و سپس به علت بالا بودن هزینه‌های احداث، تعمیر و نگهداری از آن، این پروژه به شهرداری تهران محول شد.

فراهانی تصریح کرد: طبق قانون مصوب مجلس، دولت باید نیمی از هزینه‌های احداث و تأمین واگن‌های خطوط مترو را پرداخت کند و در بخش دیگر، یک‌سوم قیمت بلیت را به صورت یارانه بپردازد.

وی افزود: در بحث توسعه مترو دولت متأسفانه کمترین همکاری را با مدیریت شهری پایتخت انجام داده و تمام هزینه احداث، تأمین و نگهداری از واگن‌ها بر عهده شهرداری است.

عضو شورای شهر تهران گفت: قیمت واقعی بلیت مترو ۳ هزار تومان است که قرار بود یک سوم آن را دولت، یک سوم را شهرداری و یک سوم باقیمانده را مسافران پرداخت کنند که به علت کسری بودجه دولت، دو سوم این مبلغ را شهرداری و یک سوم را مسافران پرداخت می‌کنند که با اعمال افزایش ۲۰ درصدی نرخ کرایه سال ۹۸، سهم مسافران به یک هزار و ۲۰۰ تومان افزایش پیدا کرد و ۲ هزار تومان را نیز شهرداری تهران به صورت یارانه پرداخت می‌کند.

فراهانی تصریح کرد:  از دولت توقع داشتیم به دلیل اینکه نتوانسته است سهم خود از یارانه مترو را پرداخت کند، با اداره گمرک رایزنی‌های لازم در این خصوص را انجام دهد و بدهی خود را به شکل تهاتر و از طریق کاهش عوارض گمرکی به شهرداری بپردازد که متأسفانه این اقدام صورت نگرفت.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا