مدیریت شهری

اثرات سپید و سیاه اپلیکیشن ها بر زندگی شهری؛ این دیوارها را کوتاه کنید!

شبکه های اجتماعی و اپلیکشین های مختلفی که این روزها جای مهمی را میان شهروندان باز کرده اند، در اغلب موارد اثرات مثبت و قابل توجهی را بر زندگی مردم داشته و در پاره ای از موارد نیز دردسرها و مشکلاتی را آفریده اند. وجود برخی اپلیکیشن هایی که همزمان تاثیرگذاری اجتماعی و اقتصادی دارند، معضلات عدیده ای را پدید اورده که از آن دست می توان به «دیوار»، «شیپور»، «باما» و … دهها اپ دیگر اشاره کرد که افراد به راحتی به تاثیر گذاری منفی اقتصادی و اجتماعی در زندگی شهروندان از طریق این شبکه ها پرداخته و به خصوص در ماههای اخیر، التهابات زیادی را پدید آورده اند.

اکنون بدون هیچ محدودیت و نظارتی، افراد و البته برخی سودجویان، به نرخ گذاری بر روی کالاها و معاملاتی که در زندگی شهروندان اثر مستقیم دارد، پرداخته و به راحتی تورم عجیب و غریب و قیمت های فزاینده در حوزه مسکن، خودرو و … را باعث شده اند. در این اپلیکیشن ها، برخی افراد و سود جویان به نرخ گذاری های دلخواه و مخرب بر روی کالاها پرداخته و بی ثباتی عجیبی را در بازار باعث شده اند. این موضوع هم اعتراض فعالان اقتصادی و صنفی را همراه داشته و هم بسیاری از شهروندان را به دردسر برای انجام فعالیت های اقتصادی انداخته است. جالب اینجاست که نهادهای مختلف نظارتی نیز با وجود آنکه اثرات اینگونه فعالیت بی حساب و کتاب این گروه از اپلیکیشن ها کاملا محسوس است، تاکنون اقدامی برای سامان دادن به فعالیت شان انجام نداده و این موضوع دردسرهای اقتصادی و اجتماعی فراوانی را همراه داشته است.

این در شرایطی است که سایت ها، کانال ها و اپلیکیشن هایی که فعالیت مخرب و ناصواب در حوزه فرهنگی داشته باشند، به سرعت با برخورد جدی دستگاههای نظارتی مواجه می شوند اما در حوزه فعالیت هایی که اثرات مخرب اقتصادی و معیشتی دارند، انفعالی محسوس دیده شده و گویا اهمیت چندانی برای مسئولان ندارد.

خوب است افرادی چون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که اتفاقا از فعالان حوزه مجازی و توییتری است، در کنار همه فعالیت هایی که دارند، اثرات مخرب و منفی اینگونه اپلیکیشن ها را دیده و راهکاری برای سامان دادن به فعالیت آنها که اتفاقا برای مدیران دولتی نیز دردسرزاست، داشته باشد.

فرشید اسحاقی-مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه ۴

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا