اجتماعی و فرهنگیصفحه اصلی

حناچی: رهبری گفتند حتی نگذارید به جای فضای سبز حوزه علمیه بسازند/ تصویب ساخت و ساز در ۶۲ باغ کم‌ترین تبعاتی است که می‌توانستیم انتظارش را داشته باشیم

شهردار تهران صبح امروز در مراسم کاشت نهال «درخت امید» در بیمارستان دکتر شریعتی، به موضوع فضای‌سبز و برج‌باغ‌ها پرداخت.

به گزارش شوراآنلاین، پیروز حناچی در ابتدای سخنان خود در این مراسم به دیدار برخی از مسئولان با مقام معظم رهبری در تاریخ ١٣ اسفند ١٣٩٣ اشاره کرد و گفت: به خاطر دارم در این دیدار خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و ایشان درمورد حفاظت از منابع طبیعی توصیه‌های بسیار راه‌گشایی کردند؛ از جمله این‌که نگذاریم به بهانه‌های مختلف باغ‌ها از بین بروند. حتی تأکید کردند اگر قرار شد به‌جای فضای سبز حوزه علمیه بسازند، باز هم جلوی این کار را بگیرید. این رویکرد قاطع و روشن ایشان همواره به‌شدت راه‌گشا، کمک‌کننده و چراغ راه بوده و هست.

شهردار تهران یکی از راه‌های بهبود وضعیت در این حوزه را ایجاد کمربند سبز دانست و عنوان کرد: کنترل افقی شهر‌ها باید دائما تعقیب شود؛ البته نه به این شکل که وقتی این امر محقق شد مدام به آن ناخنک بزنیم.

وی در ادامه گفت: ما در تهران بیش از ۶ هزار هکتار فضای سبز داریم، اما به‌واقع عدد خالص کمتر از این است؛ وقتی پراکنش این عدد در مناطق مختلف را نیز محاسبه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که بعضی مناطق اصلا وضعیت خوشایندی ندارند؛ پس واضح است که باید بیشتر تلاش کنیم. این نکته را نیز باید در نظر گرفت که ایجاد فضای سبز در قسمت‌هایی از شهر مخصوصا بعد از ساخت‌وساز بسیار پر‌هزینه و سخت است.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: موضوع فضای سبز زمانی اهمیت دوچندان پیدا می‌کند که به بحث آلودگی تهران گره می‌خورد. آلودگی تهران ناشی از تمرکز جمعیت در پایتخت است و نشان می‌دهد که میزان وسایل مصرف‌کننده اکسیژن بیش از آن حدی است که طبیعت بتواند کنترل کند. راه مدیریت بحران این است که از وسایل تولید کننده دی اکسید کربن بکاهیم.

وی تأکید کرد: اگر مردم همراه باشند، نتیجه طور دیگری رقم می‌خورد و اگر همراه نباشند، نتایج بسیار سخت خواهند بود. مدیر هوشمند باید طوری کار کند که مردم با او همراهی کنند.

حناچی خطاب به پزشکان حاضر در مراسم گفت: شما بهتر از من در جریان وضعیت سلامت شهروندان هستید؛ بهتر از من ارتباط میان مرگ‌ومیر شهروندان با ذرات معلق در هوا را می‌دانید. با این‌که امسال وضعیت بهتری داشتیم، اما هنوز هم ذرات معلق بیش از حد استاندارد است. یکی از راه‌های بهبود، این است که میزان زباله‌ها را در شهر کنترل کنیم.

شهردار تهران ادامه داد: بخشی از روی سخنم نیز به شما همکارانم در بیمارستان‌ها است. آن موقع که بیمارستان‌های «شریعتی» و «امام خمینی (ره)» ساخته شدند، خارج از محدوده شهر بودند. به‌مرور شهر توسعه پیدا کرد، اما خدمات شهری پابه‌پای آن توسعه پیدا نکرد؛ خواهشم از مسئولان امر این است که ساخت‌وساز در بیمارستان‌های سطح‌شهر را کنترل کنند. اگر خدای‌ناکرده، در تهران بحرانی به وجود بیاید باید قدر همین فضا‌های باز را بدانیم.

اعلام آمادگی کمیته امداد برای تبدیل باغات تحت تملک به فضای سبز عمومی

وی با بیان این که پروژه‌های بزرگی در دست احداث است، گفت: از اقدامات خوبی که در این دوره صورت گرفت، جلوگیری از پدیده برج‌باغ‌ها بود که شورای‌شهر مسیر منحرف آن را به‌درستی متوقف کرد. قطار پدیده برج‌باغ‌ها با سرعت ٢٠٠ کیلومتربرساعت حرکت می‌کرد که شورای‌شهر با قدرت ترمزش را کشید، اما طبیعی است که اینرسی ایجاب می‌کند وقتی یک ترمز کشیده می‌شود، چند صد متر طول بکشد تا قطار به‌طور کامل متوقف شود.

حناچی افزود: چیزی که دیروز تحت عنوان مجوز ساخت ۶٢مورد برج‌باغ شاهد بودیم، دقیقا همان اینرسی است که پس از ترمز محکم قطار برج‌باغ‌ها حادثه شده است. مورد اخیر کم‌ترین تبعاتی است که می‌توانستیم انتظارش را داشته باشیم.

وی بر ضرورت مدیریت عاقلانه شهر تأکید کرد و ادامه داد: نتیجه اجرای ضوابط برج‌باغ چیزی است که به‌مرور خیراتش را می‌بینیم؛ هر نهالی که بکاریم، مدت‌ها طول می‌کشد تا قد بکشد. تا الان ٣ باغ در مناطق مختلف تملک کردیم؛ ٢ باغ از بنیاد مستضعفان گرفتیم. خوشبختانه با انعطافی که بنیاد نشان داد، باغ وثوق‌الدوله و باغ الغدیر، به فضای عمومی تبدیل شدند. باقی بنیاد‌ها مثل کمیته امداد هم در این رابطه اعلام آمادگی کردند.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: در بلندمدت کار‌های بسیاری می‌شود انجام داد، اما در کوتاه‌مدت، راهی جز جلب همراهی و همکاری مردم نداریم.

حناچی ضمن قدردانی از خدمات سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران گفت: زمانی که در هفته منابع طبیعی هستیم درمی یابیم که همکارانم در این حوزه از مزیت‌ها و سرمایه‌های شهر تهران هستند.

در این مراسم پیروز حناچی و علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای‌سبز شهر تهران، میهمان عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی و سعیدرضا مهرپور رئیس بیمارستان دکتر شریعتی بودند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا