اجتماعی و فرهنگی

متقاضیان معافیت پزشکی فقط یک‌بار می‌توانند به رأی صادره اعتراض کنند

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین سردار کریمی در حاشیه حضور در مرکز نظارت همگانی ناجا گفت: یکی از بیشترین موضوعات مطرح شده توسط مراجعان به این مرکز، در خصوص اعتراض به نظر کمیسیون های پزشکی بود.

وی افزود: بخشی از بیماری ها به صورت بالینی قابل تشخیص هستند مانند آنکه فردی عضوی از بدن خود را از دست داده باشد، این افراد به کمیسیون های پزشکی ما مراجعه کرده و پس از رسیدگی، رأی نهایی برای آنان صادر می شود.

جانشین سازمان وظیفه عمومی ناجا تصریح کرد: برخی بیماری ها نیاز به انجام معاینات دارد چرا که به ظاهر قابل تشخیص نیست، به عنوان مثال فردی ادعا می کند که سرطان یا دیسک کمر دارد، بنابراین این افراد باید به پزشکان متخصص و معتمد ما که در بیمارستان های نیروهای مسلح مشغول به کارند، مراجعه کنند تا آنها بر اساس آزمایشهای مختلف، نظر خود را اعلام کنند، اما نکته مهم این است که این پزشکان نمی توانند در خصوص معاف شدن و رفتن فرد به خدمت سربازی نظر بدهند، بلکه آنها تنها نوع بیماری و میزان پیشرفت آن را مشخص می کنند و نظر آنها کافی نیست.

به گفته سردار کریمی، نظر پزشکان فوق به شورای پزشکی ارسال می شود و پزشکان در این شورا پس از بررسی های لازم، نظر نهایی را که قطعی است اعلام می کنند. در حقیقت شورای پزشکی که متشکل از چند پزشک است، تصمیم گیرنده نهایی وضعیت فرد هستند یعنی می توانند نظر بدهند فرد باید به خدمت برود، معاف از رزم یا معاف دائم شود.

کریمی یادآور شد: برخی افراد به رأی صادره اعتراض دارند و اظهار می کنند که پزشک، تشخیص درستی در خصوص بیماری آنها نداده است، بر اساس قانون، این افراد می توانند اعتراض کنند و باید یک بار دیگر، معاینات تخصصی شوند که نتیجه آن به شورای عالی ارسال می شود و پزشکان جدیدی که در این شورا هستند، براساس مقررات، نظر خود را اعلام می کنند که نظریه این شورا، قطعی و قابل اجرا است و فرد نمی تواند به این رأی، اعتراض داشته باشد.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص وضعیت برخی مشمولانی که ممکن است بر اساس اعلام نظریه شورای عالی پزشکان، معاف از خدمت نشوند اما حین خدمت، بیماری آنها تشدید شود، گفت: بیماری این افراد، مجدداً در شورای پزشکی مطرح شده و آنها تصمیم قطعی را می گیرند که ممکن است به معافیت نیز بینجامد.

این مقام انتظامی با تاکید براینکه، متقاضیان معافیت پزشکی باید پس از مراجعه به پزشکان معاین اولیه، تمام بیماری ها را اعلام کنند، اظهار داشت: پزشک پس از صحبت با بیمار همه اظهارات او را ثبت می کند همچنین ممکن است پزشک پس از انجام معاینات مختلف، به بیماری دیگری در فرد پی ببرد.

 

وی افزود: متأسفانه برخی ادعا می کنند که بیماری جدیدی دیگر نیز دارند که اگر ما به این ادعاها توجه کنیم، سال ها فرد باید مراجعه کند و ضمن صرف وقت، هزینه زیادی نیز متحمل شود و ممکن است غیبت را نیز برای او به دنبال داشته باشد. لذا تمام کسانی که به پزشک معاین اولیه مراجعه می کنند باید هرگونه بیماری را اعلام کنند تا کمیسیون پزشکی، براساس بیماری های افراد تصمیم قطعی بگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا