مدیریت شهری

توسعه محلی در صدر برنامه های شهرداری تهران

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران ضمن حضور در چهارمین جلسه هم اندیشی و هماهنگی برنامه توسعه محلات، تصریح کرد: تدوین برنامه توسعه محلی در صدر برنامه های شهرداری تهران قرار دارد.

به گزارش شوراآنلاین و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، چهارمین جلسه هم اندیشی و هماهنگی برنامه توسعه محلات با حضور سکینه اشرفی، معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران برگزار شد.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در این جلسه با بیان این که برای اولین بار است در شهر تهران، برنامه شهر تهران را به نام شهر تهران نوشته و تدوین کردیم نه برنامه شهرداری تهران، خاطرنشان کرد: شهرداری تهران به عنوان مدیر شهر باید بصورت خاص در شهر حضور و بروز داشته باشد تا علاوه بر مسئولیت ها، حدود اختیارات و وظایف خود بتواند از سایر دستگاه هایی که در شهر تهران از لحاظ قانونی مسئولیت دارند، مطالبه گری نماید.

اشرفی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت نظام مدیریت هماهنگ شهری در تدوین برنامه سوم شهر تهران مد نظر قرار گرفته شده تا در این نظام، مدیریت مسئولیت های مختلف دستگاه های اجرایی و همچنین تعهد و مشارکت جویی شهروندان بصورت خاص تبیین شود و به مرحله اجرایی برسد.

وی با بیان این که امروز شهردار تهران، عضو کابینه دولت جمهوری اسلامی ایران است و شهرداری به عنوان یک نهاد قانونگذار تقریباً در ردیف سه قوه به عنوان شورای عالی استان ها قرار دارد که می تواند بصورت خاص و مستقیم به مجلس لایحه بفرستد، اظهار داشت: امروز کمیسیون خاص کلانشهر تهران را مستقر در ساختمان نهاد ریاست جمهوری داریم، بنابراین قابلیت ها و فرصت های زیادی مهیا شده تا بتوانیم مدیریت هماهنگ شهری را برنامه ریزی، تبیین و اجرایی نماییم.

اشرفی عنوان کرد: مهمترین برنامه از نظر بنده و همکارانم در معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، برنامه توسعه محلات است.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران با بیان این که توسعه امری یک بعدی نیست و توسعه ای که بخواهد در ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان اثر گذار باشد می بایست همه جانبه نگر باشد، گفت: در مفاهیم توسعه اگر فردی در تدوین برنامه نقشی نداشته باشد، احساس تعلقی هم نسبت به اجرای آن نخواهد داشت. برنامه های توسعه ای زیادی در سطح کشور، شهر و محلات تدوین شده که به دلیل عدم وجود نگاه همه جانبه نگر و عدم مشارکت ذی نفعان در تدوین برنامه به مرحله اجرا نرسیده است.

اشرفی با تأکید بر این که برنامه توسعه محلی در صدر برنامه های شهرداری تهران قرار دارد، اظهار داشت: شهرداری جدا از شهروندان نیست بلکه نماینده شهروندان است و تلاش می کند با مشارکت آنها کیفیت زندگی را ارتقاء داده و شهری با زیست پذیری بهتر و تاب آوری بالاتر فراهم سازد.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران با اشاره به این که برنامه توسعه محلات، برنامه ای اجتماع محور و توانمند ساز است، خاطرنشان کرد: امروز قرار است با تسهیلگری و توانمند سازی به سمت شهروندان برویم و فعالین مدنی را با خود همراه سازیم که اگر این همراهی وجود نداشته باشد به سر منزل مقصود نخواهیم رسید.

اشرفی ابراز امیدواری کرد برنامه توسعه محلات با مشارکت تمای ذی نفعان به نحو مطلوب تدوین و اجرایی شود و گفت: معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران در ادامه مسیر همراه و هم افزای فعالیت های سازمان نوسازی شهر تهران به منظور تدوین سند توسعه محلات خواهد بود.

در این جلسه گزارش جامعی در خصوص چگونگی تدوین برنامه توسعه محلات با تمرکز بر مباحث زنجیره ارزش، نحوه تحلیل اقتصادی و کسب و کارها در محلات ارائه شد و مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه به سؤالات و ابهامات مطرح شده از سوی مدیران دفاتر توسعه محله ای پاسخ داده دشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا