سیاسی

چرا ترکیه می تواند و ما نمی توانیم؟

محسن پیرهادی مدیرمسئول روزنامه رسالت در سرمقاله امروز این روزنامه نوشت: بزرگ ترین مسجد ترکیه در استانبول توسط اردوغان افتتاح شد. مسجد جامع چاملیجا در زمینی به مساحت ۱۷ هزار متر مربع خدمتی بزرگ به جامعه مسلمان شهر حدودا ۱۵ میلیونی استانبول است.

گمان می کنم اغلب شهروندان کشورمان، اولین چیزی که در ذهن‌شان متبادر می شود، مصلای تهران یا مصلاها و مساجد جامع در بسیاری از شهرهای کشور باشد. حدود ۳۰ سال است که از شروع ساخت مصلی در تپه های عباس آباد می گذرد و از زمان مطرح شدن و نامه نگاری های اولیه آن، ۳۷ سال می گذرد. این در حالی است که مسجد چاملیجای استانبول، ظرف ۶ سال ساخته شده است.

احتمالا نکته ای که بسیاری به آن توجه می کنند آن است که دولت ترکیه که نما و کنش بیرونی اش چندان ایدئولوژیک هم نیست، با سرعت و در اوج زیبایی و هنر مسجد می سازد و چنین عملکردی دارد، اما کشور ما که نمای ایدئولوژیک، وجه غالب نمای بیرونی آن است، در کنش داخلی از تکمیل یک مصلی، پس از سی سال عاجز است. این مسجد، علاوه بر آن که نماد هنر معماران ترک باشد، نماد کارآمدی و راحت بگویم، عرضه مدیریتی مسئولان ترک است.

باید به دولت ترکیه و شخص اردوغان بابت کارآمدی در این حوزه و اصلاحات و تغییراتی که منجر به رونق اقتصادی ترکیه شده، تبریک گفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا