شورای شهر

انتقاد عضو شورا از رویکرد نامناسب مسئولان فرهنگی در بحث چهارشنبه سوری

به گزارش شورا‌آنلاین، زهرا صدراعظم نوری در پنجاه و سومین جلسه علنی شورای شهر تهران اظهار داشت: چهارشنبه سوری به عنوان یک مراسم سنتی و آئینی یادگاری است از فرهنگ چندین هزار ساله که ایرانیان به یُمن قدوم بهار و پایان تیرگی و سرما،‌ آتشی از صفا و صمیمیت روشن می‌کردند. 

وی افزود: این روزها نغمه خوش سرخی تو از من و زردی من از تو و نشاط و شادمانی مردم و آرزوهای زیبا جای خود را به سر و صداهای گوش‌خراش و انفجارهای پی‌درپی داده که نه تنها نسبتی به روح و نشاط این جشن ندارد، بلکه تداعی‌گر یک جنگ خیابانی تمام‌عیار شده و فرسنگ‌ها از آداب، مهرورزی و خیرخواهی مردم آن روزگار فاصله دارد. 

وی گفت: علل مختلفی در پیدایش این پدیده شوم و این ساز ناکوک فرهنگی مؤثرند اما قطعا مهمترین دلیل را می‌توان در رویکرد مسئولین فرهنگی جستجو کرد. اصرار به نادیده گرفتن جشن‌ها و رویدادهای کهن و برخورد مقابله‌ای و رودررو قراردادن این آئین‌نامه‌ها با فرهنگ دینی زمینه‌ساز بسیاری از بحران‌های این‌چنینی در جامعه شده است. 

وی گفت:‌ در خصوص کاهش خطرات و آمار آسیب‌های چهارشنبه‌سوری در سال‌های اخیر، رویکرد همه دستگاه‌های متولی به ویژه رسانه ملی یک رویکرد مقابله‌ای بوده و به شدت در این زمینه به خطا رفته‌اند به طوری که به جای معرفی این جشن باشکوه و نحوه برگزاری ایمن آن، از چندین روز قبل تنها به انتشار عکس‌ها و فیلم‌های ناهنجار و دلخراش مصدومان و حادثه‌دیدگان سوانح چهارشنبه‌سوری پرداختند. 

رئیس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای شهر تهران  گفت:‌ در این راستا نقش مدیریت شهری به عنوان یک ارگان اثرگذار و نزدیک به متن جامعه سهم عمده‌ای چه در زمینه فرهنگسازی و چه در زمینه کاهش بروز و ظهور رفتارهای خشونت‌آمیز دارد. 

وی گفت: حوزه خدمات شهری و به ویژه سازمان آتش‌نشانی در سال‌های اخیر نیز خدمات شایسته‌ای در زمینه ایمنی شهروندان برعهده داشته است، علاوه بر آماده باش کلیه دستگاه‌ها و اعزام تیم‌های عملیاتی اطفاء حریق و اورژانس سیار، در محل‌های پرجمعیت و با پتانسیل خطر بالا، اقداماتی نظیر دعوت از اصحاب رسانه و چهره‌های محبوب به پویش نه به چهارشنبه‌سوری خطرناک و احیای فرهنگ و سنن زیبای ایرانی دعوت کرده‌اند. 

وی افزود: در شرایطی که آمار جهانی نشان از رشد نگران‌کننده افسردگی و روحیه غمگین در میان مردم کشورمان دارد، شایسته نیست به بهانه‌های واهی و ضعف مدیریتی، کمترین امکان برای شادی و نشاط از مردم دریغ شود. 

وی گفت:‌ حوادث چهارشنبه‌سوری از جمله اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی نمی‌باشد و می‌توان با اجرایی نمودن تمهیدات لازم، ایمنی افراد و جامعه را تا حد قابل ملاحظه‌ای تحت کنترل قرار داد و از تکرار حوادث دلخراش سال‌های گذشته جلوگیری کرد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا