شورای شهرصفحه اصلی

جزئیات بودجه سازمان‌های تابعه شهرداری تهران

رییس کمیته بودجه شورای شهر جزئیات بودجه واحدهای تابعه شهرداری تهران را تشریح کرد.

به گزارش شوراآنلاین، مجید فراهانی در خصوص بودجه شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه شهرداری تهران گفت: مجموع درآمد سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات وابسته به شهرداری تهران بر اساس بودجه شرکتی سال ۱۳۹۸ برابر با ۸۵.۲۱۵ میلیارد ریال و هزینه‌های این واحدها برابر با ۷۵.۳۴۱ میلیارد ریال است که مازاد درآمد بر هزینه مجموع شرکت‌ها، سازمان‌ها و موسسات وابسته در سال ۱۳۹۸ برابر با ۹.۸۷۴ میلیارد ریال پیش‌بینی می‌شود که از این میزان مبلغ ۳.۸۸۲ میلیارد ریال به عنوان سهم سود شهرداری پیش‌بینی شده است.

رییس کمیته بودجه شورای شهر تهران افزود: این ارقام بر اساس صورت‌های مالی سال گذشته و پیش‌بینی عملکرد قابل تحقق در سال آتی پیش‌بینی شده است.

فراهانی درخصوص سهم شهرداری تهران از واحدهای تابعه گفت: مازاد درآمد بر هزینه سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات وابسته در سال ۱۳۹۷ برابر با ۹.۸۳۴ میلیارد ریال و سهم شهرداری تهران به عنوان سود ۱.۵۲۰ میلیارد ریال است که این ارقام در سال ۱۳۹۸ به ۹.۸۷۴ میلیارد ریال به عنوان مازاد درآمد بر هزینه و ۳.۸۸۲ میلیارد ریال به عنوان سود سهم شهرداری افزایش یافته‌اند.

وی افزود: این سود سهم شهرداری از مازاد درآمد بر هزینه عملکرد آن سازمان، شرکت و یا موسسه است و تمام مازاد درآمد بر هزینه نیست. بخشی از مازاد درآمد بر هزینه در سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات وابسته به عنوان ذخیره قانونی حفظ می‌شود و بخشی هم صرف پروژه‌های توسعه‌ای بدون اتکا به بودجه شهرداری می‌شود.

رییس کمیته بودجه شورای شهر تهران در ادامه گفت: مطمئنا این ارقام شایسته و مطلوب نیست، اما باید به این نکته توجه داشت که تحقق همین ارقام ۲ و ۳ میلیاردی در سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسساتی که سال‌ها نگاه صرف هزینه‌ای بر آنها حاکم بوده و به کارآیی اقتصادی آنها بی‌توجهی شده، کار آسانی نیست و محقق شدن این اعداد کوچک با تغییر نگرش و بهبود اداره سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات امکانپذیر شده است، امری که شورای پنجم از اولین بودجه مصوب خود در سال ۱۳۹۷ آن را در تبصره دو بودجه مورد تاکید قرار داد و  در بودجه مصوب سال ۱۳۹۸ در تبصره سه به صورت جدی آن را با تفکیک سازمان‌ها و شرکت‌ها مورد پیگیری بیشتری قرار داد.

فراهانی یادآوری کرد: سرجمع مازاد درآمد بر هزینه سال ۱۳۹۸ سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات وابسته شهرداری تهران برابر با ۹.۸۷۴ میلیارد ریال است که از این رقم سهم سود شهرداری تهران برابر با ۳.۸۸۲ میلیارد ریال پیش بینی شده است.

وی تاکید کرد: منابع و مصارف سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات وابسته با لحاظ پروژه‌ها و طرح‌هایی که از بودجه عمومی با رقم ۸۷.۳۸۲ میلیارد ریال تامین اعتبار می‌شوند برابر است با ۱۷۲.۴۷۷ میلیارد ریال یعنی چیزی حدود یک هزار میلیارد تومان کمتر از بودجه عمومی شهرداری تهران و عمده این ارقام صرف هزینه‌های عملیاتی، عمومی و اداری و عمرانی می‌شود.

منبع:ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا