مدیریت شهری

نقشه راه هوشمندسازی شهرهای بزرگ دنیا و جایگاه تهران

به گزارش شورا‌آنلاین و به نقل از روابط عمومی سازمان فاوای شهرداری تهران،شهرهای بزرگ دنیا در مسیر هوشمندسازی از یک نقشه راه مشترک چهار مرحله ای بهره می برند که البته بر اساس اولویت بندی ها و نیازسنجی هایشان هرکدام در این مسیر حرکت می کنند و  شاید برایتان جالب باشد که بدانید چگونه در این مسیر قرار گرفته اند و چه گام‌هایی برداشته‌اند؟

چهار گام و مرحله مهم در هوشمندسازی یک شهر وجود دارد. مرحله اول با معرفی، اطلاع رسانی به ذینفعان و ایجاد تصویری جدید از شهر آغاز می‌شود. شهرهایی همچون آتلانتا، برن و فرانکفورت در این مرحله به سر می‌برند. البته تهران نیز با شروع حرکت به سوی «تهران هوشمند» گام اول را در این مرحله برداشته است.
شهرهای پاریس و برلین در مرحله دوم قرار دارند، مرحله ای که پروژه‌های پایلوت خود را در حوزه هوشمندسازی آغاز کرده‌اند و تا حدودی شهروندان شان هوشمندی شهر را لمس کرده اند.
در گام بعدی همه دستگاه‌های دخیل در مدیریت شهر به صورت افقی و همزمان در این مسیر شروع به حرکت کنند. هلسینکی، وین و لوکزامبورگ این گام را برداشته‌اند.
در آخر باید پلتفرم یکپارچه‌ای در مدیریت برنامه‌ها، مدیریت زیرساخت‌ها و سامانه‌ها ایجاد کرد و از ساز و کارهای یک شهر هوشمند با هدف زیست بهتر بهره برد. شهرهایی که موفق شده‌اند به این مرحله برسند شامل بارسلون، سئول، نانجینگ، والنسیا، ریودوژانیرو و دبی هستند.
یکی از مهم‌ترین تصمیمات در این مسیر، تعیین اولویت‌ها برای هر شهر با توجه به موقعیت‌ها و ظرفیت‌های آن شهر است. در برخی شهرها همچون آمستردام یا وین، اولویت به حمل و نقل و مباحث مربوط به انرژی اختصاص پیدا کرده و در این زمینه پیشرفت‌های محسوسی در این دو شهر رخ داده است.
در والنسیا، بارسلون و نانجینگ مبحث Public Planning و در دبی وجود ساختمان‌های هوشمند در اولویت قرار گرفته و منابع و مطالعات در این زمینه‌ها متمرکز شده است.
همچنین سرویس‌های ارتباطی و توسعه آن‌ها در شهرهایی مثل دبی و استکهلم در درجه اول اهمیت قرار گرفته‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا