شورای شهرصفحه اصلی

درآمد ۱۲۰۰ میلیاردی شهرداری از برج باغ‌ها/بیشترین پروانه‌ ساخت در کدام منطقه صادر شده است؟

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، گفت: بیشترین پروانه‌های صادره در زمینه برج باغ‌ها مربوط به شهرداری منطقه یک است.

محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر در جریان ارائه گزارش این کمیسیون در خصوص لایحه اصلاحی مصوبه برج باغ‌ها گفت: ابتدا روز مهندس را تبریک می‌گویم و تأکید می‌کنم که موضوع برج باغ‌ها یکی از تصمیمات مهم شورای پنجم است.

وی با بیان اینکه می‌دانم دوستان هم امروز ما را به راحتی همراهی می‌کنند، گفت: چون در محتوای گزارش اختلافی بین کمیسیون معماری و سلامت نبوده است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر با بیان اینکه مصوبه برج باغ‌ها برای سال ۸۳، است، گفت: در سال ۸۶ که طرح جامع راهبردی تصویب شد این مصوبه به آن طرح پیوست داده شد.

سالاری گفت: دستورالعمل ماده ۱۴ قانون زمین شهری مصوب سال ۸۴ بوده است و در شورای دوم به تصویب رسیده است و در سال ۹۱ طرح تفصیلی ابلاغ شد.

به گفته وی، تصمیم‌گیری در مورد نحوه بارگذاری بر اساس طرح تفصیلی است.

سالاری با بیان اینکه مصوبه برج باغ همان ۹ طبقه معروف است، گفت: سال ۹۱ بر اساس طرح تفصیلی این موضوع ابلاغ شد تا اینکه در سال ۹۶ شورای پنجم به کل مصوبه برج باغ‌ها را لغو کرد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر به اقدام خوب حناچی شهردار تهران اشاره کرد و گفت: گزارش خوبی ارائه و امکان‌سنجی‌هایی در خصوص آسیب‌شناسی در برج باغ‌ها ارائه کردند.

وی ادامه داد از ابتدای سال ۸۷ تا ۹۶، ۴۹۳ پلاک باغ به وسعت حدود ۱۲۸ هکتار مجوز داده شده است و بیشتر پروانه‌ها در منطقه یک و کمترین پروانه در منطقه مرکزی صادر شده است.

سالاری با بیان اینکه متوسط پروانه‌ها ۳۵ درصد بوده است،‌گفت: این در حالی است که مصوبه برج باغ‌ها اجازه سطح اشغال ۳۰ درصد بوده است و برخی جاها تا ۴۰ درصد هم پیشرفت کرده است و همین موضوع باعث از بین رفتن باغات شده است.

به گفته سالاری، درآمدی که شهرداری از این راه کسب کرده است ۱۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.

سالاری گفت: شورای پنجم در اسفند سال ۹۶ مصوبه برج باغ‌ها را لغو کرد و پروانه‌ای صادر نشد و قرار شد که شورا طرح جایگزین بیاورد. طرحی ارائه شد اما تضارب آرا شکل گرفت و قرار شد در نهایت یک لایحه اصلاحی آورده شود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر با بیان اینکه جمع‌بندی لایحه در دو کمیسیون معماری و سلامت و با حضور شهرداری انجام شده است، گفت: قرار شد از باغات به هم پیوسته حد نصاب ۱۰ هزار مترمربعباشد این در حالی است که در گذشته ۲ هزار مترمربع بوده و باغات پراکنده ۵ هزار مترمربع باشد.

به گفته سالاری، دستورالعمل ماده ۱۴ قانونگذار اختیار را به شخص وزیر شهرسازی داده و در دوره گذشته وزیر این اختیار را به شورای عالی شهرسازی داده است.

وی با بیان اینکه در مساحت ۵۰۰ تا ۳ هزار متر سطح اشغال ۱۵ درصد، تعداد طبقات ۲ و حداکثر تراکم ۳۰ درصد است و در مساحت ۳ هزار تا ۵ هزار مترمربع سطح اشغال ۱۵ درصد، ۳ طبقه و تراکم ۴۵ درصد است.

وی ادامه داد: مساحت تا ۵ هزار مترمربع سطح اشغال ۱۵ درصد، تعداد طبقات ۳ و تراکم ۴۵ درصد است و مازاد بر ۵ هزار متر سطح اشغال ۱۰ درصد و طبقات ۳ و تراکم ۳۰ درصد باشد.

به گفته سالاری، در بخش مازاد بر تراکم اختلافی بین دو کمیسیون وجود دارد.

وی در خصوص نحوه ساخت‌وساز در اراضی صنعتی و کارگاهی گفت: باغ مزروعی باشد حداکثر ۲ طبقه و ۳۰ درصد خواهد بود و در اراضی کشاورزی آیش داخل محدوده شهر و نحوه تبدیل به باغ نصاب تفکیک اراضی مزروعی آبی ۱۰ هکتار و اراضی مزروعی دیم ۲۰ هکتار است.

سالاری با بیان اینکه باید مسیر ویژه‌ای برای باغات تشکیل شود، گفت: تشکیل کمیته فنی باغ، لغو تمامی دستورالعمل‌های طرح تفصیلی مغایر با این مصوبه و عملکردهای پیشنهادی در مجاز جهت استقرار در باغات است و باید مالکان باغات احساس برد – برد داشته باشند.

محسن هاشمی خطاب به سالاری گفت: باید این فعالیت‌ها به تصویب شورا برسد.

سالاری ادامه داد: مردم در شهرداری بعد از لغو مصوبه باغات برج باغ‌ها بلاتکلیف هستند. بعد از لغو افرادی عوارض داده و تشکیل پرونده دادند.

به گفته وی، ۴۷۳ پرونده باید تعیین تکلیف شود و ۴۳۵ مورد درخواست تخریب و نوسازی است و ۳۸ پرونده درخواست تغییر به نقشه و تمدید پروانه داده‌اند.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر گفت: سه‌شنبه این موضوع در دستور کار قرار می‌گیرد.

منبع:فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا