اجتماعی و فرهنگی

افزایش معماری متناسب با سنت ایرانی هدف انتشار کتب زیباسازی است

ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: تهران به دلیل تغییرات گسترده، گسترش تکنولوژی های مختلف، مهاجر بی رویه و همچنین نبود قوانین موضوعی، نسبت به دهه های گذشته بسیاری از بناهای ارزشمند خود را از دست داده به همین منظور باید با یک رویکرد مناسب نسبت به کاهش آسیب ها و افزایش معماری متناسب با فرهنگ و سنت ایرانی اسلامی اقداماتی صورت گیرد‌.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان زیباسازی شهر تهران؛ برزین ضرغامی با اشاره به حضور سازمان زیباسازی در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب، گفت: انتشارات سازمان به منظور ارائه کتاب های تخصصی در زمینه تهران شناسی، معماری، منظر شهری، هنرهای شهری، نورپردازی، مبلمان شهری و مجسمه سازی به علاقه مندان، در این نمایشگاه شرکت کرده است.

وی با بیان اینکه سازمان زیباسازی توانست در سال ۱۳۹۵ مجوز انتشار کتاب را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخذ نماید، گفت: قبل از اخذ مجوز نشر، سازمان از طریق انتشارات دیگر کتاب‌های خود را منتشر می‌کرد.سازمان تاکنون توانسته بیش از ۲۴۰ عنوان کتاب در زمینه‌های هویتی و تهران شناسی، معماری و شهرسازی، هنرهای شهری و دیگر موضوعات مرتبط با حوزه زیباسازی به چاپ برساند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به اهداف انتشار کتاب از سوی سازمان زیباسازی، گفت: سازمان زیباسازی به منظور آشنایی مردم با موضوعات مختلف زیباسازی و مشارکت شهروندان در امر زیباسازی شهری اقدام به انتشار کتاب کرده است.

ضرغامی ادامه داد: در یکی دو دهه اخیر که موضوع زیباسازی شهری در تهران اوج گرفته، سازمان تصمیم گرفت دانش زیباسازی را برای مشارکت شهروندان در امر زیباسازی افزایش دهد به همین منظور با مشارکت اساتید دانشگاهی نسبت به برگزاری سمینار، همایش های بین المللی و کارگاه های مختلف اقدام کرد تا از دل این برنامه ها بتواند دانش زیباسازی را استخراج کند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه سالهاست سازمان به صورت حرفه ای نسبت به تولید و انتشار کتاب هایی در حوزه مشارکت شهروندی اقدام‌ کرده است، گفت: برای انتشار هر کتابی مطالعات دقیقی صورت گرفته و از تیم های متخصص دانشگاهی نیز استفاده شده است.

به گفته ضرغامی سازمان به منظور آشنایی مردم با مفهوم اولیه دانش زیباسازی نسبت به انتشار کتاب های مختلف اقدام کرده است، از جمله این کتاب ها می‌توان به مجموعه دانش زیباسازی با ۵۳ عنوان، مجموعه ضوابط و مقررات زیباسازی شهری، کتابهای هویتی تهران و ابنیه های تاریخی و … اشاره کرد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با بیان اینکه یکی از وظایف سازمان زیباسازی حفظ و بازتعریف زیبایی شهری است، تصریح کرد: انتشارت سازمان در زمینه تهران شناسی قدیم و جدید کتابی با عنوان مستند نگاری تصویری بناهای تاریخی تهران از بدو پیدایش تا پیروزی انقلاب را در ۵ جلد چاپ و منتشر کرده است.

ضرغامی با اشاره به اینکه یکی دیگر از اهداف سازمان برای انتشار کتاب های مختلف، ثبت الگو و تکنیک های معماری سنتی است، افزود: تهران به دلیل تغییرات گسترده، گسترش تکنولوژی های مختلف، مهاجر بی رویه و همچنین نبود قوانین موضوعی، نسبت به دهه های گذشته بسیاری از بناهای ارزشمند خود را از دست داده به همین منظور باید با یک رویکرد مناسب نسبت به کاهش آسیب ها و افزایش معماری متناسب با فرهنگ و سنت ایرانی اسلامی اقداماتی صورت گیرد‌.

وی با بیان اینکه سازمان زیباسازی کتاب های خود را در چهار گروه شامل دانشگاهی، مخاطبان عام، کتب هویتی و ضوابط و مقررات شهری برای مدیران شهری منتشر می‌کند، گفت: حجم بیشتر آثار تولیدی کتاب های سازمان در زمینه دانشگاهی است تا دانشجویان در فضای آکادمیک با موضوعات شهر تهران به لحاظ معماری، منظر شهری و مرمت ابنیه های تاریخی آشنا شوند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران ادامه داد: تلاش زیادی در زمینه تالیف و ترجمه کتاب های مربوط به حوزه زیباسازی انجام شده به گونه ای که سال گذشته۴۳ عنوان کتاب در این زمینه منتشر شده است، همچنین در آینده نزدیک کتاب هایی بیشتری تالیف و ترجمه و منتشر خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا